Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Keuzegids: Lero Nederlands in de plus, Duits in de min. Hoe kan dat?

Gepubliceerd: 10 October 2017 • Leestijd: 2 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hoe kan de lerarenopleiding Nederlands zo fors stijgen in de Keuzegids, en Duits juist fors dalen? Veel is terug te voeren op een al dan niet volledig docententeam, vertelt onderwijsmanager Marcel du Chatinier.

Animatie van een mond: 'Hey! Teacher...'

Nederlands deed het goed in de Keuzegids (62 punten in 2015, 58 in 2016), maar kreeg vorig jaar met slechts 46 punten te maken met een dip. Volgens de opleiding kwam dat door de langdurige ziektes van drie docenten (op een totaal van twaalf). Vooral bij de versnelde route, de opleidingsvariant met veel studenten, heeft dit tot onvrede onder studenten geleid.

Du Chatinier: ‘De lagere oordelen in de NSE (Nationale Studenten Enquête) zagen we in die periode ook aankomen. Je kunt je voorstellen dat je zieke collega’ s niet meteen vervangt, maar als dat te vaak gebeurt dan voel je op een gegeven moment: het gaat niet meer goed. Ik begrijp de ontstane onrust onder studenten als gevolg van uitval van lessen en van noodmaatregelen maar al te goed.’

Nederlands draait weer ‘heerlijk’

Inmiddels zijn de vacante plekken ingevuld en draait de opleiding al weer een tijdje ‘heerlijk’. De sprong vooruit in de Keuzegids is voor Du Chatinier dan ook geen verrassing. ‘Ook omdat Nederlands als enige van de lerarenopleidingen geaccrediteerd is als ‘goed’.’

Of de aanwezigheid van veel studenten uit de versnelde route van invloed is op de NSE- en Keuzegidscijfers, weet Du Chatinier niet. ‘Maar het is wel opvallend dat het onderwerp ‘faciliteiten’ bij Nederlands veel hoger scoort dan bij de andere lerarenopleidingen. Juist omdat de faciliteiten voor alle lerarenopleidingen hetzelfde zouden moeten zijn, kan ik de hoge score alleen maar uitleggen door de relatief grote groep versnellers die op school zijn op een dag dat het er relatief rustig is en er dus ook nauwelijks roosterproblemen zijn.’

Duits: twee van de vier docenten vertrok

Waar Nederlands flink stijgt, zit de lerarenopleiding Duits juist behoorlijk in de min. Ook dit heeft met personele perikelen te maken, betoogt Du Chatinier. ‘Bij Duits, met in totaal zo’n 130 studenten, werken vier mensen van wie er afgelopen december onverwacht twee vertrokken. In het begin heb je geen vervangers en als je ze later wel hebt, weten ze nog niet zo veel. En toen het weer rustig was, was de NSE al ingevuld.’

Ook de lerarenopleiding Engels doet het niet heel goed, met een niet al te hoge NSE en een laag studierendement. Bij de opleiding staat dat laatste onderwerp inmiddels wel hoog op de agenda. Du Chatinier: ‘Dit heeft er al toe geleid dat het aantal diploma’s de laatste twee jaar sterk is gestegen. De effecten op het vijfjaarsrendement zijn pas op 1 oktober 2019 volledig zichtbaar, omdat dan de eerste groep studenten die te maken kreeg met verbeteringen is afgestudeerd. De voortekenen zijn echt positief, omdat anders dan een paar jaar geleden veel minder studenten uitvallen en veel meer studenten ook daadwerkelijk studeren.

Meer maatwerk voor vertragers Engels

Een van de verbeteringen is de veranderde rol van de studieloopbaancoach (slc). Du Chatinier: ‘Doorstuderen, achterstanden inlopen maar ook – vooral in jaar 1 –  actieve hulp bij het besluit om met de opleiding te stoppen, staan nu centraal in de begeleiding. Veel meer dan in het verleden lukt het de lerarenopleiders van Engels om maatwerk te leveren voor studenten die om wat voor reden ook studievertraging hebben opgelopen. Zo worden studenten die qua gemiste vakken in hetzelfde schuitje zitten in een eenzelfde basisklas geplaatst. Studenten in deze klassen krijgen een programma dat past bij specifieke vragen van de groep.’

Andere maatregelen die volgens Du Chatinier succesvol lijken te zijn, hebben te maken met het verminderen van obstakels in het curriculum, zoals het grote aantal toetsen en zelfs het aantal vakken dat tegelijkertijd wordt aangeboden. Ook zijn er meer hogerejaars die helpen met trainen en met het oefenen van bepaalde vaardigheden.

Du Chatinier: ‘Het werkt: toen ik drieënhalf jaar geleden kwam, hadden we een half klasje met vierdejaars, nu zijn dat er drie.’

Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top