Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
3 juli 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lieve Tosca, waarom moet ik 15 euro betalen voor een verloren medewerkerspas van een paar cent?

Lieve Tosca,

Na twaalf jaar trouwe dienst ben ik mijn medewerkerspasje kwijtgeraakt. Al drink ik nooit wat uit de automaat, ik moet toch kunnen printen. Lang heb ik geweigerd een nieuwe pas aan te vragen omdat ik het raar vind dat mijn werkgever winst maakt op iets wat ik nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Voor een nieuwe pas betaal ik € 15, terwijl het pasje zelf € 0,50 kost? Ik snap dat ze ervoor willen zorgen dat men die passen niet laat slingeren. Maar eens in de tien jaar zou je toch wel een gratis pas mogen krijgen, lijkt mij.

Lfs, Passiewijle

Lieve Passiewijle,

Toen ik je vraag las, werd ik plaatsvervangend chagrijnig. Printen zonder pasje is een boel gedoe en je fiets parkeren is al helemaal niet te doen, dus zo’n pasje heb je gewoon nodig. Waarom zou je dan als werknemer de hogeschoolkas moeten spekken als je je pas kwijtraakt?!

Omdat ik journalist ben en uit beroepsdeformatie van wederhoor hou, besloot ik Frank van Herpen, de nieuwe directeur faciliteiten en informatietechnologie, te vragen waarom je als medewerker 15 euro moet betalen voor een verloren pas. Frank: ‘Het klopt inderdaad dat enkel het plastic pasje met geïntegreerde chip weinig kost, maar er moet een aantal handelingen verricht worden voordat het als medewerkerspas gebruikt kan worden. Denk aan bedrukken, programmeren, het toevoegen van de kaart in een systeem om de print- en koffiekosten inzichtelijk te krijgen en het versturen van de verloren pas. Al deze handelingen kosten tijd en geld en op die 15 euro maken we geen winst.’

Met dit antwoord zakte mijn plaatsvervangende chagrijn een beetje.

Frank mailde ook nog dat defecte en gestolen passen kosteloos vervangen worden. De defecte pas lever je in om te bewijzen dat ie stuk is. Om een gestolen pas gratis te laten vervangen, moet je een aangifte van een gestolen portemonnee, jas of tas overleggen.

En met deze coulance was ik m’n chagrijn zo goed als kwijt.

Tot ik m’n bankpas kwijtraakte en een nieuwe moest bestellen. De bank bracht me3,95 administratiekosten in rekening. Dat is een kwart van de kosten die de hogeschool haar medewerkers voorschotelt.

Liefs,

Mild chagrijnige Tosca

Tosca Sel is hoofdredacteur van Profielen. Heb je ook een vraag voor haar? Mail Lieve Tosca op t.sel@hr.nl.
Gepubliceerd: 11 September 2019 • Lieve Tosca

Lieve Tosca

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Lieve Tosca, waarom moet ik 15 euro betalen voor een verloren medewerkerspas van een paar cent?

  1. Nog meer chagrijn: ik was mijn pas kwijtgeraakt, maar had een eerder kwijtgeraakte pas weer gevonden. Dat is mooi, dacht ik. Echter het opnieuw in gebruik nemen van de oude pas kan niet en kost dus ook “gewoon” 15 euro.

  2. 15.- is wel aan de hele hoge kant (vanuit de klant gezien). Als we stellen dat tijd = geld en dat dus elke handeling tijd en dus geld kost, dan splitsen we de handelingen uit:
    – Bedrukken: Hoeveel tijd is hier een medewerker aan kwijt? (de tijd van een printapparaat is gratis, tenzij deze 24 uur per dag bezet is)
    – programmeren: Kan het systeem dat niet automatisch? Je weet immers welke medewerker gegevens er geprint moeten worden, dus ook welke geprogrammeerd moet worden. Wellicht moet de medewerker de kaart van de printer in een andere machine stoppen.
    – Het toevoegen van de kaart in een systeem om de print- en koffiekosten inzichtelijk te krijgen. Wacht even, moet dat handmatig?
    – Het versturen van de verloren pas. De medewerker in kwestie kan deze (in zijn eigen tijd) op komen halen. Wel zo eerlijk als hij/zij deze zelf verloren heeft.

    Hoeveel tijd kost elke handeling, wat zijn de maakkosten en wat kost een medewerker die deze handelingen uitvoert per uur? Is de prijs van 15,- dan te hoog of te laag? En wat kan Hogeschool Rotterdam doen om deze kosten te verlagen als dit 15,- of meer is?

  3. De vergelijking met de bank gaat mank: je betaalt bij de meeste banken immers ook periodiek een bedrag om die überhaupt te gebruiken. Daarnaast verdient de bank ook nog op andere manieren aan jou, dus de 3 euro 95 die je betaalt om een nieuwe aan te vragen is een meevaller, want zeker niet kostendekkend.

  4. Het is gewoon een verouderd systeem, daarom kost het zoveel. Het is volgens mij ook niet mogelijk om je pasfoto aan te passen.. Schandalig voor 15€

  5. Tja, soms raak je iets kwijt en kan dat geld kosten. Wel onlogisch om te beredeneren dat je, als je een pasje na 12 jaar voor het eerst kwijtraakt, clementie zou moeten krijgen. Dat is hetzelfde als: ik heb nog nooit een bekeuring voor te hard rijden gehad, nu gaat het een x te hard en krijg ik een boete. Schande, dat kan toch niet (-;?

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top

%d bloggers like this: