Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Column Bart Bijl: Grappig

Gepubliceerd: 18 February 2015 • Leestijd: 1 minuten en 9 seconden • Bart Bijl Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ik geniet nog iedere dag van het circus dat onderwijs heet. Binnenkort komt er weer een accreditatie en dat is altijd iets om naar uit te kijken. Iedereen zenuwachtig, want je zult toch maar afgekeurd worden.

Ik maak me daar niet zo veel zorgen om. De accreditatiecommissie bekijkt vooral papier of digitale informatiedragers en de gesprekken die ze voeren zijn vooraf ingestudeerde toneelstukjes. Maar ik vind het wel grappig.
Net zo grappig als die focus op onderwijs die ons bestuur als toekomstvisie heeft geponeerd. Dat een onderwijsinstelling publiekelijk te kennen geeft de focus voortaan op onderwijs te willen leggen, zou in een normaal land treurig zijn, maar in Nederland gaat de vlag uit. Misschien ook wel terecht. We worden nu eenmaal niet verwend met autoriteiten die onderwijs op waarde weten te schatten.
Op het moment van het schrijven van deze column, begin december, maakt staatssecretaris Sander Dekker van onze onderwijstoekomst een soort songfestival. Iedereen mag meepraten over wat de inhoud zou moeten zijn. In 2030! Binnenkort mogen we per sms onze stem uitbrengen: Wat worden de nieuwe examenvakken? Welke studieonderdelen doen we bij het groot vuil en welke actuele en daarom alleen al waardevolle zaken halen we binnen? Doe vooral eerst de Stemwijzer van RTL Boulevard, dan kan musical-ogie met als hoogleraar Albert Verlinde alvast op een leerstoel rekenen.

Staatssecretaris Sander Dekker maakt van onze onderwijstoekomst een soort songfestival.

Ook werd onlangs bekend dat er 150 miljoen voor 3.000 nieuwe, jonge leraren is uitgegeven, maar onze staatssecretaris Dekker gaf toe dat hij geen idee had wat scholen met dat geld hadden gedaan. Leuk toch? Raad eens wat er met dat geld is gebeurd. Geen idee? Kijk eens naar al die nieuwbouw van die scholenkolossen. Is dat gratis neergezet, denk je? Iemand zou eens moeten uitrekenen hoeveel leerkrachten één nieuw schoolgebouw kost.
Gelukkig heeft onze eigen Hogeschool Rotterdam de focus strak op onderwijs. Dat is een hele opluchting.

Bart Bijl is docent Nederlands aan de lerarenopleiding Nederlands.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Column Bart Bijl: Grappig

  1. “Net zo grappig als die focus op onderwijs die ons bestuur als toekomstvisie heeft geponeerd. Dat een onderwijsinstelling publiekelijk te kennen geeft de focus voortaan op onderwijs te willen leggen, zou in een normaal land treurig zijn, maar in Nederland gaat de vlag uit.”

    Hitting the nail on the head, meneer Bijl. Geweldige column.

  2. Tja, of dit nu grappig is? En of Bijl de spijker op de kop slaat? Ik weet het niet. Ons CvB heeft de leuze verkondigd: alle ballen op de Bachelor-opleidingen. Dat is natuurlijk logisch, en verstandig, omdat het Bacheloronderwijs de kurk is waar onze hogeschool op drijft. Maar het is zeker niet het enige dat onder de opdracht om als hogeschool HOGER onderwijs te verzorgen, valt. Immers, binnen de WHW hebben we ook een opdracht om Masteronderwijs en onderzoek te verzorgen. Helaas gaat ons CvB met de opdracht “permanente educatie” van professionals nogal slordig om. Deeltijdonderwijs, contractonderwijs, Masteropleidingen zijn al het kind van deze rekening geworden. Hele onderdelen van de Transfergroep (die vroeger winstgevend was) zijn de nek om gedraaid en in de uitverkoop gedaan (lees: gratis weggegeven) aan een directeur van wie al bekend was dat hij niet zou blijven…. Gelukkig heeft onze hogeschool de focus strak op onderwijs…. Tja, het is de vraag of dat voldoende is binnen de WHW. Zou Bart Bijl daar ook wel eens over nadenken?

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top