Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Rajiv is hogeschooldocent, afstudeercoordinator op de Rotterdam Academy, opleiding Ad ondernemen én CMR-lid. Lees zijn eerdere blogs.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

3 kenmerken van een inspirerende docent

Gepubliceerd: 8 February 2018 • Leestijd: 1 minuten en 50 seconden • Rajiv

Iemand vroeg mij wat ik inspirerende docenten vond en daar moest ik even over nadenken. Tijdens mijn opleiding bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit vond ik op een enkeling na niemand inspirerend. Wat maakt een docent een inspirerende docent?

Om een antwoord op mijn vraag te krijgen, keek ik eens goed om me heen. Waar ik als student weinig voorbeelden tegenkwam, word ik in mijn huidige baan omringd door inspirerende docenten. Als ik bij collega’s in de les zit, word ik ook regelmatig aangestoken door hun enthousiasme.

Met hulp van collega’s en studenten heb ik de drie meest opvallende kenmerken van een inspirerende docent op een rij gezet.

1 – Spreken met passie

Docenten die spreken met passie over hun vakgebied wekken interesse bij hun leerlingen. Vooral voorbeelden uit de praktijk werken goed. Ga het maar bij jezelf na: welke docent uit je eigen onderwijstijd is je positief bijgebleven? Dat is vaak die ene die enthousiast en met liefde over de lesstof sprak.

Vorig jaar was er een interne verkiezing voor beste docent van onze opleiding en ik vroeg studenten waarom ze een bepaalde docent hadden genomineerd. Ze waardeerden het vooral dat hij zo geanimeerd vertelde over de inhoud en de beroepspraktijk. Vanuit zijn ondernemingsverleden en zijn expertise in rechten wist hij goed- en met actuele en persoonlijke voorbeelden – uit te leggen wat bijvoorbeeld bedrijfsrecht betekende voor hem als ondernemer.

2 – Interactie met studenten

Voor mij is interactie met studenten een belangrijk kenmerk. Docenten die een open gesprek voeren, zijn voor mij zeer inspirerend. Zeker wanneer ze in hun lessen aanzetten tot nadenken over de stof. Ik kan onder de indruk zijn van docenten die vanuit improvisatie de interactie met de klas aan kunnen gaan en goed in kunnen spelen op de persoon.
Iemand die de klas enorm kan aanvoelen en ter plekke filmpjes, teksten, plaatjes, bronnen en theorieën tevoorschijn kan toveren als reactie op de student. Een expert die dus meer van zijn/haar vakgebied afweet dan het voorgeschreven lesboek en met eigen kennis de interactie bevordert.

3 – Eigen initiatief aanmoedigen

Docenten die studenten aanmoedigen om zelf initiatief te nemen, nieuwe inzichten te verwerven en kritisch te zijn in alles wat ze leren, zijn wat mij betreft de allerbeste. Als ze dit weten te combineren met uitdagende opdrachten die het leervermogen en de creativiteit prikkelen, behoren ze zelfs tot de top.

Het is niet makkelijk, maar als je studenten aan het einde van de les het gevoel kan geven dat ze trots mogen zijn op wat ze hebben bereikt, ben je een hele grote. Docenten inspireren mij als ze studenten het gevoel geven dat ze ertoe doen. Dat ze niet zomaar een nummer zijn, maar iemand met een mening, een waardevolle mening. Studenten weten vaak al zo veel, soms meer dan de docent. Omarm dit.

Daarnaast vind ik docenten die tijdens het lesgeven dicht bij zichzelf blijven inspirerend en geloofwaardig.
Zo probeer ik ook voor de klas te staan.
Jij ook? Think about it!

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Blog Rajiv: 3 kenmerken van een inspirerende docent

  1. Mooi, deze feedback van een student!

  2. Er is maar één kenmerk die er echt toe doet: na elke les moet een student het gevoel hebben iets echt nieuws geleerd te hebben.

  3. Naast dat een student wat leert in de klas, moet een student ook het gevoel hebben dat hij begrepen wordt door de docent. Er komt meer bij kijken dan je denkt!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top