Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Slimmer studeren: Het belang van een plan

Gepubliceerd: 27 September 2022 • Leestijd: 3 minuten en 56 seconden • Nieuws

Met dagdromen kom je er niet, zegt Jean Marie Molina Schmidt, studiesucces-docent op de HR. Een plan moet je hebben. Dat is niet alleen de schakel tussen doel en praktijk, maar helpt je ook om het overzicht te bewaren.

Jezelf een doel stellen levert meer studiepunten op, legde studiesuccesonderzoeker Izaak Dekker gisteren uit. Hij toonde dat aan met zijn ‘goal setting-methode’, in een groot onderzoek onder Rotterdamse hbo-studenten.

Maar hoe behaal je zo’n doel precies? Eerder dit jaar spraken we Jean Marie Molina Schmidt, hoofddocent studiesucces aan de Hogeschool Rotterdam, die toen goed duidelijk maakte wat het verband is tussen studiesucces en dagdromen (of ‘goeie voornemens’): een doel hebben, plannen maken en die vervolgens ook uitvoeren.

‘Jezelf voornemen om je studie goed aan te pakken is niet genoeg.’

‘Ik geloof niet in goede studievoornemens’, zegt Molina Schmidt. ‘Jezelf voornemen om je studie goed aan te pakken is niet genoeg.’ Volgens haar moet het gaan om een nieuw perspectief. ‘Studenten moeten het nieuwe studiejaar beginnen met de concrete vraag: wat wil ik bereiken? Studenten hebben vaak vage doelen, zoals op tijd beginnen met leren. Maar op tijd beginnen is geen concrete doelstelling. Omdat ze zichzelf niet afvragen wát ze willen bereiken en waarom, komt er eigenlijk niets van de grond.’

Met concrete doelen aan de slag

Molina Schmidt adviseert concrete doelen te stellen en op basis daarvan een realistische planning te maken. ‘Zeg niet: ik zit vier dagen per week in de bibliotheek. Maar zeg: ik werk van 9.00 tot 12.00 aan, bijvoorbeeld, geschiedenis.’

Ook studentencoach Maika Kielman ziet de planning als een essentieel onderdeel van studiesucces. Het zorgt ervoor dat je het overzicht houdt. Voor het maken van een planning moet je immers ook goed weten wat je allemaal te doen staat. Als je overzicht hebt kom je niet voor onverwachtse verrassingen te staan.

‘Aan het begin van een nieuw blok kun je direct een realistische planning maken.’

Planning is alles, zegt Kielman. ‘Met alle studenten die ik begeleid, kijk ik als eerste naar de planning’, zegt zij. ‘Aan het begin van een nieuw blok kun je direct een realistische planning maken. Kijk bijvoorbeeld naar wanneer er deadlines en toetsen zijn, voordat je begint aan het blok zet je voor jezelf op een rij wanneer je wat af moet hebben.’

Plannen maken, uitvoeren en monitoren

‘Als ik één vaardigheid moet kiezen die – vooral in het begin van de studie – cruciaal is, dan is het de drie-eenheid ‘plannen, monitoren, timemanagement’. Dat zegt Monique de Bruijn-Smolders, arbeids- en organisatiesocioloog bij de opleiding verpleegkunde en gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit op de rol van studievaardigheden bij studiesucces.

De Bruijn-Smolders: ‘Je kunt hier zelf inzicht in krijgen door bijvoorbeeld een dagboekje bij te houden: hoe verliep je week, hoeveel tijd besteedde je waaraan, was je planning realistisch? Niet alleen het plannen zelf, maar ook het monitoren en bijstellen van je planning is essentieel.’

Wat zijn eigenlijk je prioriteiten?

Plannen is meer dan alleen ‘wat je moet doen’ in je agenda kwakken. Want als je planning niet aansluit bij de doelen die je hebt, komen die doelen nooit in de praktijk. Plannen is daarom in hoge mate prioriteren. Wat wil je bereiken en hoeveel tijd heb je daar wekelijks voor nodig? En wat als je bij de goal setting-opdracht die we gisteren publiceerden hebt gezegd dat je gezond wilt blijven of vrienden wilt maken? Ook dat heeft tijd nodig.

Izaak Dekker: ‘Doelen stellen werkt omdat het je helpt je inzet efficiënt richting te geven. Die richting en focus raakt je kwijt als je te veel doelen stelt of niet duidelijk bent over welke doelen het belangrijkst zijn.’

Goal setting deel 2: je doelstellingen rangschikken en plannen

Aan de hand van het eerste deel van de goal setting-opdracht (zie link onderaan) heb je maximaal vijf doelen geformuleerd. Met die doelen gaan we nu verder. De tekst van de opdrachten komt uit het goal setting-onderzoek van Izaak Dekker.

Stap 1: Doelen rangschikken Als je iets moeilijks wilt bereiken moet je prioriteiten stellen en keuzes maken. Wat is jouw belangrijkste doel? En welke komen op de tweede, derde, vierde en vijfde plaats? Je moet kiezen!

Stap 2: Doelen plannen Grote (langetermijn-)doelen moet je vervolgens ophakken in simpelere (kortetermijn-)subdoelen. Deze subdoelen zijn gemakkelijker te behalen, maar zijn nog steeds noodzakelijk om je grotere ambities te bereiken. Subdoelen kunnen daarom worden gezien als strategieën voor het behalen van grotere doelen. Door na te denken over welke specifieke dingen je moet doen om je doelen te behalen, kan je praktische strategieën bedenken om je dromen te verwezenlijken.

Neem even de tijd om op te schrijven welke concrete stappen je dagelijks of wekelijks kunt zetten om dichter bij het behalen van je doelen te komen. Neem zo veel tijd als je nodig hebt en besteed met name aandacht aan welk specifiek gedrag bij elk doel hoort.

• Is het nodig dat je meer tijd besteedt aan lezen en studeren voor je vakken? Specificeer wanneer en waar je dat gaat doen en hoeveel tijd je hieraan zou moeten besteden.
• Moet je meer tijd besteden aan het plannen van je dag?
• Heb je meer vrijheid nodig of juist meer discipline? Wat ga je met die vrijheid doen? Met welk doel ga je meer discipline in je leven aanbrengen?

Specificeer wanneer je aan je doelen gaat werken, hoe vaak je dit gaat doen en wanneer. Denk diep na over hoe je je plannen gaat uitvoeren. Maak je plannen concreet. Schrijf alle strategieën en subdoelen op die in je opkomen die verband houden met dat belangrijkere doel.

Lees ook deel 1:

Tekst: Olmo Linthorst
Illustratie: Demian Janssen

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top