Het Panel: Wat mag je doen om de NSE te ‘beïnvloeden’?
Gepubliceerd: 15 February 2018 • Leestijd: 2 minuten en 20 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een hogeschooldocent vroeg studenten om bij het invullen van de Nationale Studenten Enquête (NSE) rekening te houden met de wens een topopleiding te worden. Deze vraag van de docent is een vorm van beïnvloeding die niet is toegestaan.
Nadat hem duidelijk werd gemaakt dat hij met zijn e-mail aan studenten te ver was gegaan, stuurde hij een ‘herstelbericht’ waarin hij benadrukt dat studenten de enquête volstrekt naar eigen inzicht moeten invullen.
Hoe gaat dat elders op de hogeschool? Hoe ver mag een opleiding en een docent gaan als hij studenten ‘informeert’ over de NSE?
Wat vinden de leden van het panel daarvan? Hoe gaat hun opleiding om met de NSE? Is iedereen gebaat bij een hoge score? Of moet uit de NSE juist de kritiek naar voren komen?
Jan Rasenberg: ‘Studenten ‘een advies’ meegeven? Soms gebeurt het’
Docent en vakgroepcoördinator lerarenopleiding natuurkunde
‘Via een e-mail doen wij wel een extra verzoek aan onze studenten om de NSE in te vullen. Dat doen we omdat we graag zo veel mogelijk studenten hebben die hun mening geven, maar we doen dat zonder enige zinspeling over hoe ze dat in moeten vullen. Overigens leidt meer deelname ook wel tot enigszins hogere scores.
‘Ik vind het ook helemaal niet kunnen om studenten ‘een advies’ mee te geven, maar weet uit ervaring dat het soms wel gebeurt. Al zal dat dan meestal wel wat minder uitgesproken zijn dan bij deze docent van CMI.’
Johann Behrens: ‘Een docent hoort niet te sturen’
Vierdejaars student creative media & game technologies
‘Ik denk dat er meer docenten zijn die studenten motiveren positieve reacties in te sturen, maar studenten zijn denk ik niet snel geneigd dit publiek te maken. Vaak is er toch enige afhankelijkheid van een docent.’
‘Het neemt niet weg dat een docent niet hoort te sturen in hoe studenten de NSE invullen. Als studenten duidelijke signalen geven, vragen om verbeteringen of misschien ronduit ontevreden zijn, dan moet een opleiding dat serieus nemen. Studenten leren op elke opleiding hoe je feedback geeft en ontvangt, dan zouden docenten daar juist het stralende voorbeeld in moeten geven en open moeten staan voor feedback.
‘Zelf heb ik de afgelopen jaren vrij weinig gemerkt van verbeteringen nadat de NSE was ingevuld. De opleiding was in mijn ogen vaak drukker met het opbouwen van het nieuwe curriculum. De studenten van het oude curriculum ondervonden daar geen voordeel van.’
Ed Meesters: ‘Beter als er een realistisch beeld wordt geschetst’
Docent social work
‘Voor onze eigen betrouwbaarheid is het beter als er in de NSE een realistisch beeld wordt geschetst dan dat je katten in zakken gaat verkopen; je kunt alleen maar door de mand vallen. Dat is pas anti-reclame. Dat gezegd hebbend is het soms ook discutabel hoe een onderzoeksvraag wordt gesteld. Cijfers geven niet altijd voldoende nuancering van de werkelijkheid.
‘Ik hoop dan ook dat de NSE door aspirant-studenten vooral wordt gezien als informatie naast bijvoorbeeld de brochure van de opleiding. Allebei geven aanleiding voor gerichte vragen aan een docent of een student, bijvoorbeeld tijdens het bezoeken van een open dag.’
Karel Ligtvoet: ‘Benieuwd naar effect van NSE op de instroom’
Docent pabo
‘Op de pabo hebben we een schitterend voorlichtingsfilmpje gemaakt waarin het nut van de NSE wordt uitgelegd. En ook wordt uitgelegd wat de cijfers betekenen. Verder wordt er aandacht aan besteed tijdens slc-bijeenkomsten. Sommige docenten laten de enquête tijdens dat uur invullen.
‘En ja, ook de kritiek willen we horen! Ik ben wel benieuwd naar de effecten van een goed NSE-resultaat op de instroom. Het is niet te meten, maar alle beetjes helpen. Zorg maar voor enthousiast en hooggekwalificeerd personeel, dan wordt die NSE vanzelf beter!’
Tekst: Olmo Linthorst en Jos van Nierop
Beeld: Demian Janssen
Bij de (toen nog RMU) werd vorig jaar verzocht om de NSE niet te pessimistisch in te vullen. Er waren veel ict problemen en er werd letterlijk gezegd: Dit is een bekend probleem en dit wordt opgelost, dus hiervoor hoef je niet perse de laagste score te geven.