Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Hogeschool sluit informele gebedsruimte

Gepubliceerd: 28 March 2018 • Leestijd: 1 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De gebedsruimte die was ingericht in een hok op locatie Academieplein is onlangs door de Hogeschool Rotterdam gesloten. Er is nooit toestemming gegeven om het hok voor die functie te gebruiken, verklaart manager integrale veiligheid Paul Goossens.

Foto voordeur clandestiene gebedsruimte
De informele gebedsruimte op Academieplein bevond zich in een hok onder een trap

Goossens: ‘We hebben de studenten die de ruimte hebben ingericht de mogelijkheid geboden om hierover met ons in gesprek te gaan. Een paar van hen spreek ik binnenkort en anderen heb ik inmiddels gesproken.’

Scheidingswand voor mannen en vrouwen

Hoe lang de ruimte al in gebruik was en door hoeveel mensen hij werd gebruikt, weet Goossens niet. Pas toen de hogeschool een wandje in het hok ontdekte, werd duidelijk dat de ruimte oneigenlijk werd gebruikt.

Met het wandje werd een scheiding aangebracht, zodat mannen aan de ene kant en vrouwen aan de andere kant konden bidden. ‘Wie dat gedaan heeft, weten we niet’, reageert Goossens. ‘Zo’n scheiding is overigens strijdig met de grondslag en daarmee met het pluriforme beleid van Hogeschool Rotterdam.’ In stilteruimten op de hogeschool hangt ook een gordijntje waarmee de ruimtes gescheiden kunnen worden, maar dat is volgens Goossens anders: ‘Daar hangt het gordijn omdat een stilteruimteruimte multifunctioneel is en dus op hetzelfde moment voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden mits men geen overlast aan elkaar veroorzaakt. ‘

De HR heeft al twee formele stilteruimten

Maar bovenal is er dus nooit toestemming gegeven voor een gebeds- of stilteruimte op locatie Academieplein. Het college van bestuur heeft in 2015 besloten om twee formele stilteruimten in te richten op de Hogeschool Rotterdam: op de locaties Museumpark en Kralingse Zoom. Goossens: ‘Dat besluit over de twee stilteruimten is genomen, omdat we het als hogeschool belangrijk vinden dat er een plek is voor bezinning als je daar behoefte aan hebt. Voor studenten van Academieplein is de stilteruimte op locatie Museumpark lopend in ongeveer tien minuten te bereiken. Alle studenten zijn daar van harte welkom.’

Bedoeld voor bezinning, rust of gebed

Wie gebruik wil maken van de stilteruimten moet zich houden aan de in 2015 opgestelde spelregels. Daarin staat onder andere dat de ruimten toegankelijk zijn voor alle studenten en medewerkers. Ze zijn bedoeld voor bezinning, rust of gebed. In de ruimten moet je stil zijn en mag je niet eten en drinken. Spullen achterlaten in de ruimte mag evenmin.

Tekst & beeld: Jos van Nierop

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

39 Responses to Hogeschool sluit informele gebedsruimte

  1. Het woord ‘stilteruimte’ wekt de illusie dat het hier gaat om een neutrale voorziening. Dit is echter in de praktijk niet het geval. Het woord kan beter vervangen worden door ‘gebedsruimte’, tenminste wat betreft het Museumpark. Ik heb als christen een tijd geprobeerd de stilteruimte te gebruiken voor een moment van bezinning halverwege de dag. Ik ben daar echter weer mee gestopt. De ruimte wordt namelijk gekaapt door hardop biddende moslimstudenten, die vervolgens de rest van de ruimte gebruiken als ‘wachtruimte’ om gezellig bij te kletsen. Toen twee studenten tijdens een spitsuur zelfs vlak voor mijn voeten een kleedje uitspreidden en hardop gingen bidden heb ik maar besloten om voortaan een andere plek te zoeken…

  2. Op de Rochussenstraat was een combinatie van een ehbo-, gebeds- en kolfruimte in 1 ruimte, gelukkig nooit allemaal tegelijkertijd… 😉

  3. Als christen gebruikte ik de hokje onder de trap voor mijn dagelijks gebed. Vaak genoeg was er niemand en als ik bezig was zouden de muslims buiten wachten.
    Ik vind dat er toch wel een beter voorziening op de locatie academieplein moet komen.

  4. Vorig jaar ben ik voor ‘t laatst geweest bij de stilte ruimte waar het nu om gaat en daar stond echt een HR bordje met daarop “STILTE RUIMTE”. Nu wordt gezegd dat die ruimte is ingenomen door de studenten zonder akkoord? Daarnaast kunnen de studenten toch niet zomaar een stilte ruimte inrichten, inclusief tapijt en muur zonder dat iemand dit in de gaten heeft? Heel jammer dit, dat ik dit zie verschijnen in AD vandaag.

  5. Is dit serieus? Iedereen weet dat daar een stiltecentrum is en het wordt al jaren gebruikt. Ik begrijp daarnaast ook oprecht het probleem niet. Waarom mag deze locatie geen stiltecentrum?

  6. Dit is echt heel jammer en er is sprake van onjuiste berichtgeving.. Medewerkers waren op de hoogte van die ruimte. Toen ik daar kwam, wees de baliemedewerker mij zelfs de weg (waar ik de stilteruimte kon vinden). Je moest ook een sleutel gebruiken om die ruimte te betreden.
    De ruimte heeft vloerbekleding en is ingericht als stilteruimte. Het lijkt me zeer sterk dat studenten eigenhandig die ruimte met tapijt hebben ingericht. Jammer en onprofessioneel dat dergelijke foutieve informatie de wereld in is geholpen.

  7. De huidige stilteruimte op Kralingsezoom bevindt zich in het gebouw dat niet toegankelijk is. Daarnaast is de stilteruimte te midden in de hal geplaatst waar het een doorgangsplek is voor collega’s en studenten.

    Een stilteruimte is inderdaad een ruimte waar men kan nadenken over zingeving. De Hogeschool zou zich kunnen verdiepen hoe buitenlandse hogescholen en universiteiten dit doen. Ik ben van mening dat zingeving, geloof, ontdekken van je bestaansrecht een bredere plek moet krijgen op onze hogeschool. Zeker bij de RBS waar internationalisering een specifieke rol heeft.

    Ik denk dat men dit spannend en eng vind. Veelal omdat we denken dat dit mensen afschrikt, wij zelf een mening hebben, vast zitten in ons eigen denken etc. Interessant is het echter dat de meeste mensen zo niet allemaal met de bestaansvraag in aanraking komen. Hetzij in direct of indirect. Beter dan toch er nu toch al mee bezig te gaan.

    Ik pleit voor een duidelijkere plek voor een zingevingsruimte en een team van docenten erom heen die hier invulling aan kunnen geven.

    Stel je eens voor dat Pasen echt waar is? Ooit deze vraag als onderzoeksvraag neergelegd of ga je af op je gevoel en opinie van anderen?

  8. Ik vindt deze actie zeer populistisch. Het was al jaren bekend dat er een gebeds/stilte ruimte was. Die werd ook door mij als Joodse Student gebruikt voor gebeden. Ik snap niet dat deze nu klakkeloos wordt afgesloten, onder het mom van geheim en eigenaardig. Wat een populistische onzinnige daad van de Hogeschool Rotterdam. Dus ik mag niet meer als Joodse student mijn gebeden meer doen.

    Dit reikt naar antisemitisme!!!

  9. Als docent van de Hr vind ik het belachelijk dat dit soort berichten de media bereiken. Prima als wij de studenten ergens op wijzen maar dat hoeft de rest van Nederland niet te weten. Pas de feedbackregels toe die wij de studenten leren 😉

  10. In het verleden heb ik ook gebruik gemaakt van de ruimte op het Museumpark, en daar waren toen prima afspraken tussen christenen en moslims over het gebruik op verschillende tijden. Twee jaar geleden heb ik, als docent en christen, met een aantal moslim studenten, een aanvraag gedaan voor een stilteruimte op de Rochussenstraat. Dat werd toen afgewezen, omdat er al een ruimte was op het Academieplein. Het lijkt dus dat er binnen FIT mensen niet goed op de hoogte zijn van elkaars afspraken. Dat een manager integrale veiligheid hier uitspraken over doet maakt het beladen, omdat daardoor een verband wordt gesuggereerd tussen een stilteruimte en veiligheid. Jammer dat dit dan op deze manier naar buiten wordt gebracht, en niet intern wordt besproken en opgelost.

  11. Iedereen wist ervan. De facilitaire diensten, leraren en studenten met elk zijn of haar geloofsovertuiging.
    Het was alleen niet officieel benoemt tot stilteruimte.
    Blijkbaar is er al meer dan 5 jaar behoefte aan een officiële stilteruimte bij de gebruikers van deze locatie
    (met ventilatievoorzieningen en eventueel daglicht).
    Het is nou eenmaal een multiculture school met verschillende culturen, tradities en leefstijlen.
    Aan meneer Goossens de taak om ‘het pluriforme beleid’ dan ook uit te voeren op Academieplein.

  12. DE INCLUSIEVE HOGESCHOOL! Is dit DE HOEGESCHOOL waar we trots op moeten zijn, waar iedereen zich thuis voelt? Een ding is helder en duidelijk: alles draait om leugens, leugens en nog eens om de leugens. De Wereld Draait Om De Leugens. Men creëert zelf eerst de aanleiding. Vervolgens verzint men allerlei smoesjes.
    Als de studenten zelf (zogenaamd informeel) die ruimte hebben ingericht als gebedsruimte, iemand(!) een wand heeft geplaatst (in het AD staat “een muur”) dan is de vraag: Waar waren jullie al die jaren (misschien langer dan 10 jaar)? Hebben jullie niets gezien? Hebben jullie niets gemerkt? Wat doen jullie daar? Zaten jullie te slapen? Iedereen wist, van huismeesters tot de directeuren, van studenten tot de docenten op de locatie dat die ruimte gebruikt werd als gebedsruimte. Het verhaal rammelt van alle kanten. Het is niet geloofwaardig. Wees gewoon eerlijk! Op deze manier duwt men een bepaalde groep verder weg. Dit is de INCLUSIEVE HOEGESCHOL waar we trots op kunnen zijn! Grappig!
    Nu is de vraag: Er is duidelijk behoefte aan een gebedsruimte op de locatie AP. Zou DE INCLUSIEVE HOGESCHOOL hier iets mee gaan doen? Helaas zie ik geen ontwikkelingen om optimistisch te kunnen zijn.

  13. Deze rapporting is gewoon een leugen. HR dient zich te schamen voor het liegen ik was er op de hoogte dat er tegenwoordig veel nepnieuws is, maar om te zien dat HR en AD vrolijk samen leugens citeren verbaast mij ten zeerst. Ik heb hier meer dan 5 jaar gebeden en zelfs toen ik hier niet op school zat bidden studenten hier. Elke keer als wij gingen bidden gingen we de sleutels halen bij de receptie we zeiden vaak nog mogen we de sleutels om te bidden aan de receptie waarna we die meekregen tegen inruil voor je schoolpasje. Om te beweren dat men niet ervan bewust was en pas wonderbaarlijk heeft ontdenkt dat hier gebeden wordt is een leugen. Hr was hier lange tijd zelfs voor mijn 5 jaar op de hogeschool hier op de hoogte van. Iemand wou wellicht in de directie een promotie maken en heeft deze beslissing genomen. In de 5 jaar heb ik ook maar 1 keer een student tegen gekomen een niet moslim dus die de ruimte even gebruikte. Het werd amper dus gebruikt door anderen. Het is niet dat wij de niet moslims eruit hebben gestuurd. Alleen omdat de moslims het intensief gebruikten wordt het nu afgeschaft. In mijn tijd namen vrouwen en mannen beurten om om de beurt te bidden en ik ben me dan ook niet op de hoogte van het kleed dat mannen en vrouwen scheiden, maar als men dat even wilt doen wat is daar het probleem mee? Wilt HR men dwingen om gemixt te bidden ? Waarom wilt HR zograag zijn normen en waardes door de ander zijn strot duwen en kan het gewoon niet de ander respecteren zoals al 5 jaar gebeurt. HR zou zelfs blij moeten zijn dat het ruimte intensief in gebruik was en de moslims niet in lege lokalen gaan bidden en als een klas daar naarbinnen wilt de klas niet opgehouden wordt. Want wat er ook gebeurt men blijft gewoon doorbidden je veroorzaakt alleen een nieuwe probleem. Ik zal HR nog een geheim verklappen een oprechte moslim ziet het aanbidding tot God in verre mate boven de normen en waarden die HR hier de student mee op wil leggen. Alleen als men zich belangerijker of groter dan God zou vinden zou hij of zij dit raar van de moslim vinden, en dat is een vrijheid van religie en religie is niet een hobby dat alleen thuis tussen gesloten deuren uitgevoerd dient te worden anders was het inderdaad, maar een hobby en zijn. Als de moslims de ruimte niet gebruikten betwijfel ik ten zeerst hoeveel mensen een kleine ruimte van ongeveer 3×3 m onder de trappen huis onder de mannen en vrouwen wc’s nog zou gebruiken. Ik denk dat HR hier een probleem mee creert. Wat als elke dag 100 moslims ongeweer wat ongeveer het aantal moslims is dat hier actief bid nu in de aula zouden bidden ? Ze begaan niks illigaals en zouden volgens landelijk en HR regels niks fouts hier. Ik hoop dat degene die hier misschien promotie van heeft gemaakt nog lekker geniet van een minderheid weer het leven wat moeilijker te maken, maar bedenk dit leven duurt niet vooraltijd.

  14. Nu heeft dit bericht naast de AD ook de NOS berijkt met de leugen dat HR er niets van afwist.

    https://nos.nl/artikel/2224772-hogeschool-sluit-geimproviseerde-gebedsruimte.html

    En om te spreken over een wand dat geplaatst is en tapijt dat gelegd is ? Dus heeft men lekker lopen metselen en tapijt gelegd ? Zeer triest van ditsoort leugens.

    Nu weet ik dat er ook op verschillende lokaties in delft, gebedslokaaltjes zijn en men heeft hier al jaren geen last van zelfs wordt er vrijdagen een gymzaal gebruikt om de vrijdagspreek te geven. Religie brengt moraal en scholen zouden hier juist heel blij mee moeten zijn dat studenten hier zelf naar streven. Zonder moraal brengen uitvindingen en beslissingen meer kwaads dan goeds. Zie nuclear energie en de atoombom. Of in een ander veld hoe bankiers uit hebzucht een hele crisis hebben veroorzaakt en massas aan geleid hebben. En moraal is niet bij te brengen in een kort vak van 2 studiepunten.

  15. Wat betreft de inclusieve hogeschool: deze manier van communiceren, handelen en bejegening richting gelovige studenten en docenten is allesbehalve inclusief. Integendeel, het maakt duidelijk hoe zeer er nog vanuit dominante, normatieve kaders gedacht wordt en hoe gemakkelijk een doelgroep (gelovigen die recht hebben/ willen op bezinning) opzij wordt geschoven. Ook erg treurig inderdaad dat zingeving/ religieuze bezinning wordt gekoppeld aan veiligheid. Iets met associatief denken..?
    Voelt iemand die zich actief bezighoudt met inclusie binnen de hogeschool (en hier dus uren voor krijgt en verantwoordelijk is voor dit thema) zich geroepen iets met deze casus te doen? Of blijft het stil…?

  16. Heel erg jammer dit!
    De jaren die ik heb doorgebracht aan de hogeschool (Academieplein) hebben mij gemaakt tot wie ik nu ben.
    Dat ik in de stilteruimte mijn gebeden kon verrichten, voelde voor mij als goed.

    Het zijn overigens wel kunstenaars (o.a. het AD) in het schijn wekken dat de moslims illegaal hun gebeden verrichten in de niet toegewezen ruimten. Terwijl de ruimte jarenlang bekend was bij iedereen en naar mijn weten ook de regels (opgelegd door HR) weden gehandhaafd.

    Jammer dat de hogeschool dit toejuicht.

  17. Wat mij nu aan het denken zet is dat het lijkt dat er zoveel anoniem wordt gepost. (Alleen met voornaam vind ik ook anoniem.) Hoe zit het met een veilige omgeving om dit onderwerp te kunnen bespreken? Hoe zit het met die gevoelswaarde van bespreekbaarheid van het ingestoken beleid.

    Een tweede opmerking:
    “Iemand says van 28-03-2018 at 8:13 pm ” geeft aan dat je een sleutel nodig hebt en door medewerkers naar deze ruimte wordt verwezen. Ik zou toch graag van de Hogeschool willen weten hoe deze uitspraak zich verhoudt met de berichtgeving in de media.

  18. Arjan, we zijn dat sinds gisteravond aan het uitzoeken. Er komt later vandaag een vervolgverhaal.

  19. 1. Sleutel kreeg je bij de receptie in ruil van je studentenpas.
    2. Tijdens introductieweken worden de nieuwe studenten geïnformeerd dat er een gebedsruimte is en met de rondleiding worden de studenten op de hoogte gebracht waar het is. Zelfs met een ‘vind de plek’ spelletje moesten we de gebedsruimte vinden(tijdens de introweek), net als hoe we de mediatheek en kantine moesten vinden.
    3. Het is niet illegaal. Bijna binnen ieder school is er een gebedsruimte, zelfs binnen de productiecentrum van Albert Heijn in Delfgauw en vele andere!
    4. Eerst gingen de dames en heren wachten op elkaar, omdat ze elkaar niet mogen zien tijdens het bidden. Dit zorgde voor wachttijden. De studenten zijn gewoon praktisch geweest om een grote prikbord met poten in het midden te plaatsen, en binnen een kleine ruimte een splitsing te maken voor de dames en heren. Dankzij deze actie hoeven de studenten niet meer op elkaar te wachten en kunnen ze weer sneller bezig zijn met hun studie.
    5. Ik had het altijd gewaardeerd dat HR de studenten een gebedsruimte aanbood.
    WE GAAN TOCH OOK NIET GEZAMENLIJK NAAR DE WC OF DOUCHE(RUIMTE) BINNEN DE HR!?

    Tosca, wil je deze punten ook even uitzoeken?

  20. De directie vindt die scheidingswand strijdig met de beginselen van de Hogeschool?
    Ik wist niet dat jongens en meisjes de wc’s en doucheruimtes binnen HR deelden met elkaar?

  21. Kunnen we niet gewoon iets nuttigs maken van die ‘gebedsruimte’? Ik vind het verbazingwekkend dat zoveel mensen die hier reageren ongeveer ‘eisen’ en het normaal vinden dat er een gebedsruimte op school is. Bovendien dat bijvoorbeeld ‘Floda’ in de reacties de HR verwijt dat zij zich niet kunnen aanpassen aan de ‘normen en waarden’ van ‘de moslims’. Als de HR je niet bevalt ga je wat mij betreft maar naar een school in Turkije of iets dergelijks en ga je daar klagen.

  22. Hier in bovenstaande reacties worden wel rare conclusies en voorbeelden aangedragen. Weet iemand hoe de media hier bij betrokken is geraakt? Nee??

    Daarnaast snap ik de ophef van gelovigen niet. De een zegt: dit riekt naar antisemitisme. Ga toch weg! De ander vergelijkt gedwongen scheiding binnen geloof met gescheiden wc’s,.. Hoe een rare vergelijking kan je trekken.

    Daarnaast ben ik gehandicapt en willen de grote groep gelovigen die gebruikt maakt van een ‘stilte-ruimte’, wat een verkapte gebeds- ruimte is, zeg het dan ook gewoon, al is het niet PC. Ik wordt nota bene weggekeken omdat ik ongelovig ben en ruimte inneem om te RUSTEN, zodat ik kan blijven functioneren. Geloof schijnt boven alles te gaan tegenwoordig.

    Geloof hoort niet op school, juist niet op een school, maar lekker achter de voordeur.

  23. Volgens mij gaat er in de reacties hierboven inderdaad behoorlijk wat mis.

    Ten eerste wordt er volgens mij ten onrechte geconcludeerd is dat de hogeschool tegen biddende moslims is, eenvoudigweg omdat deze faciliteit is ontnomen. Dit lijkt me een nogal overtrokken reactie. Wellicht is hier niet helemaal juist gehandeld, maar het feit dat de hogeschool stilteruimtes faciliteert waarin gebed mogelijk is laat zien dat deze actie niet tegen gelovigen an sich is gericht.
    Ter illustratie: Ik ben docent, en studenten willen tijdens mijn lessen soms gaan bidden. Dat vind ik prima, zolang daar afspraken over worden gemaakt en men zich aan die afspraken houdt. Op het moment dat studenten buiten de afgesproken tijden gaan bidden en op een willekeurig moment mijn les binnen komen vind ik dat niet oké. Dat heeft niets met geloof te maken, maar gewoon met afspraken die we met elkaar moeten nakomen.

    Ten tweede beweert J. ten onrechte dat geloof niet op een school thuishoort. Zoals iemand hierboven al opmerkte: geloof is geen hobby die je thuislaat. Het gaat om een overtuiging en een levenshouding die je met je meedraagt, ook op school en op je werk. Het is daarom juist heel respectvol van de hogeschool dat men hier rekening mee wil houden. Tegelijkertijd is het voor gelovigen belangrijk om zich te realiseren dat ‘niet-gelovigen’ ook zo hun geloofsovertuigingen hebben (bv. onderscheid maken tussen mannen en vrouwen mag niet). Daar moeten zij ook respectvol mee om kunnen gaan.

  24. Zelf ben ik fel tegen het idee ”religie”, maar kan begrijpen dat mensen een gebedsruimte nodig hebben. Echter, dit moet wel binnen het beleid van HR en normen/waarden van ‘normale’ mensen vallen. Gescheiden bidden? De grootste onzin OOIT! Hierin is nergens gelijkheid terug te vinden. Terecht dat de HR hierop handelt. Maar om de ruimte helemaal op te heffen vind ik ook te ver gaan. Hopelijk komt er snel een geschikte ruimte waar mensen de vrijheid hebben om hun geloof te beoefenen, maar laten we dit wel op een ‘normale’ manier doen!

  25. @J.

    Hoe kom je erbij dat geloof niet op een school hoort? Daarmee zeg je indirect dat de gelovige leerlingen niet op school horen, aangezien hun geloof onlosmakelijk is van hun identiteit.

    Daarnaast, als jij gebruikt maakt van de ruimte om te rusten en je word ‘weggekeken’, waarom zeg je daar dan niet iets van of ga je een gesprek aan? Denk je ook niet dat we daar meer mee bereiken dan achteraf hier je frustraties te uiten?

  26. @Jan.

    Natuurlijk neemt een ieder zijn overtuigingen mee, waar die ook gaat. Dat is niet erg. Echter om een ander iets te vragen als >recht< waar geen bewijzen voor zijn en een ander niet in gelooft, hoort naar mijn mening bij een instituut (school) die zich bezig houdt met ontwikkeling, objectief onderzoek en zoektocht naar feitelijkheden.

    Daarnaast vind ik dat iemand zijn overtuigingen met zich mee mag dragen, echter hier word naar mijn mening dingen gevraagd op basis van 'geloof', geen zekerheid. Het hoort dus een privilege te blijven om je geloof actief te belijden (terwijl je een recht van een ander ontzegt).

    Ten slot, Atheïsme is geen geloof. die hebben geen geloofsovertuigingen, en dienen wel alles te bewijzen bij beweringen. Frappant.

    @Erfan.

    Een school hoort zich met feitelijkheden bezig te houden, met bewijzen en objectieve onderbouwing te komen, geloof valt hier niet onder. Het dient dus als privilege aangemerkt te worden op een school.

    Het is prima dat het een onderdeel van de identiteit. Dat moet een ieder voor zichzelf weten. Ik vraag alleen om het een ander niet op te leggen of een soort uitzonderingspositie krijgt. als iets met de identiteit verbonden is, wil nog niet zeggen dat je daar actief voor hoeft uit te komen en dingen te moeten opeisen.

    Ik heb daar wel wat van gezegd, echter is het zo dat daar om gelachen word en gezegd: 'Je kan ergens anders rusten, geloof is belangrijk'. Tuurlijk wil ik graag in gesprek en doe dat ook als het kan. Ik heb alleen de ervaring dat er over geloof(sruimte/rechten) niet gesproken kan worden. Ik word dan vaak uitgemaakt voor Anti-semiet, Islamofoob o.i.d. en dat vind ik jammer.

    Ik ga dan ook ergens anders rusten en ben er maar aan gewent dat een ieder zijn identiteit boven de ander stelt. Dat zie je bij geloof, ras en geaardheid hier op school en in de maatschappij zie je dat helaas ook.

  27. @J. Mee eens dat het eisen van een gebedsruimte wellicht niet de juiste weg is.

    Verder zeg je dat atheïsten geen geloofsovertuigingen hebben. Daar ben ik het niet mee eens.
    Atheïsten geloven niet dat er een god is. Dat is een geloofsovertuiging, want het niet-bestaan van een god valt niet te bewijzen. Ook gelooft een atheïst over het algemeen dat er bepaalde normen en waarden zijn, bv. “discriminatie is niet goed”. Dat is echter een overtuiging die je hebt meegekregen vanuit de cultuur waarin je leeft, en die ook niet valt te bewijzen. Bovendien is zo’n overtuiging in strijd met het evolutionistische principe van survival of the fittest.

    Atheïsten denken vaak dat ze rationeler zijn dan gelovigen. Dat is echter niet waar. Ieder mens leeft vanuit (impliciete) geloofsovertuigingen. Het gesprek tussen gelovigen en niet-gelovigen kan pas echt plaatsvinden op het moment dat dit van beide kanten wordt erkend.

  28. Ook mij valt op dat iedereen hier anoniem zijn hart wilt luchten, hieronder val ik ook. Dit komt mede doordat ik niet veroordeeld wil worden op wat ik hier plaats.

    Ik zelf heb geen gebruik gemaakt van de stilteruimte, maar weet wel dat het zeker niet stiekem in gebruik is genomen. Ik zit zelf al vier jaar, echter weet ik dat deze ruimte al langer dan deze vier jaar werd gebruikt. Ik heb vaak colleges gehad in de collegezaal die twee stappen verderop is. Zowel alle leerlingen als vele docenten weten dat deze ruimte wordt gebruikt om te bidden. Je kan er immers niet binnenkomen zonder bij de receptie langs te gaan voor een sleutel. Zelfs in de introductieweek werd er tijdens een speurtocht duidelijk gemaakt waar de gebedsruimte te vinden was. Ik weet niet of de directie hiervan op de hoogte was, maar veel medewerkers van de facilitaire dienst en docenten waren hiervan op de hoogte. In de wc’s die dichtbij zijn, is er zelfs een dweil geplaatst. Dit kwam doordat dit als wasruimte werd gebruikt, waarna de grond nat werd.

    Ik begrijp dat de wand (prikbord) niet wordt getolereerd, maar ik vind het zeker oneerlijk dat de studenten van de HR op deze manier in het daglicht worden gezet. Terwijl het dus zeker niet stiekem werd gedaan. Mocht het niet bekend zijn bij de directie en dus mocht er geen toestemming voor gegeven zijn, dan vind ik dit zeker iets wat tussen de receptie (facilitaire dienst), de docenten en de directie is misgegaan. De ruimte is immers sinds het begin als stilteruimte/gebedsruimte aangewezen voor veel studenten.

  29. @Jan

    Beweren dat atheïsme een geloof(sovertuiging) is, is een dooddoener en niet correct. Het woord zegt het zelf al: a-theïsme; het is juist een gebrek aan geloof (in de religieuze betekenis van het woord). Als atheïsme een geloof is, dan is het níet verzamelen van postzegels óók een hobby…

    Als atheïsme een geloof zou zijn, dan zou alles wat we niet 100% zeker weten een geloofsovertuiging zijn. En zou alleen wiskunde als absolute waarheid overblijven. Terwijl er toch echt meer zekerheden in het leven zijn dan alleen 3 x 3 = 9.

    Natuurlijk hebben atheïsten overtuigingen en ‘geloven’ ze bepaalde zaken, maar niet in religieuze zin. Ik geloof bijvoorbeeld dat de Aarde bolvormig is en om de Zon draait (een overtuiging die ik heb meegekregen uit mijn cultuur); dat maakt mij echter nog geen theïst.

    Atheïsme is dus níet het niet-geloven in goden of het ontkennen daarvan; het is een gebrek aan geloof in goden. Jammer dat niet-atheïsten dat bijna altijd verkeerd begrijpen.

  30. @ Marco

    Leuke discussie dit 🙂 Mag dat hier?

    1. Volgens mij verward je geloof en religie met elkaar.
    2. Wat is het verschil tussen gebrek aan geloof en niet-geloven? Dat vat ik niet.
    3. Als iemand niet gelooft dat er een god is, doet hij dat ondanks het feit dat er geen bewijs is voor het niet-bestaan van een god. Dan is dat dus een geloofsuiting (ik bedoel: een opvatting die gebaseerd is op een aanname, zonder dat er bewijs voor is).
    3. Jammer dat je niet ingaat op mijn ‘morele’ punt (de reden waarom ik dit hier noemde). De waarden en normen die mensen hebben moeten wel gestoeld zijn op geloofsopvattingen, want ze zijn niet objectief aantoonbaar (zoals J. denkt te kunnen beweren): (hopelijk) de meeste seculiere westerlingen zijn het er bijvoorbeeld over eens dat mensen elkaar niet horen op te eten. Christenen geloven dit omdat God mensen naar zijn beeld geschapen heeft en boven dieren verheven heeft. Atheïsten geloven dit op basis van een andere overtuiging (niet op basis van evolutie; evolutie leidt juist tot het tegenovergestelde standpunt). Die overtuiging is niet ‘bewijsbaar’ en daarom een geloofsovertuiging.

  31. @Marco

    Je zegt: “Terwijl er toch meer zekerheden in het leven zijn dan 3×3=9.” Wat voor zekerheden dan?

  32. ‘Jan’

    Beste Jan
    Als er duidelijk regels werde gehanteert dat dit de regels zijn en men zich eraan moet houden had ik het begrepen en hadden wij ook als moslims het proberen te respecteren. Maar als de regels niet duidelijk zijn en al sinds 2012 dat ik op school hier zat de medewerkers en de leraren hier niks over zeggen dan is dat toch fout als er opeens zonder waarschuwing het ruimte gesloten wordt waar de leraren en medewerkers al 5 jaar en misschien voormij nog meer jaar niks van zeiden ?
    Nu wordt het beeld geconstrueert van ‘de moslims hebben wat fouts gedaan daarom gaat het dicht’. Maar het licht anders. Het is meer van het was al jaren geen probleem tot het opeens een probleem van wordt gemaakt en zonder waarschuwing het ruimte gesloten wordt. En het is ook niet zo dat andere studenten van het ruimte verjaagd waren.

  33. Ik zie ook in de reacties terug dat men en de HR het gescheiden bidden niet leuk vindt of ongelijkt vindt. Als de dames en heren er zelf voor kiezen om gescheiden te bidden wie is een ander dan om te zeggen dat dat niet mag en er wellicht gedwongen samen gebeden moet worden ? Als een ander student de stilteruimte wilde gebruiken en niet moslim was en vrouwelijk dan kon dat en als jij gemixt wilt bidden doe je dat toch. Maar om te demoniseren dat men er zelf voor koos gescheiden te bidden is een foute argument het is en blijft tenslotte uit eigen overtuiging. Ook las ik dat iemand beweerde dat de moslims anderman normen en waardes oplegde. Als dat zo is hoe is dat zo ? Wilt degene aan mij duidelijk wou maken hoe moslims anderman onze normen en waardes opleggen door in een ruimte te bidden? Dit is een drogreden. Of is het misschien andersom en worden de moslims steeds de les gelezen en dingen oplegd of ontnomen. Hoe heeft de moslim hier jouw dan iets opgelegd ? Graag verduidelijking hierop.

  34. In antwoord op mevrouw of mijnheer Floda 23-03-2018 9:06 pm
    ‘Ik zie ook in de reacties terug dat men en de HR het gescheiden bidden niet leuk vindt of ongelijkt vindt. Als de dames en heren er zelf voor kiezen om gescheiden te bidden wie is een ander dan om te zeggen dat dat niet mag en er wellicht gedwongen samen gebeden moet worden?’

    Onderwijs gebouwen zijn semi-overheidsgebouwen: met name de overheid dient zich te houden aan artikel 1 van de Grondwet:
    Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

    U vindt op de site van Bureau Gelijke Behandeling http://bureaugelijkebehandeling.nl/wat-is-discriminatie/
    Wat is discriminatie?
    Discriminatie is het maken van onderscheid op onterechte gronden, met andere woorden: discriminatie is het ongelijk behandelen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen!

    De wetgeving over gelijke behandeling verbiedt discriminatie op grond van de volgende kenmerken: godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, *geslacht*, nationaliteit, seksuele voorkeur, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte, leeftijd, arbeidsduur (fulltime en parttime werk) en soort contract (vast of tijdelijk). We noemen dit de discriminatiegronden.

    *geslacht*

    In overheidsgebouwen worden geslachten dus niet van elkaar gescheiden: dat valt onder discriminatie.
    De hogeschool heeft deze opdracht ook in specifiek in haar zelf geformuleerde opdracht staan:

    Onze opdracht
    We leiden elke student op tot een professional die een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Dat doen we in Rotterdam, een internationale en grootstedelijke context.

    In alles wat wij doen gaan we uit van gelijkwaardigheid, bevorderen we wederzijds respect en werken we emancipatiegericht.

  35. Wacht wacht wacht, wat lees ik nou discriminatie ? Ongelijkheid. Ik hoop niet dat je voor de hogeschool werkt want dit baart mij zorgen.

    Kan je mij vertellen wat ongelijkheid is ? Kan je het voor me opzoeken en erover nadenken en reflecteren en nog eens erover nadenken en nog eens reflecteren en dan kijken of dit hier van toepassing is?

    Nergens maken de moslims met dit praktijk duidelijk, hiermee dat de man boven de vrouw staat of de vrouw boven de man. Dit is geen ongelijkheid deze statement is een ongegronde drogreden op basis van onvolwassen toepssing van begrippen die nog niet goed bezonken zijn.

    Nogmaals de vrouwen kiezen er zelf voor om niet met de mannen te bidden en de mannen kiezen er zelf voor niet met de vrouwen gemixt te bidden. Dit is een lering vanuit het geloof om het focusen op het gebed te bevorderen en het heeft nog een aantal redenen. Als bijde partijen het zelfde elkaar aandoen en hiermee precies hetzelfde doen naar elkaar en er VRIJWILLIG voor kiezen is dit niet gelijkheid? Het is niet zo dat de mannen wel met de vrouwen willen bidden maar de vrouwen dit niet willen. Zelfs als dit zo was wat duidelijk niet zo is maar ik overdrijf hier even om het punt te maken, dan is dat iemand zijn persoonlijke vrijheid jij gaat een ander niet opdwingen om maar naast hem te bidden. Als hij wilt loopt hij weg is dit ongelijlkheid?
    Net zoals ik niet wil plassen als een meisje naast mij in de wc staat te plassen. Is dit ongelijkheid? Komop zelfs als ik het zo extreem maakt voldoet dit begrip niet. Maak ik hiermee duidelijk dat de ander minder is of iets niet van mij mag ? Nee het is mijn persoonlijke vrijheid om weg te lopen.

    Laat staan gemixt bidden. Als men dat niet wilt, wie zijn wij dan om bijde partijen dit op te leggen of het ongelijkheid noemen als bijde partije precies hetzelfde doen naar elkaar er nogmaals vrijwillig voor kiezen. Waar is de ander hier ongelijk behandeld waar mag hier iemand iets meer dan een ander ? Of is het voor bijde partije GELIJK wat ze doen en GELIJK wat ze willen.

    “Discriminatie is het maken van onderscheid op onterechte gronden, met andere woorden: discriminatie is het ongelijk behandelen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen!”

    Wil je hiermee zeggen dat de vrouwen de mannen discrimineren door niet met de mannen te willen bidden en de mannen de vrouwen discrimineren als ze niet met de vrouwen bidden ? Sorry maar ik ben echt de weg bijna kwijt waar is discriminatie hier te claimen.

    En lees je wel wat je knipt en plakt ? Discrimanatie op gronden die er niet toe doen. Nou laat me uitleggen hoe dit uit 2 punten hier fout is. 1 het is een reden dat er toe doet het doet er toe naar de moslims, volgens de islam volgens de gene die hier vrijwillig voor kiezen. Is het juist niet een reden die het meest ertoe doet?

    Of wil je de nederlandse normen en waarden toepassenop wat er wel of niet ertoe moet doen in een ander moet doen. Laat me je zeggen dat je dan hier op 2 vlakken botst namenlijk je betast de vrijheid van godsdiensuiting en je botst met de vrijheid tot vrijwillige keuze.

    Met jouw logica kan er ook gezegd worden dat een mannen en vrouwen toilet discrimantie is en ongelijkheid. Of een vrouwen en mannen pashokje ongelijkheid en discriminatie. Zie je de gelijkheid ? Hier doet het geslacht ertoe net als het geslacht ertoe doet bij het gebed. Je hoeft ons niet de les te lezen hoe wij het gebed verrichten dit is een reden dat er toe doet.

    En is het ook ongelijkheid als er mannen en vrouwen toiletten zijn of mannen en vrouwen pashokjes en mannen en vrouwen kleding en mannen en vrouwen only bijeenkomsten en feesten of mannen en vrouwen teams in sport. Is dit allemaal ongelijkheid en discriminatie.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top