Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
15 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Waarde diploma’s te onduidelijk

Gepubliceerd: 13 October 2010 • Leestijd: 1 minuten en 7 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De overheid moet ervoor zorgen dat werkgevers en vervolgopleidingen beter weten waar diploma’s precies voor staan. Ze mogen voor hooguit een kwart worden verdiend met ervaringscertificaten.

Dat adviseert de Onderwijsraad op basis van onderzoek naar de waarde van diploma’s in het Nederlandse onderwijs. Er komen steeds meer diploma’s, certificaten en diplomasupplementen in omloop en de Tweede Kamer wilde weten of nog wel duidelijk is wat de kwaliteit is van de bijbehorende opleidingen.

Onoverzichtelijk
Volgens de Onderwijsraad staat niet zozeer de kwaliteit van opleidingen onder druk, maar wordt het veld voor de buitenwacht steeds onoverzichtelijker. Opleidingen moeten daarom hun examinering professionaliseren en afstudeercriteria objectiveren, zodat voor werkgevers en bij vervolgopleidingen helder is wat een afgestudeerde weet en kan.

Vage naamgeving
De Onderwijsraad stelt voor om een organisatie verantwoordelijk te maken voor de nationale en internationale vergelijkbaarheid van diploma’s op alle niveaus. Niet alleen publieke opleidingen, maar ook de private zouden hierin moeten worden meegenomen. De organisatie zou bovendien wat kunnen doen aan de vage naamgeving van veel opleidingen. De Onderwijsraad erkent dat er een spanning bestaat tussen de roep om differentiatie en de door haar voorgestelde standaardisering en overheidsregie, maar stelt dat het voor de transparantie en het imago van het onderwijs nodig is om “minimale en herkenbare kwaliteitseisen” te stellen.

Vrijstellingen
Om die reden moeten ervaringscertificaten niet tot te veel vrijstellingen leiden. De Raad vindt dat een ‘diplomatraject’ voor maximaal twintig tot vijfentwintig procent uit evc’s mag bestaan, omdat onduidelijk is wat die precies waard zijn. Ook stelt de raad dat er een verschil is tussen vrijstellingen op basis van een evc en vrijstellingen op basis van vorige opleidingen. De onderwijsraad stelt voor om te onderzoeken of in de wet moet worden vastgelegd hoe examencommissies met evc’s moeten omgaan.

HOP, Marijke de Vries
Foto: Hans on Experience / Flickr 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top