Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
15 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Symposium Geweld tegen hulpverleners: bewustwording en actie

Gepubliceerd: 10 February 2020 • Leestijd: 2 minuten en 24 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Meer bewustwording van geweld tegen hulpverleners en een verandering in het optreden tegen dit geweld. Dat waren de belangrijkste thema’s tijdens het symposium ‘Geweld tegen hulpverleners’ dat donderdag was georganiseerd door de studenten van de gelijknamige minor, op locatie Museumpark.

De drie HR-studenten die seksuele intimidatie tijdens de stage onderzochten, Naomi, Naomi en Silvana, in het shirt met het logo van de minor.

Het symposium werd gepresenteerd door Ewout Genemans en dat is geen toeval. Met zijn tv-programma Bureau Burgwallen kreeg hij een kijkje in de keuken van de Amsterdamse politie. Vooral de weekenddienst met Jan en Lieke maakte veel indruk op hem. Tijdens deze aflevering vertelden de geëmotioneerde politieagenten over een gewelddadige gebeurtenis met een groep dronken mannen, waardoor ze allebei met een zware hersenschudding terechtkwamen in het ziekenhuis.

Het symposium, dat de afsluiting vormt van de minor van het Kenniscentrum Zorginnovatie van de HR, werd bezocht door verpleegkundigen, ambulancemedewerkers, medisch hulpverleners, politieagenten, medewerkers van GGZ en ouderenzorg en brandweermedewerkers.

Workshops en trainingen

Tijdens het symposium kwamen onder andere sprekers van de politie-unit Geweld en agressie tegen politieambtenaren (GTPA) en een ervaringsdeskundige van de ambulance aan het woord. Daarnaast konden bezoekers verschillende workshops volgen zoals trainingen in weerbaarheid, mentale veerkracht, non-verbale communicatie en de workshop Agressie in het werk; waar ligt jouw grens?

Minordocent Jan Arndts verklaart trots te zijn op de minorstudenten. ‘We gaan elk jaar een stapje vooruit met de organisatie en willen voor de komende editie een aantal internationale sprekers uitnodigen en onderzoeken gaan presenteren.’

Hij benadrukt dat het uiteindelijk doel het creëren van bewustzijn is, niet alleen bij hulpverleners, maar bij iedereen. ‘Het is belangrijk dat zij worden geïnformeerd over geweld binnen hun vakgebied, maar we willen ook op grotere schaal aandacht voor dit onderwerp.’

Maar het moet niet bij praten blijven, vindt de organisatie van het symposium, er moet ook actie komen. Bijvoorbeeld van de politiek. Zo zou geweld bijvoorbeeld zwaarder bestraft moeten worden als het tegen hulpverleners is gericht, vindt een van de deelnemers.

Seksuele intimidatie komt vaak voor

De minorstudenten presenteerden ook acht onderzoeksprojecten tijdens het symposium. Arndts vindt dat deze projecten een groot podium verdienen. ‘Wat je bij heel veel opleidingen ziet is dat deze onderzoeken in een kleine kring blijven. Met onze projecten willen we juist veel impact creëren bij de mensen buiten school. Er worden gesprekken gevoerd met opdrachtgevers van verschillende instanties, waaruit problemen komen die worden voorgelegd aan de studenten. Na wetenschappelijk onderzoek komt er een conclusie uit die de desbetreffende opdrachtgever terugkrijgt’, legt hij uit.

Drie vierdejaars studenten verpleegkunde onderzochten bijvoorbeeld de gevolgen op persoonlijk en professioneel vlak van seksuele intimidatie door patiënten en/of familie tijdens stages. ‘Uit verschillende enquêtes die we hebben gehouden onder verpleegkundestudenten kwam naar voren dat een groot deel van hen in aanraking komt met verbale seksuele intimidatie tijdens zijn of haar stageperiode. Dit gebeurt zelfs tot twee of drie keer toe, wat wordt gezien als een hoge frequentie’, vertellen de studenten.

Aanbevelingen voor stagegevers en hogeschool

Aan de hand van hun onderzoeksresultaten hebben ze aanbevelingen gedaan voor actie, voor zowel de stagegevers als voor de hogeschool. ‘Het geven van een klinische les over seksuele intimidatie, het aanbieden van zelfverdediging of weerbaarheidstrainingen en het aanstellen van een aparte vertrouwenspersoon zijn de belangrijkste aanbevelingen voor stageplaatsen in het derde en het vierde jaar van de opleiding. Daarnaast moet de opleiding de noodzaak van de MIC-melding (Meldingen Incident Cliënt) en het belang van coping-mechanismes aankaarten.’ Coping-mechanisme is een psychologische term voor het verwerken en omgaan met dit soort situaties. Volgens de studenten is het belangrijk dat de school het onderzoek oppakt en meeneemt in de verdere ontwikkeling van het curriculum van de opleiding verpleegkunde.

Tekst en foto: Asli Kösker

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top