Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘De Hogeschool Rotterdam moet de kosten voor woon-werkverkeer met het ov volledig vergoeden’

Gepubliceerd: 15 November 2022 • Leestijd: 6 minuten en 40 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Er is momenteel wat discussie rondom reiskosten. Tot op heden is het zo dat de reiskosten (voor woon-werkverkeer) aan HR-medewerkers vergoed worden tot maximaal 20 kilometer reisafstand. Dat zorgt ervoor dat medewerkers die bijvoorbeeld in Breda of Utrecht wonen nog aardig wat uit eigen zak bijbetalen als ze naar de locatie komen.

De cmr wil dat de HR reiskosten met het ov volledig gaat vergoeden, maar het college van bestuur gaat daar niet in mee. We legden de leden van het Profielen Panel de stelling voor:

‘De Hogeschool Rotterdam moet de kosten voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer volledig vergoeden.’

Gerben Sanders: ‘Volledig vergoeden niet meer dan logisch’

Kerndocent social work

‘Betalen om op je werk te komen is wat mij betreft achterhaald. Zeker met de huidige personeelskrapte – waar de HR nog altijd doof en blind voor lijkt – kan het niet anders, of je gaat personeel aantrekken van buiten de regio. In het kader van duurzaamheid en goed werkgeverschap is het dus niet meer dan logisch om reiskosten volledig te vergoeden.

Collega’s hoeven er geen voordeel van te hebben, maar de huidige regeling is voor de persoonlijke financiën nadelig en dupeert veel collega’s die op locatie werken. Bovendien werkt de declaratiestructuur slecht en is-ie omslachtig en daardoor ook zeer kostbaar. Dus waarom die aarzeling om medewerkers kostendekkend te laten reizen met het ov?’

Een andere gedachte die ik heb, is moreel van aard: het college van bestuur heeft een comfortabele uitgangspositie om te zeggen “betaal je reiskosten maar zelf.” Immers, een arbeidscontract vraagt inzet van de werknemer en vooral docenten geven fysiek les. Er is dus een verplichting om naar de HR te komen.

Die plicht geldt voor het cvb ook, maar ons college gebruikt in het algemeen een door de HR bekostigde (lease)-auto, waarschijnlijk met tankpas en riante onkostenvergoeding. Voor deze inkomensgroep zijn die secundaire arbeidsvoorwaarden genormaliseerd, zodat het perspectief van de collega uit Tilburg of Amersfoort – die iedere maand tweehonderd euro toelegt op de reis naar de HR- moeilijker voorstelbaar wordt.’

Ernst-Ariaan van der Giessen: ‘Er is geld!’

Docent HRBS

‘Ik snap dat er een maximum is aan vergoedingen, maar een straal van 20 km is wel erg matig, als je denkt aan woningnood, andersoortig werk partner, dynamiek samenleving enzovoort. Ik denk dat 50 km een redelijk verhaal is, reistijd maximaal een uur (alleen is dit niet altijd haalbaar). En laten we dan niet kijken naar afstanden maar naar echte routes. Ik woon 25 km weg hemelsbreed, maar soms is het sneller om 30 km te doen.

Er is geld: De opleidingsgelden van professionalisering liggen voor zover ik weet op tien procent van het bruto inkomen. Dit budget wordt niet altijd duidelijk ingezet.

Thuiswerken is ook een optie maar de planning is niet altijd logisch. Zo heb ik een blok waar ik voor een les naar school moet komen terwijl ik ook een dag volgepland wordt in een ander blok (vier lessen van 90 minuten achter elkaar).

Ik denk dat we naar onderwijs mogen kijken op een andere manier. Hoe leren mensen? Hoe kunnen we anders kennis overdragen? Welke bijdrage kunnen we leveren? Dit soort vragen geven dan ook andere mogelijkheden. Zijn er extra verdienvermogens voor de organisatie en daarmee de docenten?

En verder: Waarom wordt het openbaar vervoer leidend gemaakt en niet de kosten voor een auto? Waarom is er geen deal voor elektrische fietsen waarbij we een deal maken met de merken in plaats van via het belastingplan?

Ik heb niet één antwoord maar als je het plat wilt slaan:

  • Er is geld!
  • 4+ studenten anders organiseren
  • Onderwijs een commerciële tak geven
  • Inkoopafspraken maken met RET en NS
  • Al het onderwijspersoneel een ov-jaarkaart geven (net als een Rotterdampas)
  • Toepassen van schaalvoordelen (4000+ mensen)’

Zeyad Al Mumar: ‘In de trein kun je ook werken’

Medewerker dienst O & O

Portert Zeyad

‘Een noodzakelijk, duurzaam en eerlijk plan. Dit had in mijn optiek al veel eerder geregeld moeten zijn. 20 kilometer is helemaal niet zo ver als het lijkt; 56 kilometer met de trein is 37 minuten reistijd, prima te doen. Toch betaal je voor je treinkaartje (dat volgend jaar en waarschijnlijk ieder jaar duurder wordt) veel meer dan de vergoeding die je ontvangt, want die is echt minimaal. Beetje vreemd dat je geld moet betalen om op je werk te zijn, het kan voor sommige collega’s om een groot bedrag per maand gaan.

Tegenwoordig zijn er ook weinig betaalbare huizen binnen de 20 kilometer te vinden. Dan heb je ook niet veel te zeggen over waar je precies gaat wonen. En als je met de trein reist, dan heb je ook de mogelijkheid om in de trein te kunnen werken (bijvoorbeeld e-mails beantwoorden). Dit kan ook in het voordeel van de werkgever zijn. De Hogeschool Rotterdam is verder op vrijwel alle onderdelen een goede werkgever hoor, maar de reiskosten mis ik wel!’

Ráchel Geleijnse: ‘Oplossing ligt misschien in corona-erfenis’

Student lerarenopleiding

‘Zakelijk gezien begrijp ik het college van bestuur, persoonlijk gezien begrijp ik de medewerker.  

Bij de belastingdienst heb ik opgezocht dat de werkgever zijn werknemer maximaal 0,19 euro per kilometer kan vergoeden (belastingvrij), ongeacht het vervoersmiddel. Alles wat daarboven komt geldt als loon, waardoor hier loonheffing over wordt geheven. Reis je met het openbaar vervoer dan kan de werkgever ervoor kiezen wel de volledige reiskosten te vergoeden of toch te kiezen voor de 0,19 euro per kilometer.

Vanuit de HR wordt maximaal 20 kilometer vergoed, maar er zijn genoeg medewerkers die over deze 20 kilometer heengaan, waardoor automatisch dus loon wordt ingeleverd.

Enerzijds lijkt mij dat de medewerkers akkoord zijn gegaan met het contract dat zij tot maximaal 20 kilometer vergoed zouden krijgen. Dus je kunt stellen dat de medewerker hier zelf ooit voor gekozen heeft. Anderzijds is de vraag: waarom neemt de HR mensen in dienst die van zo ver moeten komen? Als dit te maken heeft met tekorten in de buurt, moeten ze dan ook niet meebuigen? Zijn zijn zelf immers afhankelijk van personeel dat ‘niet om de hoek woont.’  

Aangezien de HR streeft naar duurzaamheid en hierbij dus ook medewerkers stimuleert om de auto te laten staan en de fiets of het ov te nemen, is het dan niet redelijk dat dit ook behapbaar wordt gemaakt?  

Misschien ligt er wel een antwoord te vinden in de spreekwoordelijke ‘erfenis van de coronacrisis’. Niet alle medewerkers hoeven steeds fysiek aanwezig te zijn op locatie. Maak een regeling dat deze medewerkers bijvoorbeeld twee à drie keer per week op locatie worden verwacht en dat deze dagen qua reiskosten met het ov volledig worden vergoed; voor de medewerkers die met de fiets komen kan bijvoorbeeld onderhoud vergoed worden. De medewerkers die wel elke dag fysiek aanwezig dienen te zijn zouden volledige reiskostenvergoeding moeten krijgen, mede om bepaalde beroepen ook aantrekkelijker te maken. Het is niet voor niks dat men zelfs van ver wordt aangenomen.’

Yoeri Meulemans: ‘Openbaar vervoer radicaal veranderen’

Student civiele techniek

Panel portret Yuri Meuleman

‘Ik ben als cmr-lid natuurlijk bij de vergadering aanwezig geweest, en ik moet zeggen dat ik de inbreng van mijn collega-lid een hele goede vond, maar dat ik persoonlijk ook mijn kanttekeningen heb bij de haalbaarheid. Nederland heeft het duurste openbaar vervoer ter wereld, en juist dat is de reden dat veel mensen toch met de auto naar hun werk gaan. Als je meer dan 20 km moet reizen, en daarvoor het openbaar vervoer neemt, ben je met de huidige absurde ov-prijzen een dief van je eigen portemonnee . Ik vind het vaak heel vervelend om te zien hoe de hele binnenstad vaststaat met ronkende diesels waar dan één iemand in zit terwijl er vijf man in de auto passen. 

Wanneer je als maatschappij groener en duurzamer wilt zijn, moet je jezelf niet aan tafels vastlijmen en met kanker schelden maar gewoon iets doen! Wat mij betreft mag het voorgestelde vervoersbeleid gewoon ingevoerd worden. Daarnaast begrijp ik het argument van het cvb ook dat het ov niet alleen voor de gewone burger, maar ook voor de hogeschool onbetaalbaar is geworden. Tel daarbij op dat het openbaar vervoer een personeelstekort heeft en een capaciteitsgroei niet aankan. Een aantal jaar geleden is al aan hogescholen en universiteiten gevraagd of ze de roosters konden aanpassen wegens het falende beleid van de NS, en niemand heeft toen de ruggengraat gehad om de hele NS-top te ontslaan en naar de voedselbank te sturen… Hiermee is dus sprake van een patstelling! 

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om subsidie aan te vragen voor een duurzaam vervoersbeleid, zoals ik dat toen ook in de raad had ingebracht. Wel moeten we bij deze maatregel het huidige openbaar vervoer radicaal gaan veranderen, want met de ov-stakingen, en alle andere kanslozerij is thuiswerken misschien nog wel de beste oplossing …’

Johan Fontijn: ‘Makkelijk om de rekening bij medewerkers te leggen’

Kerndocent RBS

‘Energiekosten gaan omhoog, kosten ov ook. Een deel van het inkomen van medewerkers gaat op aan woon-werkverkeer. Wie is verantwoordelijk? Het is erg makkelijk om de rekening bij de medewerkers neer te leggen. De hogeschool mag best wat meer meedenken. En nee, niet iedereen gaat door de koude regen fietsen deze winter dus zorg ervoor dat er parkeerplaatsen beschikbaar zijn!’

Jan Arndts: ‘Wil je mensen behouden?’

Kerndocent IvG

Jan

We hebben werknemers die hier werken en verder dan 20 km van de werkplek wonen. Die hebben een grotere eigen bijdrage als het gaat om reiskosten. Effectief gaat dan je koopkracht er dus op achteruit.

De werknemers die al op de hogeschool werken, moet je zien te behouden.

Daarnaast heb je regelmatig nieuwe docenten nodig. Die moet je een arbeidsvoorwaardenpakket aanbieden dat interessant genoeg is om de overstap te doen om hier te willen werken. De reiskostenafstand van 20 km helpt hier niet aan mee.

Het heeft duidelijk te maken met het willen maken van keuzes. Wil je mensen behouden? Wil je mensen werven? Waar investeer je in? Is het human capital een post die secundair is?’

Illustraties: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top