Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 juni 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

De biologie van goede cijfers: TIPS

Gepubliceerd: 29 August 2018 • Leestijd: 1 minuten en 46 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Op school leer je samenvatten, plannen en andere studievaardigheden. Dat is hartstikke nuttig, maar vergeet vooral je lichaam niet. Goede leerprestaties zijn óók een kwestie van biologie.

neuropsycholoog dr. Jérôme Gijselaers

Voeding, slaap en beweging hebben veel invloed op het leren, zegt neuropsycholoog dr. Jérôme Gijselaers van de Open Universiteit (Welten-instituut). Als je op een gezonde manier studeert, gaan je prestaties erop vooruit. Deze tips van Gijselaers helpen, en geef toe: zo moeilijk zijn ze nou ook weer niet.

1. Neem regelmatig pauzes en beweeg.

Het liefst minimaal 10 minuten matig intensief, zodat je een verhoogde hartslag en ademhaling hebt. Hierdoor wordt de bloedtoevoer naar je brein verbeterd.

3. Zit zo min mogelijk.

Heb je een groepsbespreking? Doe het staand of tijdens een wandeling.

3. Zorg dat je ontbijt.

Als je na het avondeten niet meer eet, dan heb je bij het opstaan misschien wel twaalf uur niks meer gegeten. Door te eten breng je je spijsvertering op gang, je lichaam krijgt energie en die energie heeft je brein hard nodig om goed te functioneren. Je hoeft niet veel te eten, zegt Gijselaers, het gaat erom dat je spijsvertering aan het werk gaat.

4. Let op je cafeïnegebruik.

Niet meer dan vijf koppen koffie of twee energiedrankjes per dag, en vooral niet meer na drie uur ’s middags. Waarom? De neuropsycholoog legt uit: ‘Cafeïne wordt heel langzaam afgebroken in je lichaam. Wil je goed slapen, dan moet je na drie uur ’s middags eigenlijk geen koffie meer drinken. Misschien denk je: ik voel na een halfuur al niks meer van de koffie. Dat kan zo zijn, maar het is een feit dat cafeïne pas na zes uur voor de helft is afgebroken. Omdat cafeïne een stimulant is, wordt je slaapduur minder, maar ook je slaapkwaliteit. En het is onomstotelijk bewezen dat een verkorte slaapduur en een slechtere slaapkwaliteit slecht zijn voor je leerprestaties.’

5. Geen schermpjes voor het slapengaan.

We weten het allemaal, maar o, wat is het moeilijk. Als je je telefoon toch niet kunt wegleggen: installeer een blauwlichtfilter uit de appstore. Zoek bijvoorbeeld op ‘flux’.

6. Stop met snoozen.

Zorg voor regelmaat in je slapen en stop met snoozen. Moet dat echt? Ja, en wel hierom: ‘Snoozen draagt bij aan een chronisch slaaptekort. Slaap kent verschillende cycli. Als je net in slaap valt, kom je in je diepe slaap terecht. Als je daar uitgehaald wordt, maakt dat je heel moe. En dat is precies wat snoozen doet. Je mag eigenlijk alleen snoozen als je tijd hebt om de hele slaapcyclus af te maken, maar die duurt 90 minuten, dus dat is geen optie. Het beste is om er gewoon mee te stoppen.’

Tekst: Esmé van der Molen
Foto: Frank Hanswijk

Bekijk ook het college dat Jérôme Gijselaers voor de Universiteit van Nederland heeft opgenomen:

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top