Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Een vergeten fietssleutel kan m’n dag in de war schoppen’

Gepubliceerd: 8 September 2014 • Leestijd: 3 minuten en 9 seconden • Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Stefan Link (20) is derdejaars bouwkunde. Hij heeft het syndroom van Asperger – een milde vorm van autisme – en de aandachtstekortstoornis ADD. Hij leert andere studenten met een beperking organiseren en plannen, maar zelf vindt hij dit lastig.

Stefan Link

‘Mijn ochtenden zien eruit als dat liedje van Herman van Veen. Het is rennen, vliegen, springen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Ik heb een ochtend- en een avondroutine die ervoor zorgen dat ik de volgende dag op tijd, en met alles wat ik nodig heb, op school kom. Maar als de stress tegen het eind van het trimester oploopt, schieten er dingen bij in. Ik weet dat ik ‘s morgens m’n tanden moet poetsen, deo moet opdoen, boterhammen moet smeren en m’n schooltas moet inpakken, maar ik heb het gevoel dat ik dat iedere dag opnieuw moet uitvinden.

‘Ik ben allang blij als ik op tijd op school kom en de meeste van m’n spullen bij me heb. Op tijd komen vind ik belangrijk, want voor mij geldt heel sterk: afspraak is afspraak.

‘Door mijn Asperger vind ik ook sociale interactie heel ingewikkeld en functioneer ik het beste bij structuur en regelmaat. De ADD maakt dat ik het moeilijk vind om me te concentreren en snel afgeleid ben.’

Weinig prikkels
‘Ik speelde vroeger met Lego en kon ook veel creativiteit kwijt in levensechte strategiespellen zoals de Sims en RollerCoaster Tycoon. Bouwkunde leek dus een geschikte opleiding voor mij, het is lekker concreeten er is ruimte om nieuwe dingen te bedenken. Ik ging naar open dagen van hogescholen in Utrecht en Rotterdam. Mijn voorkeur ging uit naar Rotterdam omdat ik daar minder prikkels ervoer, in Utrecht waren te veel kleurtjes. Mijn opleiding zit op de locatie Academieplein waar alles wit en grijs is, net zoals mijn eigen slaapkamer.

‘Toen ik naar de hogeschool ging, hebben mijn ouders een afspraak met de decaan gemaakt om te bespreken wat er nodig was om mij door deze opleiding heen te krijgen. Ik kreeg in het eerste jaar een studieloopbaancoach die gespecialiseerd is in het begeleiden van autisten en hij maakte echt het verschil voor mij. Ik moet hetzelfde doen als iedere andere student,maar er gelden wel uitzonderingen. Ik heb twintig minuten extra tentamentijd. Meestal heb ik het niet nodig, maar het helpt me om te focussen op de toets en niet op de vraag of ik het wel op tijd afkrijg. Ook mag ik tijdens toetsen naar het toilet. Het idee dat dat wél mag, neemt veel spanning weg.’

Onzekere groepsopdrachten
‘Het studeren gaat goed, maar wat ik nu ingewikkeld vind, is de sociale onzekerheid. In het eerste jaar had ik een heel leuke en hechte klas. Iedereen wist wie ik was en ik voelde me geaccepteerd. Nu gaat iedereen wat meer z’n eigen weg en dat vind ik lastig. Soms word ik als laatste gekozen bij groepsopdrachten en dat is niet leuk. Ik val dan net buiten de vooraf samengestelde groepjes. Ik ben ook niet de meest flexibele persoon om mee samen te werken. Ik probeer aan het begin van zo’n groepsopdracht tijden en locaties vast te leggen om een werkbare structuur voor mezelf te creëren. Als iedereen zich daaraan houdt, gaat het goed, maar soms willen mensen op het laatste moment nog heel veel doen en dat haalt bij mij veel overhoop.

‘Ik heb baat bij een gelijkmatig verdeelde werkdruk, maar het lukt me niet om dat in m’n eigen leven voor elkaar te krijgen. Best ironisch, want via het Power Platform – een netwerk voor studenten met een beperking – geef ik les in plannen. Ik kan het anderen perfect uitleggen, maar het zelf doen is een heel ander verhaal.’

‘Ik ben niet de meest flexibele persoon om mee samen te werken’

Te veel prikkels
‘Meestal gaat het goed, maar als de druk tegen het einde van een periode oploopt, raak ik mijn usb-sticks en pinpas regelmatig kwijt, zit ik in een tekenles zonder tekenspullen en in een rekenles zonder rekenmachine. Als ik een goed beeld heb van wat er komen gaat, verloopt het beter. Om controle te houden moet ik to do-lijstjes maken en activiteiten plannen, anders heb ik het gevoel dat alles me ontgaat. En als alles gesmeerd lijkt te lopen kan een vergeten fietssleutel of een te drukke trein de rest van de dag in de war schoppen. Te veel prikkels in de vroege ochtend zorgen ervoor dat ik me niet meer kan focussen.

‘Toch weet ik zeker dat ik deze opleiding ga afronden. Van groep 1 tot hier ben ik nooit blijven zitten. Ik zit nu in het derde jaar en begin wat vertraging op te lopen. Deze opleiding ga ik niet in vier jaar afmaken, maar zeker wel in vijf.’

Tekst: Tosca Sel
Fotografie:
WSDI

HR-studenten met een beperking kunnen terecht bij het Power Platform. Meer informatie via powerplatform@hr.nl.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to ‘Een vergeten fietssleutel kan m’n dag in de war schoppen’

  1. Beste Stefan, Bedankt dat je mee wilde werken aan dit artikel.

    Pas na het lezen van
    ” Ik weet dat ik ‘s morgens m’n tanden moet poetsen, deo moet opdoen, boterhammen moet smeren en m’n schooltas moet inpakken, maar ik heb het gevoel dat ik dat iedere dag opnieuw moet uitvinden. ”
    besefte ik, dat dit blijkbaar niet voor iedereen zo is.

    Ik moet ook alles elke dag opnieuw uitvinden. Ook al doe ik mijn best met alles de avond van te voren klaar zetten, het maakt weinig verschil. Ik dacht dat dat normaal was.

    Groeten,
    Sanne

  2. Hoi Stefan,

    Ook ik kan me erg in je verhaal inleven. Ik heb namelijk zelf ook het syndroom van Asperger. Dingen die niet vanzelfsprekend zijn en sociale interactie wat voor mij soms erg ingewikkeld kan zijn.

    Het elke dag opnieuw uitvinden van de gewone dingen kan ik me ook erg mee inleven. En eigenlijk alles wat je noemt in het artikel komt erg bekend voor.

    Het kost voor mij allemaal een stuk meer energie en probeer elke dag te overleven, maar tot nu toe heb ik mezelf door het eerste jaar van Mediatechnologie heen geslagen.

    Success verder!

    Groeten,

    Chris

  3. Hey Anne en Chris!

    Ik vind het ook heel bijzonder om jullie reacties te lezen!
    Het is fijn om te zien dat er mensen zijn die zich in een deel van m’n verhaal in kunnen leven!

    Op 2-10-2014 sta ik namens PowerPlatform bij “vraag het de ervaringsdeskundige Autisme”
    Aanmelden kan via PowerPlatform@hr.nl

    Groeten van Stefan Link

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top