Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Senatoren D66 en PvdA stellen lastige vragen aan minister

Gepubliceerd: 20 January 2015 • Leestijd: 2 minuten en 27 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het is D-day voor het leenstelsel. Het wetsvoorstel wordt op dit moment besproken. De vier partijen van het leenstelsel (VVD, PvdA, D66 en GroenLinks) wekken niet de indruk dat ze het wetsvoorstel alsnog onderuit gaan halen. Maar ze houden het nog even spannend.

Leenstelsel illu

Vandaag spreekt de Eerste Kamer over het wetsvoorstel waarin de basisbeurs wordt afgeschaft. De opbrengst is bestemd voor extra investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs.

Het CDA trapte vanmorgen af en noemde de beloften van kwaliteitsverbetering boterzacht. Bovendien zou minister Bussemaker ‘als volleerd hypotheekadviseur’ studenten tot hoge schulden verleiden. En mocht dit leenstelsel te veel jongeren weerhouden van een studie, wanneer grijpt de minister dan in?

Regeringspartij VVD daarentegen stak de loftrompet en roemde juist de ruimte die het wetsvoorstel laat. Je moet de maatregelen voor kwaliteitsverbetering niet van bovenaf willen regelen. Het is juist aan de student, docent en onderwijsinstelling om daar beslissingen over te nemen. Je kunt wat hem betreft wel opnieuw prestatieafspraken maken, want die lijken goed te werken.

Nadat de PVV enige kritiek had geuit, kwam PvdA-senator Esther-Mirjam Sent aan het woord. Haar fractie is blij met het leenstelsel, maar niet met de toon. Als je benadrukt dat studenten moeten investeren in zichzelf en dat ze dankzij hun studie een hoog inkomen krijgen, dan voed je ze misschien op tot berekenende burgers. Straks gaan ze nog een hoger salaris eisen omdat ze hun studieschuld moeten aflossen en dat zou de inkomensongelijkheid kunnen vergroten. Wat gaat de minister daaraan doen?

Ongelijkheid hbo-wo
Vervolgens vuurde PvdA-senator Esther-Mirjam Sent allerlei scherpe vragen af. Hoe zit het met uitwonende gehandicapte studenten? Wanneer grijpt de minister in als te veel jongeren afhaken vanwege de kosten? En is er geen sprake van ongelijkheid tussen de huidige hbo’ers die vier jaar basisbeurs krijgen en wo’ers die hun beurs in de masterfase verliezen?

Maar zodra partijen aan senator Sent vroegen of ze daarom het wetsvoorstel verkeerd vond, krabbelde ze telkens terug. Mochten studenten afhaken, dan moeten we ze gewoon ‘aanmoedigen’ om alsnog te gaan studeren, zei ze. Zo ging het een paar keer. Sent verzuchtte dat het jammer is dat studenten zich al voor lotingsstudies moeten aanmelden voordat het wetsvoorstel is aangenomen, maar of het wetsvoorstel dan moet worden uitgesteld? Nee, dat bedoelde ze niet, studenten zitten nog niet aan hun studieschuld vast en kunnen zich nog altijd afmelden. En, wilde ze ook onderstrepen, de toegankelijkheid van het hoger onderwijs verslechtert niet. Althans, niet permanent.

Investeringen
D66 staat vanzelfsprekend ook welwillend tegenover het wetsvoorstel, maar hoe hoog zijn de investeringen nu eigenlijk? En hoe voorkomt de minister dat het geld in de toekomst weglekt? En hoe zorgt ze dat het niet aan onderzoek of wetenschapsbeleid wordt besteed, maar aan onderwijs? Senator Niko Koffeman van de Partij voor de Dieren wilde meteen van zijn D66-collega Hans Engels weten of D66 dan zal tegenstemmen als de minister geen harde garanties kan geven. Dat maken we zelf uit, was het antwoord, maar het zou één van de factoren zijn in het afwegen van het oordeel.

Vervolgens waarschuwde Engels voor perverse prikkels in de financiering van het hoger onderwijs. Hoe voorkomen we dat we weer met allerlei monitoring en verkeerde prikkels de kwaliteit proberen te sturen? Het klonk de SP als muziek in de oren. Kan men niet beter een jaartje langer uittrekken om het wetsvoorstel te verbeteren? Maar daar trok D66 resoluut een streep. ‘Dat lijkt mij geen enkel voordeel bieden’, zei Engels.

Zo tekent zich een patroon af. PvdA en D66 zeggen dat ze hun standpunt pas na de antwoorden van minister Bussemaker zullen innemen, maar van fundamentele bezwaren lijkt geen sprake. Hooguit proberen de partijen op een enkel punt een toezegging van minister Bussemaker los te krijgen.

Vanaf half twee komen de andere partijen aan het woord, waarna de minister antwoord geeft. Pas vanavond laat zal de Eerste Kamer over het wetsvoorstel stemmen.

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Senatoren D66 en PvdA stellen lastige vragen aan minister

  1. Ik kom uit een land waar de regering helemaal geen studiefinanciering regelt en dat nooit heeft gedaan ook. Toch is de ‘literacy’ op de Filippijnen zeer hoog — tweetalig (en soms zelfs drietalig) onderwijs vanaf de kleuterschool, alle middelbare scholen hoe dan ook minstens op VWO niveau, heel veel specialisten later en op zodanig niveau dat ze vaak werk in het buitenland vinden. Natuurlijk heb je ook heel veel schoolverlaters en studenten die niet op niveau presteren, zoals overal. Wat ik hiermee wil zeggen is dat studiefinanciering niet alles is en zeker niet bepalend is voor de succes van de individuele student. Misschien ben ik gewoon een dwarsligger maar soms presteert een student veel beter als hij, gesteund door zijn familie, zelf verantwoordelijk voelt en is voor zijn studiekosten. De woorden ‘uitkering’, ‘studiefinanciering’, ‘afhaken’ en ‘prestatiebeurs’ bestaan nog steeds voor mij niet. Ik heb geleerd om op mijn eigen kracht en vastberadenheid te vertrouwen, en niet op de regering. Het is niet studiefinanciering dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ moet motiveren, maar de juiste waarden en normen m.b.t. het bereiken van de eigen doelstelling en het afmaken van de studie.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top