Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Als leraar moet je een idool zijn voor je leerlingen’

Gepubliceerd: 21 June 2013 • Leestijd: 2 minuten en 20 seconden • Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.

In 2012 werd hij op een haar na Leraar van het Jaar en dit jaar hoopt hij zijn derde studie aan de hogeschool af te ronden. Binnenkort is Ewald Rampersad (37) naast leraar geschiedenis en maatschappijleer ook docent gezondheidszorg en welzijn.  ‘De verkiezing Leraar van het Jaar is een hoogtepunt uit mijn carrière.’

Ewald Rampersad - Hogeschool RotterdamDoor Jonathan van Noord
Foto: Levien Willemse

‘Ik word iedere diploma-uitreiking wel naar voren geroepen om een boeketje in ontvangst te nemen of genoemd in het fotojaarboek. Maar dat je uit meer dan duizend leraren in de top tien eindigt, geeft wel aan wat je in huis hebt. Het is mijn moeder die ervoor gezorgd heeft dat ik zo ver ben gekomen. Als kind zag ik hoe volwassenen haar jaren later op straat nog groetten, omdat ze les van haar hadden gekregen. Die voldoening en dankbaarheid spraken mij erg aan. Je geeft als leraar echt niet alleen les, je vormt een kind ook. Ik heb het gevoel dat ook ik bij leerlingen een blijvende herinnering achterlaat.

‘Ik ben sinds 2001 docent op het Melanchthon College in Rotterdam. Alleen als je iets wilt overbrengen, heb je orde nodig, heb ik ervaren. Maar wil je orde hebben, dan moet je wel interessant lesgeven. Ik probeer dat te bereiken door les te geven alsof ik alles zelf heb meegemaakt. Zo gebruik ik bij maatschappijleer, als het over discriminatie en vooroordelen gaat, het waargebeurde voorbeeld van mijn studietijd in Leiden. Ik kwam een keer veel te laat binnen bij een college. Nog voordat ik wilde gaan zitten, vroeg de docent waarom ik zo vroeg was. Bleek dat hij dacht dat ik de schoonmaker was. Met zo’n voorbeeld bereik je een klas echt. ‘Toch moet je als docent geen macht, maar gezag uitstralen. Macht betekent pressie en verplichtingen. Gezag kan je vergelijken met het effect van een idool. Een zanger verplicht je tot niets, maar toch houdt iedereen van hem. Als leraar moet je eigenlijk een idool zijn voor je leerlingen.’

‘Ons kent ons’ is weg
‘Toen ik begon met studeren was de Hogeschool Rotterdam nog een echte witte school. Bij de lerarenopleidingen waren al helemaal weinig allochtonen te vinden. Maar vanuit mijn Surinaams-Hindoestaanse cultuur heb ik meegekregen om de lat altijd hoger te leggen, daarom ben ik nu nog steeds aan het studeren. Ook stond de hogeschool bekend om haar praktische aanpak. Die zie ik nu veel minder. Tijdens mijn eerste stage kwam mijn begeleider wel acht keer langs. Tegenwoordig draait het veel meer om competenties en reflectieverslagen. Allemaal bureaucratie, terwijl het erom gaat dat je goed gaat lesgeven. Het contact tussen docenten en studenten is ook veranderd met de jaren. Het ons kent ons op de hogeschool is weg. Vroeger kon ik overal binnenstappen voor een gesprek, maar tegenwoordig gaat alles per mail. De hoge uitvalcijfers verbazen me dan ook niet. Met name allochtone studenten moeten bij de hand genomen worden. Wacht als docent niet totdat de student komt, maar ga zelf het gesprek aan. Dan zal je zien dat de uitval onder eerstejaars ook zal afnemen.’

Les geven aan hbo of de lokale politiek?
‘Nu ik ook een eerstegraads bevoegdheid heb, zie ik mezelf wel lesgeven aan het hbo. Ik denk dat ik huidige studenten op het gebied van didactiek beter kan voorbereiden dan nu gebeurt. Het liefst zou ik blijven studeren, maar dat is financieel niet op te brengen. Helaas… Verder zie ik een carrière in de lokale politiek ook wel zitten. Mijn sollicitatiebrief voor de gemeenteraad gaat in ieder geval binnenkort op de post.’

GELEERD OP DE HR: Interessant en overtuigend lesgeven
GEMIST OP DE HR: Extra investering in eerstejaars studenten
CV 
2009-heden HR Lerarenopleiding gezondheidszorg en welzijn
2009-2011 ICLON eerstegraadsdocent geschiedenis en maatschappijleer
2002-2004 HR Lerarenopleiding maatschappijleer
2001-heden Docent Melanchthon College
1997-2000 HR Lerarenopleiding geschiedenis  

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top