Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘Hoge stress bij studenten komt niet door de studie’

Gepubliceerd: 10 January 2019 • Leestijd: 2 minuten en 57 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Veel studenten hebben het druk en ervaren ook druk. Soms leidt dat tot stress of andere gezondheidsklachten. Worden deze klachten veroorzaakt door hun studie (bsa in eerste jaar, hoge eisen aan de scriptie) of is er meer aan de hand? We vroegen de leden van Het Panel, bestaande uit studenten en medewerkers van de HR, te reageren op de volgende stelling: ‘Hoge stress bij studenten komt niet door de studie’.

Portret van Danny LeentvaarDanny Leentvaar: ‘Waarom kunnen we niet gewoon eens rust nemen?’

Student chemische technologie
‘School brengt stress met zich mee. We moeten nou eenmaal presteren en aan onze toekomst werken. Ik vind dat niet meer dan normaal. De verdeling van het werk over het schooljaar kan wel beter, vind ik. Kunnen opleidingen daar eens goed naar kijken? Veel zorgen komen ook van buiten de studie. We leggen onszelf veel op. Waarom kunnen we niet gewoon eens rust nemen in plaats van altijd maar op pad te willen zijn? En dan is ook de financiering van de studie een stressfactor. Veel studenten moeten werken om hun huur en studie te betalen en om te kunnen leven.’

Ed Meesters: ‘Regisseur worden in omgaan met eigen stress’

Docent social work
Ja, hoge stress komt óók door de studie. Achter werkdruk zit altijd een verhaal. Een student is zoveel meer dan alleen een student. Het onderwijssysteem is afgestemd op de gemiddelde student, maar iemand die misschien nog vier jaar thuis woont en rechtstreeks van de havo of mbo-4 het hbo instroomt, heeft een heel andere context dan de alleenstaande jonge moeder of de statushouder die zich met een gezin moet zien te settelen.

‘In studiekeuzecheckgesprekken met studenten social work, vooral deeltijders, vraag ik ze: “Hoe is je energie nu verdeeld?” en “Als daar 16 uur studie bijkomt, waar ga je dan op bezuinigen?”
‘Als de student een gezin met jonge kinderen heeft, een baan van 32 uur, een geplande verhuizing, gezinsuitbreiding of mantelzorgtaken, dan zeg ik: “Het is geen vierjarige opleiding, maar het is een opleiding die wij in vier jaar aanbieden. Voor jou is de vraag: Hoe houd ik alle ballen (en dat zijn er soms véél) in de lucht?”

‘Ik hoop dat de pilots met flexibilisering in het hoger onderwijs veel meer onderwijsaanbod op maat zullen opleveren. Dan kunnen we het idee van vertragers inruilen voor volhouders. De uitdaging is hoe wij, zonder in te leveren op kwaliteit en binnen de financiële kaders, het onderwijsprogramma zo kunnen doseren dat de student regisseur wordt in het omgaan met stress.’

Gerbrand van Dijk: ‘Nederlanders werken op school niet heel hard’

Student international business
‘Ik heb niet het idee dat de studie tot een hoog stressniveau leidt bij studenten. Nederlanders werken helemaal niet zo heel hard op school. In andere landen is de werkdruk vele malen hoger. Dat merk ik in Chili, waar ik nu een halfjaar studeer. Ik krijg hier veel meer opdrachten. Elke week heb ik minimaal één toets, één presentatie en een rapport om in te leveren. In Nederland kan je een heel blok tot aan de laatste weken niks doen en daar kom je nog prima mee weg ook.

‘Maar in onze cultuur is alleen studeren vaak niet genoeg. Ik ken zat mensen met een bijbaantje, sport, vrijwilligerswerk en ook nog een sociaal leven. Ja, dan begint het lastig te worden. Ik denk dat het ons niet zo makkelijk afgaat om de balans te vinden tussen het hebben van een succesvolle carrière en genieten van het leven.

‘Hier in Chili groeit men op met een veel sterker familiegevoel dan in Nederland. Omdat kinderen dit van jongs af meekrijgen, zijn ze veel meer bezig met het onderhouden van relaties dan het behalen van persoonlijke successen. De mensen hier zijn een stuk collectiever ingesteld dan wij individualistische Nederlanders. Ik denk dat dat ook minder stress geeft over de toekomst.’

Elisa Tsai-Meu-Chong: ‘Door financiële stress tijdelijk gestopt met opleiding’

Student biologie en medisch laboratoriumonderzoek
‘Stress komt meestal door de combinatie van werken en leren. Je moet wel werken om je collegegeld te kunnen ophoesten en de tijd die je over hebt, is meestal niet overvloedig. Tel daarbij op dat studenten niet het allerhoogste uurloon hebben en je ook nog je huis en eten moet betalen. Daardoor moet je al snel veel werken waardoor je dus niet zo veel kunt studeren als je daadwerkelijk wilt.

‘In het verleden heb ik in mijn studie zelf veel stress ervaren vanwege mijn financiële situatie. Door de stress en de lichamelijke klachten die daarmee gepaard gingen, kon ik soms niet eens mijn lessen bijwonen en ben ik een tijd gestopt met mijn opleiding. Gelukkig gaat het nu een stuk beter.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustaties: Demian Janssen

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Het Panel: ‘Hoge stress bij studenten komt niet door de studie’

  1. Simone Huijbregts, studentendecaan en student van de Master Pedagogiek says:

    Danny, Ed, Gerbrand en Elisa: dank voor jullie waardevolle bijdrage. Als studentendecaan (en nu zelf ook weer deeltijdstudent) kan ik alles wat jullie zeggen volmondig beamen!

    En Ed: ik heb me voorgenomen om alle studenten die ik spreek met studievertraging vanaf vandaag VOLHOUDERS te noemen.
    Echt briljant, dus thnx voor deze tip (taal is een krachtig instrument en de term ‘vertragers’ diskwalificeert mensen).

  2. Durft te wedden dat dit niet alleen per studie afhangt maar ook waar men gewend aan is, tezamen met talent. Het is heel moeilijk om hier over te generalizeren.
    De vraag moet niet zijn of er studiestress bestaat, maar hoe men er mee om moet/kan gaan. Na je studie, dus op het werk, zal de stress een stuk hoger zijn want als je niet goed je best doet kun je je huur/hypotheek niet meer betalen. Probeer daar maar niet wakker om te liggen.

  3. Simone Huijbregts, Studentendecaan en student van de Master Pedagogiek says:

    Ha BozePaarseAlien, tja, soms lig ik nu eenmaal van dingen wakker, such is life!

    Maar jij toch ook wel eens?! Want je schrijft altijd van die -hoe moet ik dat zeggen- BOZE dingen
    en boosheid is meestal niet bevorderlijk voor een goede nachtrust…

    Mail me gerust als je erover wil praten: S.I.Huijbregts@hr.nl

    🙂

  4. Stiekem heb ik het idee dat (a)social(e) media ook een rol speelt in de mentale gezondheid van studenten. Met name de (ongezonde) vergelijkingingen die studenten met anderen maken. Hun (gemiddeld genomen) overdadig telefoongebruik an sich zal ook niet meehelpen: ‘fear of missing out’, continue ‘online’ zijn, telefoongebruik voor het slapen (blauw licht) enz. Ik ben blij dat die dingen nog niet bestonden toen ik studeerde.

  5. Tegenwoordig proberen we elkaar te overklassen. Wanneer de één zegt een druk leven te hebben wil de ander daar maar wat graag overheen gaan. Hoe drukker , hoe beter. En waarom? Waarschijnlijk om aan te tonen wat je als persoon allemaal kan hebben. Het liefst zou ik zien dat iedereen ermee stopt. Maar zoals eerder gezegd, de “fear of missing out” is aanzienlijk. Ik zie geen enkele student die het lang volhoudt om zijn/haar mobiel weg te doen voor langer dan een dag. En ook daar zie ik wat in want deze sociale middelen geven ons nou eenmaal een verrijkt sociaal leven. Ik ben benieuw hoe studies hier in de toekomst mee omgaan…

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top