Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Onderwijsvernieuwer Biljana Pesalj over duurzaamheid: ‘Studenten kunnen nu écht iets veranderen’

Gepubliceerd: 7 July 2022 • Leestijd: 3 minuten en 17 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Vier docenten van de Hogeschool Rotterdam sleepten onlangs een Comeniusbeurs in de wacht, een stimuleringsprijs voor de onderwijsvernieuwing binnen hun opleiding. Biljana Pesalj is hoofdocent op de Rotterdam Business School, bij de masters in international business. Zij geeft het onderwijs en onderzoek rond sustainability een enorme boost en versterkt de banden tussen studenten en praktijk.

biljana Pesalj

‘Zelf doe ik onderzoek naar performance measurement’, vertelt Biljana. ‘Dat helpt bedrijven te meten hoe ver ze van hun doelen afstaan en hoe ze die kunnen bereiken. Sustainability, duurzaamheid dus, wordt daarin een steeds belangrijker doel. En daarmee dus ook in het onderwijs. Toch sluiten die twee niet altijd even goed op elkaar aan. Daar willen wij iets aan veranderen. Met deze beurs kunnen we een flinke slag slaan.’

Wat hoop je te bereiken?

‘Uiteraard besteden we in onze opleidingen consultancy & entrepreneurship en international supply chain management aandacht aan duurzaamheid. Maar helaas is er toch een mismatch tussen de vraag vanuit de arbeidsmarkt en het aanbod dat het onderwijs biedt. Er is een grote vraag naar die professionals maar we leiden er niet genoeg op met het juiste profiel. Dat was het beginpunt voor het aanvragen van de beurs. Gericht dus op een betere match en betere aansluiting tussen de studenten die we opleiden en het werkveld.’

Hoe gaan jullie dat aanpakken?

‘De wereld blijft veranderen en daarmee ook de vraag en de behoefte van bedrijven. Uiteraard onderwijzen wij op hoog niveau over duurzaamheidsvraagstukken en concepten. Maar sustainability is zo’n breed en alomvattend onderwerp, het risico is dat je toch een beetje blijft hangen in algemene kennis en dat studenten niet de juiste skills ontwikkelen die zo nodig zijn voor het helpen van bedrijven en het bedenken van slimme duurzaamheidsoplossingen. Studenten missen de tools en de software om wezenlijk iets te kunnen betekenen. En daar brengen we nu verandering in.’

Wat is daar concreet voor nodig?

‘Onder meer door contact te leggen met vernieuwende organisaties die die tools en software wél hebben. ‘Industry Partners’ noemen we die bedrijven. Een mooi voorbeeld is Ecochain, een software company. Zij ontwikkelden Mobius; unieke software waarmee je de ecologische footprint van een supply chain kunt meten en CO2-emissies. Heel interessant want daarmee kun je gaan begrijpen en zien waar de hotspots zijn. Studenten die met deze software aan de slag gaan, kunnen bedrijven vervolgens aanbevelingen geven over hoe ze met die hotspots kunnen dealen.’

Wat verandert er voor studenten?

‘Studenten hebben een concrete tool in handen die ze kunnen gebruiken bij hun opdrachten. We zien dat het heel goed werkt en dat studenten nu veel meer leren dan alleen de basisconcepten. Ze ontwikkelen specifieke skills waardoor ze een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van problemen waar een bedrijf mee worstelt. Er is veel talent onder studenten. Tijdens het reguliere onderwijsprogramma komt dat er niet altijd uit, maar nu dus wel. Sommigen zijn bijvoorbeeld heel erg goed in visuals. Daarmee kun je in één beeld meer duidelijk maken dan in een artikel van een heleboel pagina’s.’

Wat is het meest vernieuwend aan dit hele project?

‘Het onderwijsformat waarbinnen deze innovatie plaatsvindt, gebeurt in het living lab, een dynamische omgeving waarin studenten, onderzoekers en bedrijven samen werken. Die manier van werken noemen wij ACT, wat staat voor Active Collaborative Transition. Nieuw in dit geheel is de flexibiliteit en de eigen inbreng van studenten. Ze kunnen nu namelijk zelf de onderwerpen kiezen waar ze zich mee bezig gaan houden. Ook de manier waarop ze het invullen en presenteren, bepalen ze zelf. Dat kan in de vorm van een paper zijn of een verslag dat ze op een conferentie presenteren. Het kan ook een brief aan de regering zijn, bijvoorbeeld over de behoefte aan bepaalde wetgeving of een veranderplan voor een bedrijf. Het kan van alles zijn maar ze moeten er wel zelf mee komen en zelf iets bedenken en voorstellen. Dat is echt vernieuwend. Op die manier leveren ze vanuit de mindset van geëngageerde wereldburgers een actieve bijdrage aan het creëren van een duurzamere wereld.’

Hoe gaan jullie de Comeniusbeurs inzetten?  

‘Door zo’n beurs kom je net wat verder en kun je je ideeën meer vorm en structuur geven. De toekenning van de beurs is ook een bevestiging dat het goed is waar we mee bezig zijn. Geweldig natuurlijk. De beurs is voor 2,5 jaar. We beginnen op kleine schaal. Het ontwikkelt zich een beetje organisch maar we willen zeker ook samenwerking met studenten van andere opleidingen, op creatief en technisch vlak bijvoorbeeld. Daarnaast organiseren we lezingen van deskundigen uit verschillende hoeken van de hogeschool. Tot slot zijn we bezig met de ontwikkeling van een derde master: managing sustainability transitions. Die ontwikkelen we samen met andere hogescholen. Ook daar geeft de Comeniusbeurs natuurlijk een mooie boost aan.’

Tekst en foto: Sanne van der Most

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top