Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

NSE: Instituten RBS en CMI in de min

Gepubliceerd: 28 June 2018 • Leestijd: 3 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2018 (NSE) zijn binnen. Bij de scores van de Hogeschool Rotterdam vallen, in negatieve zin, vooral de instituten CMI en RBS op.

Alle drie de bacheloropleidingen van RBS doen het in de enquête, die werd afgenomen nadat een deel van het instituut noodgedwongen moest verhuizen naar het WTC, minder goed dan een jaar geleden.  International business & management studies (ibms) en trade management gericht op Azië (tma) dalen op een vijfpuntsschaal 0,2 punten, respectievelijk van 3,6 naar 3,4 en van 3,7 naar 3,5. International business & languages (ibl) gaat nog verder achteruit, van 3,7 naar 3,3.

Minder tevreden over rooster en faciliteiten

RBS-breed zijn de studenten vooral minder tevreden over het studierooster (-0,26), de studiefaciliteiten (-0,28), informatievoorziening (-0,23), kwaliteitszorg (-0,23) en aansluiting op de beroepspraktijk (-0,29).

Het college van bestuur heeft naar aanleiding van deze NSE-resultaten besloten RBS extra aandacht te gaan geven. Aandacht die ook nodig is, omdat het instituut een nieuwe verhuizing te wachten staat. In de zomer verkast het instituut naar de Posthumalaan. ‘Hoe de extra ondersteuning van het instituut vorm krijgt, is op dit moment onderwerp van overleg’, schrijft het collegebestuur in een bericht op intranet.

Ook andere opleidingen die lager scoren dan een 3,5, en die een daling van meer dan 0,3 punten laten zien, krijgen van het college extra aandacht. Het gaat om de lerarenopleiding Duits (dat daalde van 3,4 naar 3,2) en ruimtelijke ordening en planologie (van 3,7 naar 3,4) en om twee opleidingen van het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI).

Informatica en cmd

Informatica, dat onder andere te kampen heeft met een grote vraag naar docenten, daalde vorig jaar al van 3,7 naar 3,2 en zit nu op een magere 3,0. Met uitzondering van de onderwerpen studielast en studieroosters (die hoger werden gewaardeerd dan een jaar geleden) zijn de oordelen op alle andere vlakken lager dan in 2017.

Cmd (communicatie & multimedia design) doet het evenmin goed, en gaat van 3,8 naar 3,2. Ook hier doen studielast en studieroosters het nog redelijk goed en zijn de studenten behoorlijk te spreken over de algemene sfeer (een 3,8, wel lager dan de 4.2 van vorig jaar). Op een aantal onderwerpen komt de opleiding echter niet boven de 3,0 uit. Studiebegeleiding, internationalisering en voorbereiding beroepsloopbaan scoren een 2,9 en ‘informatie’ daalde van 3,0 naar 2,4.

Aanvullende financiële middelen

Het college zal genoemde opleidingen financieel ondersteunen ‘en zal de stappen die zij zetten aandachtig volgen’. ‘Het is aan de opleidingsteams en hun leidinggevenden om de weg naar verbetering in te zetten’, stelt het college. ‘De aanvullende financiële middelen gaan per aanstaand schooljaar in, en zullen doorlopen tot en met de zomer van 2019.’

Een instituut dat het juist een stuk beter doet dan een jaar geleden is RMI, Rotterdam Mainport Institute. Chemische technologie (van 3,2 naar 3,6) klimt na eerdere problemen uit een dal en ook maritieme techniek (van 3,5 naar 3,8) zit in de lift. RMI kwam afgelopen jaar in het STC in een ruimer jasje te zitten en ook de problemen met de ICT zijn aangepakt. Dat is duidelijk te zien in het fors gestegen oordeel over de studiefaciliteiten dat met 1,23 omhoog ging en nu 3,65 is.

Positiever over docenten

Hogeschoolbreed zijn de studenten over een aantal facetten van hun opleiding iets positiever dan vorig jaar. De kwaliteit van de docenten (nu 3,59, vorig jaar 3,56) is positiever beoordeeld en daarnaast scoren ook de groepsgrootte, studiebegeleiding, de roostering, de studielast en de informatievoorziening beter dan een jaar geleden.

Bestuursvoorzitter Ron Bormans: ‘Ondanks de teleurstelling over de daling van de algemene tevredenheid mogen we tevreden zijn over de resultaten als geheel. We hebben in veel opzichten, en dan heb ik het over de onderliggende thema’ s uit de NSE, vooruitgang geboekt en het dus goed gedaan. Een compliment aan de docenten en medewerkers is dan ook zeker op z’n plaats.’

De score voor de hele HR ging overigens net als de afgelopen jaren iets omlaag. In 2017 was het 3,79, nu 3,73. Ook landelijk, in totaal deden er 270.000 studenten mee aan de NSE, daalde de waardering.

NATIONALE STUDENTEN ENQUETE  2018 2017 2016
Accountancy 3,7 3,9 3,9
Ad-accountancy 4,0 4,0 3,7
Ad-arts & crafts 4,1 3,6 4,0
Ad-crossmediale communicatie 3,9 4,0 4,1
Ad-engineering 3,9 3,8 4,0
Ad-ICT service management 3,8 3,6 3,8
Ad-integraal bouwmanagement 3,1 3,0
Ad-logistiek management 3,7
Ad-maintenance and mechanics 3,7 3,7 3,8
Ad-management in de zorg 3,8 3,9 4,1
Ad-office management 3,6 3,8 3,8
Ad-ondernemen 3,7 3,3 3,8
Ad-pedagogisch educatief medewerker 3,7 3,8 3,8
Ad-sales & accountmanagement 4,0
Automotive 3,9 3,4 3,6
Autonome beeldende kunst 3,7 3,7 3,7
Bedrijfseconomie 3,8 3,8 3,8
Bedrijfskunde MER 3,5 3,6 3,6
Biologie & medisch laboratorium onderzoek 4,1 4,1 4,1
Bouwkunde 4,0 3,9 3,9
Business IT & management 3,7 3,9 3,7
Commerciële economie 3,7 3,7 3,9
Chemie 3,9 3,9 3,8
Chemische technologie 3,6 3,2 3,6
Civiele techniek 4,0 3,8 3,7
Communicatie 3,9 3,9 3,8
Communication & multimedia design 3,2 3,8 3,7
Creative media & game technologies 3,8 3,8 3,9
Docent beeldende kunst en vormgeving 3,7 3,5 3,6
Elektrotechniek 4,1 4,1 4,1
Ergotherapie 3,7 3,8 3,7
Facility management 4,0 4,0 3,8
Financial services management 4,0 4,0 4,0
Fiscaal recht en economie 4,0 4,1 4,0
Fysiotherapie 3,8 3,9 3,9
Gezondheidszorgtechnologie 3,6 3,7 4,1
Human resource management 3,8 3,9 4,0
Industrieel product ontwerpen 4,2 4,2 4,1
Informatica 3,0 3,2 3,7
International business & languages 3,3 3,7 3,8
International business & management 3,4 3,6 3,8
Leisure management 3,8 3,7 3,7
Leraar Gezondheidszorg & welzijn 4,0 3,9 3,8
Lero Aardrijkskunde 4,3 4,3 4,2
Lero Algemene economie 3,7 3,8 3,6
Lero Bedrijfseconomie 4,0 3,9 3,5
Lero Biologie 3,8 3,9 3,9
Lero Duits 3,2 3,4 4,1
Lero Engels 3,7 3,7 3,8
Lero Frans 3,4 3,5 3,5
Lero Geschiedenis 3,8 4,2 3,9
Lero Maatschappijleer 4,0 4,0 4,1
Lero Natuurkunde 3,9 3,9 4,0
Lero Nederlands 3,7 3,7 3,4
Lero Technisch beroepsonderwijs 3,9 3,5 3,9
Lero Wiskunde 3,6 3,9 3,7
Logistics engineering 3,9 3,8 3,9
Logistics management 3,7 3,8 3,9
Logopedie 3,9 3,9 4,0
Maritiem officier 3,7 3,8 3,7
Maritieme techniek / scheepsbouwkunde 3,8 3,5 3,8
Medische hulpverlening 3,5 3,6 3,5
Pabo 3,8 3,7 3,7
Ruimtelijke ordening & planologie 3,4 3,7 3,9
Small business & retail management / entrepreneurship 3,7 3,7 3,7
Social work 3,9 3,8
Technische bedrijfskunde 3,8 4,0 3,9
Technische informatica 3,5 3,6 3,8
Trade management gericht op Azië 3,5 3,7 3,8
Vastgoed & makelaardij 4,2 4,2 4,2
Verloskunde 3,9 4,1 4,0
Verpleegkunde 3,6 3,7 3,7
Vormgeving 3,8 3,9 3,8
Watermanagement 4,0 4,0 4,0
Werktuigbouwkunde 3,7 3,7 3,8
• Op sommige plekken in de tabel staat voor 2016 en 2017 geen cijfer omdat dat oordeel niet is gemeten, bijvoorbeeld omdat de opleiding nog niet bestond.
• De meestal kleine masteropleidingen met ook weinig respondenten staan niet in de tabel.
• De opleidingen werden op verschillende onderdelen beoordeeld en konden per onderdeel een cijfer tussen de 1 en de 5 krijgen.

Tosca Sel, Jos van Nierop & HOP
Beeld: NSE

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to NSE: Instituten RBS en CMI in de min

  1. Een aardig statistisch inzicht geeft regressie naar ‘t gemiddelde en iets om rekening mee te houden:
    Regressie naar het gemiddelde treedt op wanneer bijzonder goede of slechte prestaties gevolgd worden door meer gemiddelde prestaties. Dergelijke effecten zijn eenvoudig te verklaren op basis van de wetten van het toeval. Toch worden deze wetten maar al te vaak vergeten en verzint men causale verklaringen. Zinloze en overbodige theorieën zijn het gevolg.

    https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/155702-regressie-naar-het-gemiddelde.html

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top