Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
1 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Rajiv is hogeschooldocent, afstudeercoordinator op de Rotterdam Academy, opleiding Ad ondernemen én CMR-lid. Lees zijn eerdere blogs.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Studenten bedenken zelf tentamenvragen

Gepubliceerd: 31 May 2018 • Leestijd: 1 minuten en 15 seconden • Rajiv

De afgelopen periode heb ik een, voor mij nieuwe, werkvorm uitgeprobeerd die mij enorm is bevallen. Waar studenten normaliter gretig gebruik maken van de werkmethode ‘het komt later wel, de lesstof heeft nu even geen prioriteit’, beloof ik je dat dit bij deze werkvorm totaal anders zal zijn.

Het blijft een uitdaging om studenten kritisch en geconcentreerd naar de lesstof te laten kijken wanneer het tentamen nog niet in zicht is. Dus heb ik een werkvorm ingezet waarbij studenten actief met de lesstof aan de gang zijn gegaan. Wat ik heb gedaan? Ik heb mijn studenten op een aantal momenten, gedurende het trimester, de opdracht gegeven om zelf tentamenvragen te bedenken. Op deze manier worden ze gestimuleerd om ruim voor het toetsmoment met een gedeelte van de stof actief aan de slag te gaan.

Tentamenvragen bedenken zit natuurlijk niet in hun systeem. Daarom heb ik ze wel wat kaders meegegeven als houvast. Ze gingen enthousiast aan de slag en ik heb genoten van de manier waarop ze bezig waren met de stof. Naast de mooie discussie over het antwoordmodel en de goede vragen, was het leuk om te zien hoe verschillende studenten de opdracht aanpakten. Sommigen pasten bestaande opgaven uit het lesboek aan. Anderen begonnen helemaal vanaf nul en lieten hun fantasie de vrije loop. Eigen interesses voor casussen werden volop in de opgaven verwerkt.

Wat ik positief vind aan deze werkvorm, is dat studenten samen proberen te bepalen wat nu de essentie van de leerstof is. Welke belangrijke vragen er gesteld moeten worden en welke specifieke antwoorden passend zijn op deze vragen. Feitelijk heeft het elementen van formatief toetsen: de studenten creëren hun eigen feedback omdat ze erachter komen wat ze al wel en wat ze nog niet weten (feedforward).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf twijfelde aan de effectiviteit van de werkvorm. Maar mijn doel hiermee was dat studenten de lesstof actief verwerkten en daarom probeerde ik het toch. Er moet iets gebeuren tussen de oren. Deze manier van werken heeft ertoe geleid dat studenten al voordat de toets er was, antwoorden op belangrijke vragen wisten. En dat was hét doel.
Misschien iets voor jou? Think about it!

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Studenten bedenken zelf tentamenvragen

  1. Leuk, ik maak er meestal een wedstrijd van: de leukste 5 of 10 (kies een getal dat past bij de groep) komen terug in de toets. Zo weten studenten vooraf niet welke in de toets komen. Omdat de toets voor meer groepen was, kwam er zo ook nog kruisbestuiving. Van elke klas zaten er wat vragen in.

  2. Ik vind het een interessante aanpak, maar één die wel degelijk kan werken. Er zijn natuurlijk altijd proeftentamens waar je mee kunt oefenen maar de denkwijze van docenten en studenten verschilt nogal. Handig om de student ook een keer als docent te laten denken.
    Ik weet alleen niet of het handig is om de vragen later ook in een echt tentamen te zetten, aangezien de antwoorden al bekend zijn. In een tentamen van BML(EAS) waren een aantal vragen van het proeftentamen ook in het echte tentamen gezet en kennelijk ging de moeilijkheidsgraad daarmee omlaag. Na bekendmaking van de cijfers werd verteld dat het tentamen afgekeurd werd en door iedereen opnieuw gemaakt moest worden.

  3. Als docent moet je natuurlijk wel zorgen voor voldoende vragen om de betrouwbaarheid te handhaven. Nog nooit problemen gehad over de toetsen met studentvragen erin omdat er ook genoeg controlevragen waren om te toetsen of het echt begrepen was, of alleen antwoorden uit het hoofd geleerd.

  4. Ow wat een leuke aanpak, dat zou ik in mijn opleiding (BML) ook wel wat meer willen zien! Ik denk dat dit heel goed kan werken, juist ook omdat je dan de stof zo gaat beheersen dat deze ook voor de langere termijn in je geheugen blijft in plaats van die paar dagen voor het tentamen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top