Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

HR één van zes die afgesproken prestaties niet haalt

Gepubliceerd: 25 October 2016 • Leestijd: 2 minuten en 20 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Samen met vijf andere hogescholen haalt de HR de prestatieafspraken niet. Dat blijkt nu, definitief, uit het eindadvies aan de minister van Onderwijs. Of het de HR ook geld gaat kosten, besluit de minister in november.

De Hogeschool Rotterdam bevindt zich onverwacht in een veel kleiner groepje dan van tevoren gedacht. Slechts zes van de 36 hogescholen die in 2012 prestatieafspraken maakten, krijgen een onvoldoende. En dat terwijl feitelijk veel meer hogescholen de afspraken niet haalden.

Kwaliteit omhoog

Gisteren kwam de Reviewcommissie Hoger Onderwijs met de eindadviezen over de prestatieafspraken van universiteiten en hogescholen. De commissie is erg tevreden over de verbeteringen in kwaliteit van het hoger onderwijs. Studenten zijn meer tevreden, docenten zijn hoger opgeleid, er zijn meer associate degrees en verhoudingsgewijs staan er steeds meer docenten (in plaats van ondersteuners en managers) op de loonlijsten van de hogescholen.

Ook is het gemiddelde rendement van de universiteiten ‘flink gestegen, van 60 naar 74 procent’, schrijft de commissie. Op het hbo is dat echter licht gedaald, van 70 naar 67 procent.

‘Onafgebroken neerwaartse trend’

Daar zit ook de crux voor de HR. Want in Rotterdam ging het rendement de afgelopen jaren meer dan tien procent omlaag in plaats van de afgesproken één procent omhoog.

Nu hebben, zoals we eerder schreven, veel meer hogescholen de rendementsafspraken niet gehaald. De reviewcommissie heeft daarom niet al te zwaar aan dit ene cijfer getild. De Hogeschool Rotterdam echter, schiet ook op de twee andere onderdelen van ‘studiesucces’ tekort: de uitval in het eerste jaar nam toe en het aantal studenten dat van opleiding veranderde (binnen de HR) steeg.

‘De commissie constateert dat de rendementscijfers in de afgelopen jaren een onafgebroken neerwaartse trend vertonen en dat de HR in 2015 het op één na laagste niveau laat zien van de G5 hogescholen’, zo staat het in het eindadvies aan de minister van Onderwijs.

Het is dus vooral de vergelijking met andere grote hogescholen waardoor de HR slechter uit de bus komt.

Verhaal achter de cijfers

De Hogeschool Rotterdam liet vanmiddag weten het niet eens te zijn met het advies van de reviewcommissie. In een verklaring op haar site zegt de HR: ‘De commissie heeft van de overheid de vrijheid gekregen om “niet mechanisch af te rekenen”, maar te kijken naar het verhaal achter de cijfers. We stellen vast dat zij dat kennelijk – in het geval van de Hogeschool Rotterdam – onvoldoende heeft gedaan. Men heeft niet met het timmermansoog gekeken, maar, in onderwijstermen, de cesuur aangepast.’

Wat de hogeschool met die aangepaste cesuur bedoelt, wordt niet helemaal duidelijk. Ja, de cesuur is aangepast: omlaag. Onvoldoendes worden alsnog voldoende. Hogescholen die een te laag rendement hebben, krijgen toch een positief advies. Bijvoorbeeld omdat ze op de twee andere punten (switch en uitval) wel voldoende scoren. De HR echter, scoort op het gebied van studiesucces drie van de drie punten onvoldoende.

Minister besluit over korting

Andere afspraken haalt de hogeschool wel, zoals het aantal masterdocenten, de studenttevredenheid of het aantal studenten dat meedoet aan een excellentieprogramma. Daarom zal de HR niet het hele prestatiebudget hoeven inleveren volgend jaar. Maar misschien wel een paar procent, al snel een paar miljoen euro.

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs besluit in november óf, en zo ja hoeveel, het negatieve advies de HR kost.

De HR gaat ‘binnenkort’ met de minister over het negatieve advies in gesprek, schrijft ze in haar verklaring. Door een korting op haar budget, vreest de hogeschool, ‘dreigt de situatie te ontstaan dat de hogeschool gehinderd gaat worden in haar investeringen in kwaliteit en studiesucces.’

De andere hogescholen die een negatief advies krijgen zijn Inholland, NHL, Leiden, Fontys en Vilentum Hogeschool (een agrarische hogeschool in het oosten van het land).

Olmo Linthorst

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to HR één van zes die afgesproken prestaties niet haalt

  1. Study Success:

    There are many factors that contribute to “Students’ Success”. One very simple and yet significant factor to give more attention to the daily/weekly contact between students and lecturers.

    More focus on activities in a classroom within the given contact hours! What really happens during those hours? Did the students really learn what has to be learned? How does the lecturer assessed and measured this? How does student feel when they left the classroom? How does the lecturer feel when he left the lecture room?

    Didactics should be given more attention. Contact hours are too tight that creativity and flexibility of lecturers, vis-a-vis students evidently needed.

    Feedback [lecture/discussions/assignments/exercises/quizzes/exams/cases] time should be scheduled by every lecturer per session. Students need confirmation of what they learned and what they did not learn. Therefore feedback should also be given priority when weekly lecture is being planned/organized and administered.

    The above points could be simple facets for study success but these play an important role for students to stay coming to classes and stay motivated. Motivation counts a lot for anybody’s success: be a student or a lecturer.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top