Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

ON STAGE onderzoekt stage zonder hindernissen

Gepubliceerd: 17 April 2024 • Leestijd: 3 minuten en 57 seconden • Nieuws

Sommige beperkingen zijn zichtbaar, denk aan gebruikmaken van een rolstoel. Andere beperkingen merk je niet meteen op, zoals een psychische beperking. Maar in beide gevallen kunnen ze flink in de weg zitten tijdens de stage. ON STAGE wil ervoor zorgen dat elke student onbeperkt op stage kan.

Vier studenten, vertegenwoordiger van EICO en Richelle Faulborn van O&O met de ondertekende verklaring
Hilko Visser Ondertekening van het VN-verdrag tijdens de Studentenwelzijnsdag 2023; helemaal rechts Caitlin, naast haar Jurita.

ON STAGE staan voor ON-beperkt op STAGE, maar is ook letterlijk een verwijzing naar op het podium staan: niet verbergen wat er is, maar het in de spotlight zetten. Het onderzoeksprogramma is gefinancierd door ZonMW, de organisatie voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn. Doel is het wegnemen van drempels die studenten bij hun stage tegenkomen. Want ongeveer een op de drie studenten heeft een zichtbare of onzichtbare beperking.

VN-Verdrag Handicap

Vorige zomer heeft de HR de intentieverklaring getekend om het VN-verdrag Handicap zo goed mogelijk uit te voeren, en daarbij passen de activiteiten van ON STAGE. Ook het VN-verdrag gaat uit van toegankelijkheid en inclusiviteit als de norm, niet als een soort welwillende aanpassing waar iemand met een beperking eerst zelf om moet vragen. Dat is ook de mindset van ON STAGE.

Het onderzoek is uitgevoerd met social work-studenten met een chronische ziekte of beperking. Deels was het een implementatiestudie, waarbij een bestaand instrument in de praktijk wordt uitgeprobeerd. In dit geval is dat de tool ‘Vertel ik het wel of vertel ik het niet’, die is ontwikkeld door de Hanzehogeschool. Het is een beslishulp die de student helpt in het dilemma van wel of niet vertellen of je een beperking hebt. Wanneer vertel je het, aan wie vertel je het? Dat instrument is niet alleen bedoeld om studenten een antwoord te laten vinden op deze vragen, maar ook om ‘steviger’ te worden in wie ze zijn en wat ze van zichzelf willen laten zien.

Het project helpt me om dingen te gaan ondernemen’
‘Heel veel stageplekken weigerden me op basis van m’n rolstoel, wat studievertraging opleverde’, vertelt Caitlin, derdejaars social work en studentonderzoeker. Ze heeft persoonlijk de obstakels ervaren en haar betrokkenheid bij het project ON STAGE komt voort uit haar eigen strubbelingen: ‘Ik ervaarde echt die drempels, vooral om aan een stage te komen.’
Meewerken aan het project als student-assistent gaf Caitlin nieuw perspectief: ‘Het project helpt me om uit die passieve rol te komen en gewoon dingen te gaan ondernemen. In het begin was het eng omdat je ineens met docenten samenwerkt die je als gelijke behandelen. Maar ik vond het prettig omdat je meer in je kracht wordt gezet en meer leert.’
Ze onderstreept het belang van het verbeteren van de toegankelijkheid: ‘We lijken vaak de laatste groep waar ze aan denken, ook al heeft dertig procent van de studenten in het onderwijs een vorm van beperking.’ Het is belangrijk dat mensen zich daarvan meer bewust zijn, vindt ze: ‘Niet iedereen past binnen het normale programma. Dat betekent niet dat die dertig procent geen recht heeft om hun studie af te maken.’
Het aanpakken van de uitdagingen waarmee studenten met beperkingen worden geconfronteerd is complex, ervaart ze: ‘Mensen met een beperking zijn zo bezig met dingen voor zichzelf te regelen dat ze geen tijd hebben om ook nog bij mensen op de kaart te zetten: hé, er moet ook hier nog iets mee gebeuren.’

Naast het uitproberen van de vertel-tool ontwikkelde ON STAGE zelf een ‘Dialogische tool’, een gesprekshulp om stagegevers, scholen en studenten met elkaar in gesprek te laten gaan, gericht op mogelijkheden in plaats van beperkingen. Wat kun je? Welke taken gaan goed en welke juist minder? Waar is hulp nodig? De gesprekshulp in de vorm van een placemat is door de onderzoekers ontwikkeld met docenten van social work, leerwerkgemeenschappen (de stagevorm bij social work) en vier ervaringsdeskundigen: studenten met een beperking.

Het is essentieel dat het onderwijssysteem zich aanpast’
Jurita, laatstejaars social work, is studentonderzoeker voor het project en heeft een duidelijk doel: ‘De school toegankelijker maken en de drempel verlagen, zowel voor studenten die stage lopen als voor studenten die de stap naar het werkveld zetten.’
Haar persoonlijke ervaring als student met ADHD en dyslexie werpt licht op de uitdagingen die studenten met beperkingen tegenkomen. ‘Mijn leertempo is niet zo snel als het reguliere tempo. Dat zorgt ervoor dat ik elk jaar weer of iets niet haal of een aangepaste leerroute moet volgen. Vaak merk ik pas achteraf dat bepaalde aanpassingen nodig waren. Als je een onzichtbare beperking hebt, moet je vaak zelf om hulp vragen, wat meer moeite kost, terwijl mensen met zichtbare beperkingen sneller worden opgemerkt en hulp aangeboden krijgen.’
Jurita benadrukt het belang van gelijkheid en inclusie in het onderwijs: ‘Het moet eigenlijk geen probleem zijn dat een student een beperking heeft. Het is essentieel dat het onderwijssysteem zich aanpast aan de verschillende behoeften van studenten, zodat iedereen dezelfde kans heeft om te slagen.’

De onderzoekers willen bereiken dat het bewustzijn groeit dat zij geen beperkingen hebben maar dat ze geconfronteerd worden met de beperkingen die de omgeving opwerpt: niet de rolstoel is het probleem, maar de trap. Idealiter breidt dat bewustzijn zich uit van de stage naar het vervolg: de baan. De projectfinanciering van ON STAGE is ten einde en de contracten van de onderzoekers en studentonderzoekers lopen af. Maar met ON STAGE is een beweging in gang gezet om handen en voeten te geven aan het VN Verdrag Handicap, en die gaat door.

De eerste stap is de slotconferentie op 18 april in de Pauluskerk (nog een paar plaatsen beschikbaar). Misschien valt ON STAGE ook nog in de prijzen, want het project is genomineerd voor de Bridge of Fame Award, een erkenning voor organisaties die goede dingen doen op het gebied van de aansluiting tussen opleiding, stage en werk.

Tekst: Floren Bout (interviews) en Edith van Gameren
Foto: Hilko Visser

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top