Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Slimmer studeren: Zorg dat je een doel hebt

Gepubliceerd: 26 September 2022 • Leestijd: 4 minuten en 30 seconden • Nieuws

Waarschijnlijk kom je hier om een diploma te halen, het ultieme studie-succes. Deze week hebben we vijf tips voor je om succesvol te studeren. Eerste eye-opener: het helpt als je doelen stelt. Niet alleen studiedoelen, maar ook doelen in andere domeinen van je leven.

Waarom heb je je hier ingeschreven? Wat wil je leren? Wat wil je met je leven?

Gekke vragen? Nee hoor, studenten die over dit soort vragen goed nadenken halen vaker hun tentamens en rapporteren een hoger welzijn. Zelfs als hun doelen niet eens gaan over ‘studiepunten halen’, dan nog halen ze meer studiepunten. Jezelf een ambitieus en tegelijkertijd haalbaar doel stellen, zegt onderzoeker Izaak Dekker, is goed voor je studiesucces en voor jezelf.

Waar wil je heen?

Daarom is het misschien een goed idee om een paar uur stil te staan bij de volgende vragen. Hoe ziet je leven eruit als alles is gelukt? Welke mensen bewonder je en waarom? Welke gewoontes zou je willen aanleren en afleren? En hoe zet je je vrijetijdsbesteding in voor het behalen van je doelen? Wie in je omgeving kunnen je helpen of leiden je juist van je doel af?

Vier keer slimmer studeren

  1. Zorg dat je een doel hebt
  2. Het belang van een plan
  3. Wees duidelijk tegen je hersenen
  4. Van uitstel naar actie

De methode waar Izaak Dekker aan de Erasmus Universiteit op promoveerde heet ‘goal setting’. De methode bestaat uit een serie schrijfopdrachten waarin je vrijuit over je toekomst nadenkt. Waar wil je heen en hoe kom je daar? Let niet op de kwaliteit van je taal, maar schrijf alles wat in je op komt!

Minder uitval, meer studiepunten

Dekker onderzocht de goal setting-methode op grote schaal, onder ruim duizend studenten van de Hogeschool Rotterdam (bij de lerarenopleidingen en in het economisch domein). Studenten werden willekeurig aan een onderzoeksgroep of aan een controlegroep toegewezen. Iedereen maakte een opdracht, maar de controlegroep kreeg een placebo-opdracht. Was er na een jaar een verschil tussen deze twee groepen te zien?

Ja. Na een jaar waren er minder studenten uit de onderzoeksgroep uitgevallen (33 procent versus 39 in de controlegroep). Ook haalden de studenten uit de onderzoeksgroep gemiddeld twee tot drie studiepunten meer. Dat laatste lijkt niet veel, maar het weegt ruimschoot op tegen de investeringen die studenten ervoor moeten doen. De interventie duurt immers slechts een paar uur, terwijl 2,5 studiepunt gelijkstaat aan 70 uur studeren, zoals Dekker in zijn studie opmerkt.

Leven meer op orde

Studenten die achteraf over de interventie werden geïnterviewd, hadden het gevoel dat ze hun leven dankzij de schrijfopdracht meer op orde hadden gekregen. De een had meer ruimte voor studeren vanwege het op orde brengen van de persoonlijke financiën, een ander lukte het stellen van een sociaal doel en dat hielp bij het zoeken en vinden van contact.

Maar hoe doe je dat, een doel stellen? De Hogeschool Rotterdam heeft besloten de methode van Izaak Dekker aan zoveel mogelijk studenten aan te bieden. Onderwijsadviseur Zeyad Al Mumar heeft de taak gekregen om vanaf dit schooljaar opleidingen te helpen de methode in hun onderwijs op te nemen. Maar de meeste opleidingen zullen de methode nog niet hanteren.

Zelf aan de slag met doelen

Gelukkig hoef je niet te wachten tot je eigen opleiding je hiermee helpt. Je kunt ook zelf aan de slag. Niets houd je tegen om zelf na te denken over jouw toekomst. Met de hulp van Izaak Dekker en zijn laatste inzichten formuleerden we hieronder een compacte goal setting-opdracht. Een tweede deel van de opdracht, over prioriteren en plannen, behandelen we in de tweede studietip, die je morgen op onze website vindt.

Reserveer anderhalf uur in je agenda, laat je even niet afleiden en beantwoord de volgende vragen voor het eerste deel van deze goal setting opdracht.

Stap 1: Levensvragen
Ga er even voor zitten. Beantwoord de volgende vragen en schrijf steeds 5 minuten per vraag zonder te stoppen. Schrijf op wat jij zelf denkt, alleen jij kunt bepalen wat jouw leven zinvol zal maken. Laat je gedachten de vrije loop, schrijf wat er in je opkomt en let niet op de zinsopbouw of spelling en grammatica!

A: Stel je voor dat je (over vele jaren) terugblikt op een geslaagd leven. Je hebt hard gewerkt en veel betekent voor anderen. Hoe ziet je leven eruit als alles gelukt is en hoe ben je hier gekomen?
B: Je kunt veel leren door gebruik te maken van de ervaring en kwaliteiten van anderen. Welke kwaliteiten bewonder je in anderen?
C: Goede gewoontes kunnen ervoor zorgen dat je makkelijker en haast automatisch de goede dingen doet. Welke gewoontes van jezelf zou je willen verbeteren, qua studie, werk, sociale leven en gezondheid?
D: Stel dat je per 24 uur ongeveer 8 uur slaapt en 8 uur werkt, dan houd je nog 8 uur over. Als je hier niet zelf sturing aan geeft zijn er genoeg bedrijven die je zullen verleiden om die tijd te besteden aan het bekijken van gesponsorde content /reclames. Wat is voor jou de meest zinvolle invulling van die andere 8 uur?
E: Betekenisvolle en wederkerige vriendschappen maken een belangrijk deel uit van het leven. Veel mensen staan niet stil bij dat je zelf je vriendschappen kiest en vormgeeft. Welke vriendschappen dragen bij aan wat jij belangrijk vindt en welke misschien niet?
F: Constructieve familierelaties kunnen een belangrijke steun zijn. Wat zou je kunnen doen om te zorgen dat je familierelaties constructief zijn en je steun bieden wanneer je dit nodig hebt?
G: hoe zien je school- en werkcarrière er over een half jaar, een jaar en over vijf jaar uit?
H: over welke onderwerpen wil je op korte en lange termijn meer leren?

Stap 2: De ideale toekomst
Wie wil je zijn? Wat wil je worden? Wat is je einddoel en hoe wil je dat behalen? En wanneer ga je daaraan werken?

Sluit je ogen en denk na over deze vragen. Schrijf daarna tien minuten aan één stuk door, zonder te stoppen, over je droom. Dagdroom tijdens het schrijven vooral verder. Je schrijft alleen voor jezelf, over je eigen doelen, en voor niemand anders!

Stap 3: Vijf doelen formuleren
Uit alles wat je net hebt opgeschreven kun je doelstellingen halen. Dat kunnen persoonlijke doelen zijn (‘Ik zou gezonder willen zijn’), studiedoelen (‘ik wil beter presteren in de klas’) of sociale doelen (‘ik wil nieuwe vrienden maken’). Beschrijf nu maximaal vijf doelen die bijdragen aan het behalen van jouw ideale toekomst en geef ieder doel een korte titel.

Morgen: plannen en prioriteren

Met deze vijf doelen gaan we in de volgende studietip verder aan de slag. Welke doelen zijn belangrijk? Hoe bereik je ze? Uiteindelijk zul je tijd moeten maken om wat je belangrijk vindt dichterbij te brengen. Daarover vertellen we morgen meer in de tweede studietip: plannen en prioriteren.

Tekst: Olmo Linthorst
Illustratie: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Slimmer studeren: Zorg dat je een doel hebt

  1. Ai, een deel van de content heeft zichzelf vernietigd, ik ga het snel herstellen! Bedankt voor je oplettendheid!

  2. De opdracht staat er weer, in een blauw-pars kader.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top