Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Mentorproject Ad ondernemen: ‘Ik ga weer in mezelf geloven’

Gepubliceerd: 3 July 2017 • Leestijd: 6 minuten en 7 seconden • Longread Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Wat doe je met studenten die half april minder dan 20 studiepunten hebben? Bij de Ad ondernemen werden ze aan een ondernemer gekoppeld. Alle 10 deelnemende studenten die op uitvallen stonden, hebben het gered of hebben de summerschool gehaald. Maar de pilot ging om meer dan survival alleen.

Mentee Pam met haar mentor Maritza Russel

In april had Vishal (eerstejaars Ad ondernemen) 19 studiepunten. De 48 punten die hij moest halen om een negatief bindend studieadvies af te wenden, leken ver weg. Onhaalbaar zelfs als er niet snel iets zou veranderen.

Eerstejaarsuitval is 23 procent

Er waren meer studenten zoals Vishal bij de Ad ondernemen. Studiesucces staat hoog op de agenda bij de tweejarige associate degree en is sinds de start van de opleiding een urgente kwestie. Steeds opnieuw zoekt het team naar middelen om studenten binnenboord te houden. In 2015 wisten de docenten de trend van het lage rendement voor het eerst te keren. Met veel extra persoonlijke aandacht, en behoorlijk wat extra uren van het team, liep de uitval in het eerste jaar terug van 44 procent (in 2014) naar 30 procent in 2015. Het jaar erop daalde het verder naar 23 procent.

Maar opleidingscoördinator Gyzlene Kramer-Zeroual maakt zich geen illusies. ‘Studiesucces heeft blijvend aandacht nodig. Dit collegejaar hebben we daarom na de eerste honderd dagen met alle eerstejaars de balans opgemaakt. Sommige studenten hadden heel weinig studiepunten en stonden op het punt van uitvallen. Andere studenten liepen wat betreft resultaten wel op schema, maar hadden op een andere manier extra support nodig.’

Mentorproject als uitvalpreventie

Als pilot startte de opleiding samen met Etnische Zakenvrouwen Nederland (EZVN) een mentorproject waarbij tien studenten na een speeddatesessie gekoppeld werden aan vrouwelijke ondernemer van EZVN. Kramer-Zeroual: ‘We wilden kijken of een dergelijk traject deze studenten voor uitval kon behoeden.’

Zo werd Vishal gelinkt aan Natalie Holwijn. Zij is werkzaam als toezichthouder en actief in de juridische hulpverlening. ‘Ik zie mezelf als een bevoorrecht persoon’, vertelt Holwijn. ‘Zeg maar dat ik een goede backoffice heb gehad. Mijn beide ouders hebben gestudeerd en hebben goede banen. Toen ik in 2006 door de EZVN genomineerd werd als manager van het jaar, werd ik op een podium gezet. Daardoor kreeg ik een voorbeeldfunctie. Vanuit die positie zet ik me graag in voor jongeren die minder hulplijnen hebben dan ik heb gehad. Het is zo belangrijk dat er iemand is die een deur voor je kan openen. Niet om ergens makkelijk binnen te komen, maar om de mogelijkheden te zien die je hebt.’

Het is zo belangrijk dat er iemand is die een deur voor je kan openen. Niet om ergens makkelijk binnen te komen, maar om de mogelijkheden te zien die je hebt.

Zwakke start

Voor Vishal kwam de extra support van Holwijn geen moment te laat. Vishal: ‘Er moest echt wat gebeuren. Dit is de tweede hbo-opleiding waar ik aan ben begonnen. Na het mbo schreef ik me in voor small business, maar dat ging niet goed. Toen ik daarna bij de Ad ondernemen begon, had ik weer een zwakke start. Dat had vooral te maken met persoonlijke problemen, maar ik stond ook niet sterk in mijn schoenen. Als mijn vrienden iets leuks gingen doen terwijl ik eigenlijk moest studeren, ging ik toch mee. Na de eerste twee blokken werd duidelijk dat ik op deze manier mijn jaar niet ging halen. Toen dat tot me doordrong, merkte ik dat ik niet opnieuw van school af wilde. Ik wil het deze keer echt halen.’

Mentor Sandra van den Ent en mentee Debra.

En dus gingen Vishal en Natalie Holwijn aan de slag. Holwijn: ‘We hebben geïnventariseerd wat hij wil bereiken in de categorieën werk, school en relatie. De belangrijkste dingen hebben we bovenaan gezet en daarna hebben we net zo lang gepuzzeld tot zijn doelen heel concreet waren. Uit die waslijst zijn twee kernprioriteiten boven komen drijven: dat hij het jaar afsluit met minimaal 48 punten en daaruit voortvloeiend het starten van zijn eigen business waarmee hij in het tweede jaar gaat afstuderen.’

Steeds blijven twijfelen aan de opleiding

Waar het bij Vishals mentortraject om survival in de opleiding gaat, zijn er ook studenten die om een andere reden mochten meedoen. Debra bijvoorbeeld twijfelde enorm over de opleiding en wat ze nou eigenlijk wilde. De studiepunten stroomden gestaag binnen, maar de twijfel bleef. Door met haar mentor Sandra van den Ent (voorzitter LinkedPerfect Business Club) te praten, kwam ze tot een keuze: ja, ze zou blijven studeren, maar volgend jaar ook starten met de hbo-studie communicatie. Daarnaast gaat ze een eigen bedrijf beginnen.

‘Als ik Sandra niet had gehad, zou ik nog steeds hebben getwijfeld en in mijn hoofd alle opties zijn afgegaan’, vertelt Debra. ‘Nu ben ik echt aan het doen. Iedere afspraak stellen we een deadline, en omdat ik Sandra niet wil teleurstellen houd ik me daaraan. Dat betekent dat ik in korte tijd al veel ben opgeschoten. Het belangrijkste is dat ze me heeft beperkt tot het stellen van één doel: het starten van mijn bedrijf.’ Van den Ent vult aan: ‘Focus is het allerbelangrijkste, maar ook het moeilijkste wat er is.’

‘Sandra leerde me ook om me echt te positioneren als ondernemer.’ Van den Ent: ‘Van mij mocht Debra niet meer zeggen dat ze een “bedrijfje” had. Dan nemen mensen je niet serieus.’ Het bedrijf van Debra is inmiddels geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Debra: ‘Het heet Debra Doet. Daarin verzorg ik de sociale media voor ondernemers, met name retailers. Mijn afstudeerjaar bij de Ad ga ik gebruiken om het bedrijf verder op poten te zetten.’

Structuur in 1001 ideeën

Ook eerstejaars Pam zocht meer een coach dan iemand om haar langs de laatste hordes van het schooljaar te loodsen. Haar mentor werd Maritza Russel, eigenaar van City Kids Rotterdam en voorzitter van de EZVN. ‘Ik was heel blij met Maritza. Ze heeft een enorm netwerk, heel veel kennis en ervaring.’

Pam wilde ook een bedrijf starten. ‘Mijn idee was om Bmodels te beginnen, een academie waar (toekomstige) modellen workshops kunnen volgen, bijvoorbeeld een catwalktraining. Mijn hoofd zit bomvol met ideeën. Daarom ben ik zo blij dat ik kan sparren met Maritza. Een eigen bedrijf beginnen is toch spannend. Daar zit ook angst bij. Ik heb al een studieschuld, wat als ik dit begin en het loopt mis? Het is fijn dat Maritza me tijdens onze ontmoetingen een spiegel voorhoudt en helpt meer structuur in mijn 1001 ideeën aan te brengen.’

Russel vult aan: ‘Ik herken mezelf in Pam, maar ik heb als ondernemer geleerd dat structuur heel belangrijk is. Daarom wil ik dat Pam een ondernemingsplan gaat schrijven. Ook is het belangrijk dat ze buiten haar eigen netwerk contacten gaat leggen. Ik ken mensen in de modewereld. Ik heb Pam al aan een couturier voorgesteld. Het eerste contact tussen hen is nu gelegd.’

‘Ik heb eindelijk mijn grote slag geslagen: in het laatste blok heb ik alles gehaald.’

Balans opmaken

Inmiddels is het begin juli. De mentees en mentoren zijn sinds half april met elkaar aan het werk. De laatste weken hebben de contacten zich meer beperkt tot appjes en telefoontjes. De studenten zijn razend druk geweest met de laatste tentamens en opdrachten. Voor Vishal was het erop of eronder en ook Pam zat even in de piepzak of ze de bsa-grens zou halen. Debra haalde de laatste punten binnen en heeft alles van het eerste jaar gehaald.

Negen van de tien studenten die deelnamen aan het mentorproject zaten in hun eerste jaar. Van hen hebben 3 de summerschool gehaald. Zij zitten zo dicht op de bsa-grens van 48 punten dat zij nog één of twee herkansingen mogen doen. Als ze die halen, kunnen ze door naar het tweede jaar. Twee studenten, onder wie Debra, haalden 60 punten, en de resterende 4 eerstejaars haalden 48 punten of meer.

Vishal heeft met steun van zijn mentor Natalie Holwijn een enorme eindsprint getrokken.
‘Ik heb eindelijk mijn grote slag geslagen. In blok 3 heb ik alles, op één ding na, gehaald en in het laatste blok haalde ik alle vakken zelfs in één keer. Ik heb nog een herkansing voor mijn keuzevak Spaans en twee herkansingen in de summerschool. Ik ben weer in mezelf gaan geloven.’

Pam heeft 50 punten en stroomt zonder summerschool door naar het afstudeerjaar. ‘Superfijn. Nu even uitrusten en dan weer door met mijn bedrijf.’

Natalie Holwijn en Maritza Russel willen hun mentee ook na de afsluiting van het pilotproject op 3 juli blijven begeleiden. Holwijn: ‘Het is nog niet af. Vishal is van ver gekomen. Nu willen we doorpakken. Deze zomer gaat hij aan de slag bij een ondernemer aan wie ik hem heb voorgesteld. Daar mag hij meelopen in de bedrijfsvoering. Dat is nuttige werkervaring voor als hij volgend jaar zelf een horecazaak gaat opzetten.’

Ook Russel zet geen einddatum op de begeleiding van Pam. ‘De prioriteit lag de afgelopen tijd bij haar opleiding, logisch. Nu wil ik haar verder gaan introduceren in mijn netwerk.’

Debra heeft net de visitekaartjes van haar bedrijf binnen en heeft binnenkort haar eerste acquisitiegesprek met een potentiële klant.

Esmé van der Molen

Op maandag 3 juli vindt de finale van het mentorproject plaats om 13.30 uur in het venture Café, Stationsplein 45, Rotterdam.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top