Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Onderzoek bevestigt: werkdruk hoger onderwijs is hoog

Gepubliceerd: 17 December 2020 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Verrassend is het niet, maar bijna twee derde van het hogeronderwijspersoneel ervaart een hoge of zeer hoge werkdruk. Dat blijkt uit een nieuwe analyse in opdracht van universiteitenvereniging VSNU.

Eens in de drie jaar voert het ministerie van Binnenlandse Zaken een groot onderzoek uit naar de werktevredenheid van medewerkers in de publieke sector. De enquête van 2019 werd door 40 duizend respondenten ingevuld: 16 duizend van hen werken in het onderwijs.

Hun antwoorden vielen op, en niet in positieve zin. Bij stellingen als ‘Wanneer ik thuiskom van mijn werk, ben ik volledig uitgeput’ en ‘Als ik thuiskom, moeten ze me even met rust laten’ sprong het hoge aantal instemmende reacties van onderwijsmedewerkers eruit.

Volledig uitgeput

Op verzoek van universiteitenvereniging VSNU zijn de onderzoekers daarom nog wat dieper in hun dataset gedoken. Ze zagen dat bijna twee derde van het personeel aan universiteiten, umc’s en hogescholen een (zeer) hoge werkdruk ervaart.

Docenten en wetenschappers hebben er meer last van dan het ondersteunend personeel, met respectievelijk 72 en 52 procent. Eén op de drie wetenschappers voelt zich aan het eind van een werkdag ‘volledig uitgeput’. Leidinggevenden ervaren vaker een hoge werkdruk dan medewerkers zonder managementtaken.

Bij het wetenschappelijk personeel zagen de onderzoekers daarnaast een duidelijk patroon: hoe ouder iemand is, des te hoger de ervaren werkdruk. Dat geldt vooral voor de groep 45 tot 55-jarigen: zo’n 80 procent van hen heeft het zwaar.

Niet van vandaag of gisteren

De zorgen over werkdruk in het hoger onderwijs en onderzoek zijn niet van vandaag of gisteren. Protestbeweging WOinActie stapte er eerder dit jaar voor naar de arbeidsinspectie. Utrechtse studenten demonstreerden afgelopen zomer door duizenden rode vierkantjes te krijten uit solidariteit met hun overwerkte docenten.

‘Heeft @WOinActie die analyse niet allang gemaakt? En oplossingen gesuggereerd?’ vraagt de Leidse hoogleraar Remco Breuker zich dan ook af op Twitter. ‘En het Rathenau, en SoFoKleS, en de KNAW, en De Jonge Akademie, en…‘, voegt filosofiedocent Carlo Ierna toe.

Nieuwe analyse ‘waardevol’

Dat is de VSNU allemaal zeker niet ontgaan, zegt woordvoerder Wesley Boer. ‘Al in 2016 hebben we gevraagd of we de uitkomsten mochten gebruiken om een beeld te krijgen van hoe onze sector ervoor staat. Dit omdat we al jaren zien dat de werkdruk hoog is en alleen maar toeneemt.’

Deze nieuwe analyse is volgens Boer wel degelijk waardevol. De cijfers laten immers zien hoe de werkdruk zich verhoudt onder jongere versus oudere medewerkers, wetenschappelijk versus ondersteunend personeel en leidinggevenden versus medewerkers.

Schrale troost

Er is ook goed nieuws: van de respondenten uit het wetenschappelijk onderwijs is 85 procent (zeer) tevreden over zijn baan en bijna 80 procent tevreden over zijn collega’s. En 65 procent is tevreden over de organisatie.

Een schrale troost ten slotte is dat de ervaren werkdruk in het primair en voortgezet onderwijs nog hoger is. Daar ervaart respectievelijk 72 en 70 procent een (zeer) hoge werkdruk.

Tekst: HOP, Evelien Flink
Foto: Lauranne Cox

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?
 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top