Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Danny Leentvaar (22) is derdejaars student chemische technologie. Hij schrijft voor Profielen met kritische blik op het schoolsysteem.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Keuzevakken? Zonde van mijn tijd!

Gepubliceerd: 4 February 2019 • Leestijd: 1 minuten en 4 seconden • Danny

De eerste twee jaar van je opleiding heb je naast je gewone programma ook een keuzeprogramma. De bedoeling is dat je elk jaar drie keuzevakken volgt en daar per jaar zes studiepunten mee verdient. Maar ik vraag me af waarom we die keuzevakken eigenlijk moeten doen.

Ik krijg dan vaak te horen dat we zo in contact komen met andere opleidingen en we ook eens totaal andere vakken kunnen doen naast ons gewone programma. Maar ik vind het vooral tijdsverspilling.

Tuurlijk, er zitten best leuke en nuttige vakken bij. Zo heb ik bijvoorbeeld sport en voeding gevolgd, een vak waar ik ook daadwerkelijk iets aan had. Maar veel vakken vragen naar mijn mening vooral extra werk. Ik heb het zelf al druk genoeg met het maken van mijn eigen verslagen en het bijhouden van mijn gewone vakken.

Mij lijkt het veel leuker en nuttiger om de tijd die er staat voor een keuzevak te steken in je eigen opleiding. Vul dit in door grotere projecten uit te voeren, bied specialisatievakken aan die niet in het gewone pakket zitten. Een goed voorbeeld van een keuzevak waar je wél iets aan hebt, is de VCA-cursus, een training voor veilig en gezond werken. Deze cursus hebben veel studenten daadwerkelijk nodig om stage te mogen lopen en is een vereiste in een groot deel van de industrie.

Zo kun je meer bedenken. Ik heb voor mijn opleiding liever een keuzevak over plant safety bij het ontwerpen van nieuw equipment of over het ontwerpen van een goed scheidingsvat. Ik denk dat ik daar als student meer aan heb dan aan een lekker avondje debatteren over de vraag of katten aangelijnd moeten worden.

Als het aan mij ligt, stoppen we met dat keuzeonderwijs zoals het nu is en gaan we deze tijd anders invullen. Met zaken waar een student later – bijvoorbeeld op werkgebied – wat aan heeft.

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

9 Responses to Keuzevakken? Zonde van mijn tijd!

  1. Hier zit wel wat in ja, of in ieder geval studenten die dat willen de mogelijkheid geven om zo’n ”specialisatie” vak te doen voor hun werkgebied, en de studenten die wat anders willen gaan doen ook de gelegenheid geven d.m.v. keuzevakken.

  2. Uiteraard kan je bij je opleiding ook de suggesties meegeven om de keuzevakken aan te bieden waar je nu een lans voor breekt.

  3. Met enige regelmaat komt dit onderwerp voorbij. Een enquête kan uitsluitsel geven of een substantiële meerderheid er ook zo over denkt. Alsdan kunnen Opleidingscommissies/CMR het agenderen.

  4. Dit lijkt weer zo’n vraag over “hoger rendement”, want alleen als het studiegerelateerd is “heb je er voor later wat aan”. Er zijn echter zo enorm veel keuzevakken dat de stelling dat er maar één of twee “nuttig” zouden zijn nogal boud overkomt. De reden erachter “brede vorming” vind ik juist een hele goede. Zeker in de tijd dat studierendement zo belangrijk is en er daardoor minder tijd aan nevenactiviteiten wordt besteed. Studenten worden ook opgeleid als deelnemer van een maatschappij, niet alleen voor een beroep. Wat niet wegneemt dat studiespecifieke keuzevakken een goede aanvulling zouden zijn. Van allebei een beetje zeg maar.

  5. Voor sommige keuzevakken van je opleiding mag je niet eens voor inschrijven omdat ze zeggen dat je het al krijgt op de opleiding, maar wat is er mis mee als het kennis vergaard over je opleiding

  6. Ik ben ook voor meer keuzevakken die te maken hebben met de opleidingen. Ik heb nu al een paar keuzevakken geprobeerd die niet bij mijn opleiding aansluiten en elke keer word ik opnieuw gewezen op het feit dat je niets aan de informatie hebt. Daardoor ben je ook totaal niet gemotiveerd om verder te gaan voor dit keuzevak aangezien je inderdaad al genoeg te doen hebt voor de eigen studie.
    De enige uitzondering hierop zijn de keuzevakken van het decanaat of vakken zoals leren presenteren, omgaan met geld etc. Dat zijn keuzevakken die gericht zijn op studeren of het leven in het algemeen.

  7. De stelling boven de blog vind ik als onderwijsmanager interessant. Hoeveel procent van de studenten zou het eens zijn met deze stelling?

  8. Moet het altijd nuttig zijn dan? Mag het ook gewoon een keertje iets leuks zijn?
    Ik heb, als technisch student, laatst het keuzevak korte film maken gedaan. Hierin werd onderandere geleerd hoe een film geproduceerd wordt, wat de beste camerastandpunten zijn, etc. Ik vond het een erg leuke cursus. Is het nuttig voor mijn opleiding? Nee. Maar het heeft me wel de kans te geven om extra dingen te leren over dingen die mij interesseren.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top