Lieve Tosca, wat moet ik met laptops in m’n klas?
Lieve Tosca,
Als jonge docent worstel ik met het gebruik van laptops en smartphones in de klas. Ik weet dat mijn studenten – net als ik – met deze apparaten zijn vergroeid. En ze zijn ook functioneel, maar in de les zitten ze mij soms in de weg. Sommige studenten vinden het fijn om aantekeningen te maken op hun laptop en dat is nuttig, maar er wordt tijdens de les ook even op Instagram gekeken of ik zie uit een ooghoek soms een voetbalwedstrijd op een smartphone. Dat gaat mij te ver. Hoe manage ik dit?
Liefs, Schermloos
Lieve Schermloos,
Ik heb zelf geen docentenopleiding doorlopen, maar het lijkt me een gevalletje ‘jouw klas, jouw regels’. Als jij vindt dat de schermen afleiden, moet je het gebruik ervan aan banden leggen. Voetbal kijken tijdens de les lijkt me sowieso niet de bedoeling, een scherm trekt altijd (hoe ongewild ook) de aandacht en houdt meerdere studenten uit hun concentratie.
Het compleet verbieden van laptops en smartphones lijkt me zinloos, maar er zijn regels te bedenken die voor iedereen voordeel hebben. Misschien kan je met je studenten afspreken dat er tijdens het klassikale gedeelte van de les geen laptops of smartphones worden gebruikt. Dat klinkt streng, maar het is voor ieders bestwil.
Uit recente onderzoeken blijkt dat tekst van een scherm minder goed begrepen en onthouden wordt dan tekst van papier. Aantekeningen maken op de laptop lijkt effectief, omdat je een-op-een kan meetikken, maar je doet niets met de tekst en daardoor blijft de informatie niet goed hangen.
Ouderwetse aantekeningen met pen en papier hebben de voorkeur. Je moet tijdens het luisteren al samenvatten omdat bijna niemand zo snel kan schrijven als tikken. Al dat geschrijf zorgt misschien voor kramp, maar ook voor betere studieresultaten en meer focus. En wanneer die handgeschreven aantekeningen thuis nagelezen, samengevat en opgetikt worden, heb je echt wat geleerd.
Dat er tijdens groepswerk of overleg eens op een scherm wordt gekeken, lijkt me niet te voorkomen. Maar als jij je les uitdagend en vers weet te houden, zullen je studenten hun telefoon waarschijnlijk vaker met rust laten.
Lfs, Tosca
Al laat onderzoek ook zien dat ook samenvatten op papier niet of nauwelijks bijdraagt aan het onthouden er van…..
Feitelook ook omdat je er bijna niets mee doet op die manier
Of je er later iets mee ‘doet’ of niet, het process doet er wél toe: https://www.scientificamerican.com/article/a-learning-secret-don-t-take-notes-with-a-laptop/
Ik heb zelf veel baat gehad bij een nieuwe manier van aantekeningen maken die ik tijdens mijn studie tegenkwam. Namelijk sketchnotes (op papier). Je zou kunnen proberen dit aan de klas te introduceren omdat het, naast dat het leuk is, ook heel effectief werkt. Zelf ben ik door het maken van sketchnotes veel beter geworden in het herkennen van de kernpunten van het onderwerp een les, in plaats van dat ik alles op schreef. Een goed boekje hiervoor is “The sketchnotes handbook”, maar er zijn vast ook wel mooie video’s te vinden waarin sketchnotes uitgelegd worden. Hoe vaker je dit doet, hoe beter het ook werkt. En als ze alle aantekeningen van de lessen bij elkaar houden hebben ze uiteindelijk ook een een mooie samenvatting die leuk is om terug te kijken. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.