Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

De Strategische Agenda door de ogen van AI-gegenereerde studenten Amir, Juliëtte en Jack

Gepubliceerd: 16 May 2023 • Leestijd: 2 minuten en 59 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De Strategische Agenda gaat over de toekomst en voor de opstellers ervan was dat aanleiding om drie fictieve studenten te laten genereren door kunstmatige intelligentie. In interviews met deze ‘studenten van de toekomst’ worden de speerpunten in het visiedocument van de Hogeschool Rotterdam voor de periode 2023-2028 meer concreet.

Foto's van twee door AI gegenereerde studenten

Met de hulp AI-software van MidJourney zijn de fictieve studenten van de toekomst geportretteerd. In fictieve interviews komen ze aan het woord. Vanzelfsprekend worden er in hun citaten onderwerpen aangestipt die een belangrijk onderdeel uitmaken van ‘Talent voor transitie’, de titel van de Strategische Agenda (SA), het visiedocument voor de komende vijf jaar waaraan een paar jaar intensief is gewerkt.

Luisteren naar vraagstukken in de stad

De fictieve Amir Singh (‘Student Hogeschool Rotterdam 2024-2028’) vertelt dat hij luistert naar de vraagstukken in de stad. ‘Ophalen waar behoefte aan is en samen een antwoord vinden’, zegt hij over het samenwerken met studenten van andere opleidingen, onderzoekers en docenten. Het verwijst naar opgavegericht onderwijs en praktijkgericht onderzoek waarbij studenten aan maatschappelijke opgaven werken. Die vraagstukken hebben bijvoorbeeld te maken met klimaattransitie of met – ook een van de vier maatschappelijke opgaven in de SA – ‘het vergroten van zelfredzaamheid en veerkracht van burgers’.

Meer dan nu het geval is gaan studenten, vanaf het tweede deel van het derde jaar, samenwerken met studenten van andere opleidingen, staat in de SA. Ook starten studenten, voor het einde van hun studie, al met werken. Onder andere in tekortberoepen. Ze worden zowel vanuit de HR als door de werkgever begeleid.

Goed begeleiden naar passende vervolgstap

Onder het kopje ‘professionele identiteit’ is er in de SA aandacht voor het helpen van studenten ‘die ontdekken dat ze ergens anders beter tot hun recht komen’. Goed begeleiden naar een ‘passende vervolgstap’ is het doel waar de fictieve Juliëtte Gerritsen (‘student 2023-2027’) mee geholpen kan worden. ‘Ik deed een technische studie, want baangarantie (maar) ‘ik was aan het leren zonder doel’, stelt ze. ‘Tijdens mijn stage bij een bedrijf op RDM veranderde het voor mij. Toen zag ik vraagstukken die ik wilde oplossen, in plaats van wat ik wilde worden.’

Hoewel studenten te maken krijgen met een soepelere bsa-regeling, gaat de SA voor ‘een cultuur van hoge verwachtingen’. Dat moet worden bewerkstelligd door een uitdagende leeromgeving met docenten die ‘hoge verwachtingen laten zien in hun gedrag’. En: ‘Door feedback te geven die ertoe doet en vragen te stellen die hen uitdagen. Maar ook door ons te beperken in het geven van aanwijzingen. En door vriendelijk te zijn.’

Je vader aanmoedigen weer naar school te gaan

Fictieve student Jack Lu (‘2025-2029’) verhaalt over het interdisciplinaire onderwijs met studenten van andere opleidingen waar hij ‘zijn eigen pad kon volgen’ en werd ‘uitgedaagd en geholpen om te leren en te ontdekken.’ (…) ‘Zo vond ik uit waar ik wel en niet van ben.’

Jack Lu’s tekst bevat een PS’je waarin hij zijn vader aanmoedigt om ook weer naar school te gaan. Dat verwijst naar de extra aandacht die er de komende jaren op de HR komt voor onderwijs voor werkende volwassenen. Doel is om ‘meer mensen op- en om te scholen voor tekortberoepen’. ‘Daarbij richten we ons op professionals uit andere sectoren die een basiskwalificatie nodig hebben om te kunnen switchen en professionals met een mbo-diploma die een Ad- of Ba-diploma nodig hebben om door te kunnen groeien.’ Het onderwijsassortiment wordt ook uitgebreid met meer masteropleidingen en, als de beroepspraktijk erom vraagt, ook meer Ad- en bacheloropleidingen.

Digitalisering en kernwaarden van de HR

De SA ziet digitalisering als ‘aanjager van innovatie’. ‘Het transformeert de maatschappij en beroepen in een hoog tempo’. Maar, stelt de SA ook, ‘dat mag nooit ten koste gaan van gelijke kansen, menselijk contact, verbondenheid en professionele autonomie’. Bij dat laatste wordt verwezen naar de in de SA genoemde kernwaarden van de hogeschool: verantwoordelijkheid, veerkracht, verbondenheid en rechtvaardigheid.’

Die waarden komen ook terug als de hogeschoolgemeenschap wordt omschreven als een ‘veerkrachtige, verantwoordelijke en rechtvaardige samenleving in het klein’. En verder: ‘We brengen onze studenten en medewerkers het belang van democratische grondwaarden bij. We ontwikkelen hun weerbaarheid en veerkracht door ze te laten oefenen met publiek debat en democratische besluitvorming.’

Lees ook:

Tekst: Jos van Nierop
Foto’s: Uit de Strategische Agenda, bewerkt door Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top