Lieve Tosca, Waarom moeten we schoolwerk nog geprint inleveren?
Lieve Tosca,
Tijdens mijn opleiding op de RBS leren we over cradle to cradle, ecologie etc. Dit is natuurlijk heel goed want zo kan een hele generatie effectief meewerken (en -denken) aan die groene toekomst voor iedereen. Ondanks alle goede bedoelingen komt het geregeld voor dat verslagen en opdrachten die makkelijk digitaal (via mail of N@Tschool) kunnen, verplicht in papieren vorm moeten worden aangeleverd. Zelfs tijdens (internationale) stages is het verplicht om iets op papier aan te leveren op school. Ik en een aantal van mijn medestudenten vragen ons af op welke schaal deze nutteloze papierverspilling nog voorkomt binnen de andere instituten én waarom daar geen goed werkend centraal beleid voor is. Lieve Tosca, kun jij hier iets in betekenen?
Lfs,
Groenetoekomst
Lieve Groenetoekomst,
Het inleveren van opdrachten en verslagen op papier is enorm ouderwetsch, onhandig én slecht voor het milieu. Ik kan dan ook geen enkele reden bedenken waarom dat zou moeten. Als je je via het internet kan inschrijven voor een opleiding, al je cijfers en roosters digitaal kan inzien en de communicatie met school via de mail verloopt, zie ik geen reden waarom het inleveren van stukken niet digitaal kan.
Gelukkig zijn wij niet de enigen die al dat papieren gedoe hopeloos achterhaald vinden, de studentenmedezeggenschapsraad (sgmr) windt zich hier ook al tijden over op. Ze vinden dat het inleveren op papier studenten op onnodige print- en reiskosten jaagt. En na jarenlang discussiëren hebben ze afgelopen zomer een klein beetje winst geboekt: Als je opleiding een digitale versie verlangt, hoef je het vanaf september niet ook nog eens op papier in te leveren.
Of het op jouw opleiding echt verplicht is om op papier in te leveren, kan ik niet ontdekken. Ik heb de RBS Hogeschoolgids (je moet inloggen om de gids te kunnen bekijken) ingekeken en daar staat het volgens mij niet in. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet alle 149 pagina’s heb gelezen. Ik heb gezocht op de woorden ‘digitaal’, ‘papier’, ‘print’, ‘verslag’ en ‘inleveren’ en dat levert geen passage op waar instaat dat het werk per se op papier ingeleverd moet worden.
Wél staat in de Hogeschoolgids dat je van al je ingeleverde werk zelf kopietjes moet bewaren. En dat mogen ook digitale kopietjes zijn.
Misschien is het dus tijd voor een stevig gesprek met je opleiding en/of docent. En als dat niets oplevert, is het denk ik tijd om de sgmr op de hoogte te stellen. Dat kan via voorzitter Ismail el Fassi. Je vindt zijn contactgegevens hier (je moet inloggen om de pagina te kunnen bekijken).
Lfs, Tosca
Bij veel nakijkwerk leest papier rustiger. Ook lees ik minder makkelijk over fouten heen, kan ik makkelijker even de redenering van een andere pagina erbij pakken en is het leveren van korte correctie met pen eenvoudiger (bijvoorbeeld een taal- of interpunctiefout omcirkelen is sneller dan deze in Word of pdf markeren. Voor mij is het dus duidelijk dat ik op papier kwalitatief beter en sneller werk kan leveren dan digitaal. Dat kun je “ouderwetsch” vinden, maar ik zie het vooral als kwaliteitsbewaking en bescherming van mijn ogen. Het besluit van de sgmr ging inderdaad over dubbele inlevering, dus digitaal EN op papier. Tenzij er plagiaatcontrole nodig is, gaat mijn voorkeur uit naar papier. Als het digitaal wordt ingeleverd, print ik het zelf uit. Misschien begrijp je dit pas als je ooit meerdere klassen aan verslagen hebt nagekeken.
@Mulch: Als jij het fijner vindt om van papier na te kijken, kan jij het werk toch uitprinten? We hebben sinds kort allemaal supersnelle printers op school. Gratis voor medewerkers, of studenten moeten betalen weet ik eigenlijk niet.
Bovenstaand (commentaar van Mulch) klopt helemaal) ; het corrigeerwerk wordt i.h.a. ook nog tussen de bedrijven door gedaan en gaat mee in de tas naar de wachtkamer van de tandarts, naar het weekendhuije in de bossen waar geen internet is en soms zelfs mee op een cruise tijdens een verplichte docentenstage: uitgeprint is dan wat makkelijker en inderdaad sneller.
@Tosca Sel ; er zijn onderwijsassistenten/administratiefmedewerkers ( RMI) die niets anders doen dan verslagen digitaal sorteren, uitprinten, uitdelen aan betreffende docenten en diitaal opbergen. Reken maar dat de verslagenterreur op een school een industrie apart is en indien een docent ook het printen erbij moet doen de taaktoedelingsystematiek niet kloppend is – is toch al niet kloppend – waardoor het echte werk vaak weekendwerk gaat worden. .
Misschien zou HR met gerecycled papier kunnen gaan werken in haar printers. Als docenten t fijner vinden ook tussen tijdse consultency feedback sessies ook op papier te willen geven verspill je makelijk +100 paginas per research verslag….. en misschien zouden ze een boom kunnen planten ter kompensatie van iedere 5000 paginas die geprint of ingeleverd moeten worden?
liefst alles digitaal inleveren via een digitale leeromgeving (bv Natschool) . dat scheelt archivering. er is een gratis controle op plagiaat en je kunt inleverdata instellen. het reviewen gaat digitaal ook makkelijker en (ook leuk voor studenten) mijn feedback is leesbaar (ik kwam nooit verder dan een 4 voor schrijven op de lagere school)
als ik het wil lezen op papier print ik het wel uit. Bij mij mogen mensen eigenlijk niet meer op papier inleveren, al staat er in de modulehandleiding soms wat anders 🙂
Ik verbaas me telkens als ik lees hoe naïef mensen zijn betreft wat wel en niet milieu vriendelijk is.
Je koopt tegenwoordig bijna nooit “milieu schadelijk” papier. Printer papier komt niet meer van natuurlijke bossen en de chemicaliën (oa bleek) die gebruikt worden zijn niet schadelijk voor het milieu.
Het is ingeschat dat wereldwijd ongeveer 10% van de totale energie consumptie opgaat aan ICT, en daarbij spelen data servers een belangrijke rol. En toch hoor ik nooit mensen zeuren over hoe schadelijk computers/servers zijn voor het milieu.
Ik denk dat niemand zich verbaast als een “environmentalist” zich voordoet als moreel door anderen te vertellen dat zij hun gedrag moeten aanpassen. In mij ogen vallen kreten als “dit zou anders moeten!! Het is immers 2018!!” in hetzelfde categorie. Iemand die het gebruik van papier “ouderwetsch” noemt, kan ik onmogelijk serieus nemen.
@Tosca, ik denk dat Werner het al helder heeft gemaakt: het is voor de meeste docenten een tijdskwestie. Als mijn studenten op papier inleveren, hoef ik geen extra tijd te besteden aan het uitprinten van al hun werk. Dat klinkt misschien niet zo aardig, maar is wel de reden. Zo had ik in mijn vorige cursus drie individuele opdrachten, een in paren en een in een groepje. En dat maal 3 klassen. Dan ben je zo een uur of 2 kwijt met printen, ook met de snelle printers. Dat zijn dan uren die je kwijt bent aan administratieve handelingen, terwijl die tijd volgens mij beter ingezet kan worden voor het echte werk: nakijken. Als elke student zijn eigen werk print, is dat een individuele inspanning die hem niet per se zoveel tijd kost, terwijl de cumulatieve last voor de docent wel echt verschil maakt.
Het lastige hierbij is dat zowel student als docent vanuit zichzelf redeneren. De student denkt: ik kan toch ook digitaal inleveren? En de docent denkt: ik kan toch ook een papieren versie vragen als ik dat liever heb en mij dat printwerk scheelt? Eigenlijk hebben beiden punt, maar de machtsverhoudingen liggen nu zo dat elke docent dat zelf bepaalt en een docent die liever papier leest, zal niet dat printwerk willen vermijden. Deze patstelling zal bestaan totdat daar een breder besluit over komt, al dan niet vanuit het initiatief van de sgmr.
Wat betreft dat het veel tijd kost om te printen, er is ongetwijfeld software te vinden aan de hand waarvan veel documenten in 1 keer op volgorde geprint kunnen worden. Een koppeling met n@tschool moet ook te maken zijn (wellicht iets voor IT-studenten?). Dus de techniek is zeker beschikbaar om met 1 druk op de knop alle ingeleverde stukken te printen. Dat dit veel tijd kost is dus niet per se waar, de manier waarop de docenten het nu doen kost veel tijd.
Voor studenten is er weinig tijd- of geldwinst te boeken denk ik. Deze studenten zullen toch echt fysiek aanwezig moeten zijn om iets in te leveren, het kan dus voorkomen dat je speciaal naar school moet komen om iets in te leveren. Is mij een keer overkomen, totale reis- en inlevertijd was 2,5 uur. Weegt dat op tegen de tijd die de docent erin zou moeten steken? Daarnaast zijn er nog de kosten. In het voorbeeld van Mulch hierboven. 3 klassen die 4/5 keer iets moeten printen, dus laten we zeggen 60 leerlingen, 4 keer iets printen, 3 pagina’s per document(kan makkelijk oplopen tot 30), voor 10 cent per printje, dat is al 72 euro.
Maar de docenten maken hier gewoon gebruik van hun machtspositie om de studenten het te laten doen. Verder kijken ze niet naar (technologische) mogelijkheden om hun manier van werken te verbeteren, een kwalijke zaak lijkt me. Als er iets is dat studenten kunnen doen om het proces te verbeteren, hoor ik het natuurlijk graag!
Steen-Schaar-Tablet en anderen. Lees deze verhelderende stukken over duurzaamheid en de papier industrie.
https://www.theguardian.com/sustainable-business/digital-really-greener-paper-marketing
https://www.huffingtonpost.com/omega-institute-for-holistic-studies/print-or-digital_b_4860403.html
Papier is veel ‘groener’ dan digital.
Daarnaast vind ik het ook fascinerend wat de gevolgen zijn van papiergebruik op het leerproces (misschien nóg belangrijker?). Veel onderzoek hiernaar wijst in dezelfde richting: paper beats screen als het gaat om retentie, concentratie en moeite.
https://www.forbes.com/sites/rogerdooley/2015/09/16/paper-vs-digital/#5f6b286933c3
@Karel, ik zou het toejuichen als het printen makkelijker gemaakt kan worden, momenteel is N@tschool hier volgens mij niet op ingericht. Ook houd ik er als docent zeker wel rekening mee dat het inleveren kan op een dag dat studenten les hebben. Voor één papiertje op en neer reizen is onzinnig. Overigens is het wel zo dat een deadline het uiterste inlevermoment is: als je kan overzien dat je er op de dag van de deadline niet bent, kun je het ook al een dag eerder inleveren.
De printkosten die je beschrijft, komen nu voor de individuele rekening van de student, inderdaad. Docenten printen gratis voor hen als persoon, maar die kosten zijn er wel voor de hogeschool als geheel, dus uiteindelijk moet het ergens vandaan komen. Als studenten het niet direct betalen, dan wordt het indirect toch ergens verrekend. Overigens had een Amerikaanse universiteit hier een mooi systeem voor: elke student krijgt een ruim aantal “printpunten” per semester cadeau. Pas als je dat hebt opgebruikt, betaalde je zelf. Moet het natuurlijk wel voldoende zijn om alles te kunnen printen wat gevraagd wordt, maar dat valt te berekenen. Studenten daar hadden er geen klachten over.
Jeetje wat een boel reacties. Wel lastig lezen zo van het scherm.
Zouden jullie ze geprint op de redactie willen afgeven? 😉
Uitprinten? Geprint is beter Nederlands…..(Afdrukken mag ook)
De CMR heeft vorig jaar aandacht gevraagd voor het digitaal inleveren (zie het artikel van Profielen van juni jl. waarnaar Tosca verwijst). Het CvB heeft daarop toegezegd dat een en ander wordt onderzocht en benadrukt dat implementatie zorgvuldig moet plaatsvinden. Afgelopen maanden is onder studenten en docenten nader onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. Het gaat niet alleen om inleveren, maar ook om digitaal nakijken. Want als een student digitaal inlevert, maar de docent gaat vervolgens printen om na te kijken, dan levert dat alleen maar een verschuiving op maar per saldo geen efficiencywinst of minder papiergebruik. Ook archivering is van belang met het oog op accreditatie. Komende maanden worden scenario’s beschreven zodat het bestuur keuzes kan maken en beleid zo mogelijk in de hogeschoolgids kan worden verwerkt. Het vraagstuk heeft nogal wat voeten in de aarde (werkprocessen, systemen, manier van werken), maar er worden dus stappen gezet op weg naar nieuw beleid.
@Roland: Fijn om te lezen! Hou je ons op de hoogte van de vorderingen? Dan schrijf ik er tzt weer een stukje over.
@Felix, papier is dan misschien wel ‘groener’ dan digitaal. Maar papier en digitaal samen (de huidige situatie) is niet groener dan alleen digitaal (de situatie waar nu over gesproken wordt).