Lieve Tosca, mogen we de oude N@Tschool terug?
Lieve Tosca,
Ik werk nu een paar dagen met het nieuwe N@Tschool en ik vraag mij oprecht af of de Hogeschool Rotterdam het zelf een vooruitgang vindt. Het nieuwe systeem bestaat uit een overzicht met plaatjes en pictogrammen die niet eens geüpload zijn en onzinnig veel ruimte in beslag nemen, terwijl het oude systeem een clear overview had en een korte lijst met vakken die je kon filteren per jaar. Verandering en innovatie zijn goed, maar niet op zo’n manier dat het onvriendelijker is voor gebruikers. Kunnen we het oude systeem terugkrijgen?
Groetjes, Toetsenbord
Lief Toetsenbord,
Zoals je weet ben ik de servicedesk niet, maar ik ga m’n best doen deze vraag voor je te beantwoorden. Op het intranet Hint (inlog) lees ik dat Cumlaude Learning (zo heet het nieuwe systeem) moderner en gebruiksvriendelijker is. Alleen de pagina waar je als bezoeker als eerste op terechtkomt, is veranderd. De achterkant van de site met alle functionaliteiten is hetzelfde gebleven. Hoe kan het nieuwe systeem zo anders aanvoelen terwijl het soort van hetzelfde is? Ik vraag het functioneel beheerder Jeffrey Pijl. Hij houdt zich bezig met de implementatie van Cumlaude Learning.
Pijl: ‘In de meivakantie zijn we na een succesvolle proefperiode overgeschakeld van N@Tschool naar Cumlaude Learning, een nieuw programma van dezelfde leverancier. We moesten overschakelen, want N@Tschool was verouderd. De look-and-feel was niet meer van deze tijd en Cumlaude heeft functionaliteiten waar docenten om vroegen, maar die N@Tschool niet had en niet zou krijgen.
‘Cumlaude is denk ik een beetje wennen voor de gebruikers. De functionaliteiten zijn hetzelfde gebleven. Het is bijvoorbeeld ook echt nog mogelijk om die vakken te filteren, alleen kan het op een andere plek zitten dan voorheen. En over die plaatjes en pictogrammen die nog niet geüpload zijn: dat moeten de docenten zelf doen. De docenten hebben zelf ook pas sinds maandag toegang tot het systeem, dus geef ze even de tijd om hun spullen op orde te krijgen.’
Het oude systeem terugkrijgen zit er niet in, omdat het nieuwe systeem beter aansluit bij de wensen van de gebruikers. Maar op dit moment is Cumlaude Learning misschien nog niet voor elke gebruiker een verbetering. Wat moet je doen als je klachten hebt ? Jeffrey: ‘Ga naar de servicedesk. Daar kunnen ze je helpen als je vastzit en eventueel je klachten noteren. Als je een systeemfout hebt gevonden, kan je die daar ook melden. Dan kunnen we ermee aan de slag. En voel je niet bezwaard om te klagen. Als wij weten waar mensen ontevreden over zijn, kunnen we daarmee aan de slag.’
Het is zonde als de IT’ers denken dat alles goed gaat, terwijl er klachten zijn die hen niet bereiken. Ze doen hun best de studenten en medewerkers zo goed mogelijk te faciliteren. Meld je dus vooral bij hen als je ergens wat van vindt. Positief én negatief.
Lfs, Tosca
Als ICT-student gaat het hier bij mij jeuken, er wordt namelijk een migratie in het midden van het schooljaar uitgevoerd i.p.v. de zomervakantie. Gedurende de zomervakantie heb je alle tijd van de wereld om je nieuwe systeem voldoende te testen.
Nu weet ik niet hoe ze dit gedaan kunnen hebben in een week maar ik mis in ieder geval nog steeds cursussen en opdrachten die ik voor de migratie had ingeleverd. Niet echt al te beste Continuïteitsbeheer zal ik maar zeggen.
Nu twijfel ik niet over het functionele vraagstuk van CumLaude en Natschool maar ik vind beide omgevingen tot nu toe gewoonweg ‘ruk’. Ze zijn niet intuïtief maar dan vond ik Natschool alsnog de overzichtelijkste van de twee.
Ik kan hier als een boze nerd overkomen maar het is nu niet echt een ‘best practice’ om binnen een week een migratie uit te voeren volgens de ‘big bang’ methode. (Alles in een keer) Als gebruiker blijf ik natuurlijk liever bij het oude vertrouwde dus ik moet nog zien of CumLaude daadwerkelijk een verbetering is op Natschool.
Ik zie niet in waarom ik als docent plaatjes en pictogrammen moet gaan uploaden. Dat voegt toch niks wezenlijks toe? Bovendien neemt het te veel ruimte in op het scherm. Er is niks mis met een alfabetische lijst.
Ik ben het met het bovenstaande eens. Daarnaast vind ik vrijwel alle verbeteringen van de afgelopen jaren nadelig. I.p.v. de stappen te verminderen moet je nu juist meer doen om je gewenste doel te bereiken. Vroeger logde ik in op N@t en zag ik main mails gelijk. Nu moet ik inloggen, naar office en dan naar mail. Dat zijn 2 extra stappen. terwijl als je kijkt naar sites het de bedoeling is om de gebruiker zo min mogelijk stappen te laten doorlopen.
Ik krijg er een beetje t volgende gevoel bij:
Belastingsdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
HR. Leuker kunnen we het niet maken, ….. ook niet makelijker.
Het is echt oude wijn in nieuwe zakken. Het systeem is nog steeds natschool, maar dan met een lelijke en te grote frontpage. Had dan gekozen voor een nieuw, snel en intuïtief systeem die bij deze tijd past…
Bij CumLaude is het aantal (onnodige) stappen, om hetzelfde resultaat te bereiken, groter geworden. Het is meestal een verbetering als het omgekeerde gebeurt. Dit moet toch anders kunnen in 2018, denk ik.
Onbegrijpelijk weer dit. Three Ships lijkt het Microsoft principe te volgen: bij iedere nieuwe versie alles op een andere plek zetten, omdat de ontwikkelaar dat wil of omdat de designer dat mooi vindt. Ik ben absoluut geen fan van Apple, maar die begrijpen tenminste wat intuïtief betekent. En dat terwijl er genoeg alternatieve systemen zijn, die wel werken. Die ook gewoon in een halve dag te installeren zijn, in plaats van vier dagen offline om een update te installeren.
Maar het zal wel weer een kwestie zijn van centjes. Voor een dubbeltje op de eerste rij. Een goedkoop systeem staat lekker op de balans en de tijd, die docenten en it-personeel kwijt zijn aan deze onzin, is toch niet te meten.
Ik sluit me volledig aan bij Ano Niempje aka de ICT-student. Een heel apart moment om in de mei vakantie de vernieuwing door te voeren. Daarnaast hebben wij als studenten nooit een mail gehad dat dit zou gebeuren en natschool onbereikbaar zou zijn.. daar zit je dan met je deadlines en in te leveren opdrachten, maar zonder studiehandleiding. De zomervakantie staat om de hoek.. alle tijd en ruimte om een nieuw ontwerp te ontwikkelen en te testen. De oude natschool was niet heel overzichtelijk, maar er was goed in te werken, nu blijkt dat het toch nog erger kan.
Ik heb er als docent geen last van. Fleurt de boel wat op en aan de achterkant ziet het er hetzelfde uit. Wat bijzonder prettig is als je op modulecode zoekt dat je direct kan doortikken en de resultaten ziet i.p.v. letter tikken, wachten, letter tikken, etc, etc. M.a.w. veel sneller. Dat alleen weegt meer op dan het wennen aan de nieuwe look. Mens kan toch snel tevreden zijn.
Ik werkte laatste maanden bij een andere hogeschool (die trouwens Cumlaude gaat vervangen door iets beters) met natschool.cumLaude en kon na paar weken er wel mee werken.
Waarom noem je een product Cumlaude als het zelf maar niet of nauwelijks een voldoende scoort?
Al zolang ik werk op de Hogeschool is er veel kritiek op functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van dit systeem. Er zijn trouwens meer HR systemen die beter zou kunnen maar dat terzijde.
Natuurlijk onderkend de hogeschool dat het beter zal moeten (en kunnen) en dat was hele idee achter het strategisch programma studienet (kwoot van Hint)
(Voor de niet HR lezers, Hint is een acroniem voor het systeem HIer Is het NieT te vinden, grapje van gefrustreerde informatiezoekers.)
Wat wil de Hogeschool al sinds 2014?
Lage scores bij de NSE over informatievoorziening, klachten over de beschikbaarheid van heldere en eenduidige informatie over bijvoorbeeld stage lopen en roosters, vragen over de vele informatiekanalen die we als hogeschool gebruiken. En dat ook nog in een ouderwets jasje. Samen vormden dit aanleiding tot het starten van het hogeschoolbrede strategische programma StudieNet, zoals we dat zo mooi noemen. Kortom, bijna alle medewerkers en alle studenten krijgen met StudieNet te maken. Medewerkers, omdat we op een andere manier over het ontsluiten van informatie na moeten denken. Studenten, omdat ze op een andere manier die informatie gaan krijgen.
Uit het rapport:
Hogeschool Rotterdam (HR) heeft in 2014 een eerste brede analyse uitgevoerd naar haar huidige digitale dienstverlening. Hieruit blijkt dat onder studenten onvrede heerst over de kwaliteit van de informatievoorziening. Belangrijke
informatie is:
• Lastig te vinden,
• Niet op tijd
• Of is niet/ moeilijk te begrijpen.
En waar staan we anno 2018? wat mij betreft bijna dezelfde plaats als in 2014.. Specifiek voor natschool zijn mijn klachten:
– werkt niet op tablet en telefoon
– doet niet wat ik nodig heb als docent
– doet niet wat studenten nodig hebben (zie boven)
– wat het kan is vreselijk omslachtig en bewerkelijk
– ik upload wel materiaal
– ik kan materiaal van studenten downloaden
– volstrekt ongeschikt als leer-ondersteunend systeem.
– ziet er niet uit
het goede nieuws is dat we binnen de HR zeker bezig zijn met ontwikkelen van alternatieven, dat past goed bij de radicale decentralisatie die Dhr. Bormans voor ogen heeft. Concreet wordt er nu al gewerkt door docenten aan het leren ondersteunen met:
Onderwijswiki’s op basis van Confluence
Moodle (IVL)
Google Classroom (CMI)
Canvas (IBK/RBS en IGO)
Persoonlijk ben ik bezig een Bewijs van Bruikbaarheid (POC) op te zetten voor een nieuw minor met behulp van Canvas, het platform dat inmiddels gekozen is door Erasmus, NHTV, Avans en Hogeschool Utrecht.
Open source, grote internationale community, grote app-store, ik ben overtuigd dat het voor mij en mijn studenten beter is dan Natschool.
Voor HR collega’s en studenten, op Yammer (https://www.yammer.com/hr.nl/#/home) zijn verschillende groepen actief over dit onderwerp, voor studenten en docenten. Je kan me ook benaderen via Twitter of LInkedin.
We moeten beter en het kan.
@p. Het is wel degelijk gecommuniceerd .Via de mededelingen op hint.
Algemeen over de nieuwe natschool: ik zie net echt waarom het een verbetering is, ik zie ook niet waarom mensen er zo ongelofelijk negatief over zijn . Gewoon even wennen. Jatoch niettan
Het is misschien niet per se slechter geworden, het is in ieder geval niet beter geworden! Op mijn mobiele browser werkt het nu helemaal niet meer, met natschool kon je met een hoop pijn en moeite tenminste nog iets openen. Daarnaast lijkt het nu nóg trager dan dat het eerst was.
Zo te zien is er geprobeerd de Windows 10 look te kopiëren met grote intuïtieve knoppen in combinatie met de moderne ‘doorscrollbare’ websites. Dit alles aangevuld met besneeuwde bergen op de achtergrond. Maar wat moet ik verwachten van de plaatjes per cursus? Het gezicht van de docent? Het HR-logo? Waarschijnlijk blijven die avatars grotendeels leeg. Ik krijg het gevoel dat alles vooral meer ruimte inneemt, wat de overzichtelijkheid zeker niet ten goede komt. Daarbij vraag ik me af hoeveel van de natschool functionaliteit die zoveel ruimte inneemt daadwerkelijk gebruikt wordt. Volgens mij zijn cursussen de meest gebruikte functie en dat is er naar mijn mening op achteruit gegaan.
Als de mensen van Three Ships niet onder een computersteen zouden leven, hadden ze de layout van Onedrive, Dropbox, Google Drive, etc. overgenomen. Het kan bijna geen toeval zijn dat de drie meest gebruikte filesharing-platforms (wat natschool in feite is) een nagenoeg identieke lay-out delen. Waarom opnieuw het wiel uitvinden?
Verder bekruipt mij het gevoel van ongegeneerd amateurisme. Bovenin staat “cumlaude Learning-nieuws,” “ToDo,” “Samenwerkings- ruimten,” waarbij ik me afvraag wat het nut is van sommige (ontbrekende) spaties, streepjes en hoofdletters. Vooral omdat het onderin anders heet, namelijk samenwerkingsruimtewijzigingen en portfoliowijzigingen. De nieuwe lay-out lijkt op een gemiddeld HBO-project: we zijn te laat begonnen en op de laatste dag proberen we allemaal afzonderlijk om er nog maar iets van te maken.
Aanvullend op ‘Docent’ hierboven. Ik heb nu een mailbox in office, een mailbox in natschool, Hint-mededelingen (afzonderlijk voor HR, instituut, opleiding jaar, opleiding algemeen en minor) en dan nog natschool-mededelingen. Dat telt op tot 8 informatiekanalen. Moet ik nog de retorische vraag stellen waarom informatievoorziening slecht scoort in enquêtes?
Als je deze ICT-voorziening cumlaude/cumlaude Learning/CumLaude/Cum Laude/cum Laude (doorhalen wat niet van toepassing is) durft te noemen heb je een onwijs groot bord voor je kop.
Ik ben het met alle voorgaande opmerkingen eens. De gebruiksvriendelijkheid is er niet op vooruit gegaan, het bereiken van je doel duurt langer en er is niet via de email gecommuniceerd dat dit systeem geupdated zou gaan worden.
Toch zie ik ook een aantal positieve dingen. Ondanks dat de styling wat meer lijkt op Windows 10 blokken (waar ik overigens ook geen fan van ben), is wel keken naar wat andere techbedrijven nu qua styling hanteren. Ik vind het goed dat er is gekeken hoe dit alles geimplimenteerd kan worden binnen N@tschool. Het begint nu ook steeds een stukje meer op Google Classroom te lijken, met de header plaatjes enzovoorts. Ja de headerafbeelding is veel te groot waardoor de nuttige informatie pas onderin de pagina zichtbaar is. Ja de cursussen die door studenten als ik meer gebruikt worden staan niet standaard meer open, en vereisen een extra actie om aan te klikken. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat er nadelen zitten aan het nieuwe design. Maar dat is exact waar je met een design soms achter komt. Uiterlijk gaat soms wel eens voor user experience, daar kan je weer van leren en verbeteringen maken.
Verder zie ik mensen klagen over snelheid en dat mobiel niet werkt. Zelf heb ik geen klachten over de snelheid van de app. Ik heb in ieder geval weinig verandering gemerkt. Wel is mobiel echt wel verschrikkelijk. Gelukkig is er een mobiele versie beschikbaar waarvan niemand het bestaan af weet (HOERA thanks HR!!!), waar ik achter ben gekomen door de handleiding van een andere school te downloaden. Die mobiele versie mag inderdaad veel beter worden gecommuniceerd (of mobieltjes automatisch deze versie laten openen). Mocht je nu al gebruik willen maken van de mobiele versie dan kan je dit linkje kopieren: https://lms.hr.nl/Pages/Mobile/ . Nog een geinig dingetje, de pagina titel van de mobiele versie is nog steeds N@Tschool. Whoops?
Conclusie: Ja er zijn onderdelen minder gebruiksvriendelijk dan eerst. Ja het uitelijk is vernieuwd dat gedeeltelijk lijkt op windows 10 waar niet iedereen blij mee is. Gewoon even wennen, over een tijdje hoor je er niemand meer over. Maar een nieuw design is ondanks dat het niet als vooruitgang voelt, wel degelijk een vooruitgang. Nu is het tijd voor de hogeschool (of de natschool/cumlaude leverancier) om verbeteringen door te gaan voeren die binnen het nieuwe design de gebruiksvriendelijkheid ten goede komen. Daarom zou ik graag een aantal voorstellen willen doen, lekker overzichtelijk in een lijstje 🙂
– Eigen startscherm kunnen kiezen (Cursussen)
– Minder grote headers bij een cursus zodat de informatie eerder in beeld komt ( http://prntscr.com/jh8rlj )
– Mobiele versie beter promoten, het liefst zelfs automatisch doorsturen
– Titel van de mobiele versie even veranderen van N@TSchool naar cumlaude 😉
– Cursusweergave ook in lijstvorm in plaats van blokvorm om lekker snel te kunnen scrollen
– Applicatie instellingen makkelijker vindbaar maken. Achter je profielafbeelding is echt extreem onhandig… Knop in de linker sidebar erbij zou prettiger zijn.
Ik moet wel zeggen dat de mobiele versie stukken beter is dan de voorgaande!
Helemaal mee eens met de reacties. Ik vind het een belachelijk systeem en zelf ook mijn docenten. de naam cumlaude vind ik ook nergens op slaan en helemaal niet passen.Jammer dat er niet naar de wensen van de gebruiker wordt geluisterd.