Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 januari 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studeren in coronatijd: ‘Dankzij een goede tijdplanning heb ik al mijn vakken gehaald’

Gepubliceerd: 27 November 2020 • Leestijd: 3 minuten en 40 seconden • Nieuws

Je studententijd? De beste tijd van je leven! Of toch niet? De nieuwe lichting ‘coronastudenten’ beleeft deze tijd grotendeels in een online omgeving. In deze serie volgen we eerste- en tweedejaars in dit vreemde studiejaar. Vandaag de tweede van de reeks, waarin de studenten vertellen wat goed en minder goed ging in de tentamenweek.

Annelot: ‘Je kunt lastiger met anderen praten over hoe je tentamen is gegaan’

Annelot Janssen, tweedejaars technische informatica, vindt de vraag lastig te beantwoorden, omdat er veel dingen zijn die beter kunnen tijdens de tentamens maar niet realistisch zijn. ‘Ik zou het bijvoorbeeld prettiger vinden om alle toetsen op locatie te maken omdat je dan echt een tentamengevoel hebt, dat is nu minder. Je kunt lastiger met anderen praten over hoe je tentamen is gegaan. Maar door corona is het nu niet anders.’

Ze moet wel toegeven dat de HR vooruit is gegaan met het organiseren van tentamens vergeleken met het vorige studiejaar. Toen was er minder structuur en kwam ze er vaak last minute achter waar en wanneer haar tentamen zou plaatsvinden. ‘Tegenwoordig krijg ik een week van tevoren te horen in welk lokaal ik moet zijn om mijn tentamen te maken. Dit is prettig omdat je niet last minute hoeft te bedenken waar je mogelijk naartoe moet. Daarnaast heb je de rust om goed voor te bereiden op het tentamen.’

 

Sheetal: ‘Door een goede tijdplanning te maken heb ik al mijn vakken gehaald’

Sheetal Bihari, eerstejaars crossmediale communicatie, vond dat ze veel vakken moest volgen in haar eerste onderwijsperiode. Ze begon te twijfelen of ze alles wel kon halen: ’Ik moest vier opdrachten inleveren voor eind oktober. Daarnaast had ik de daaropvolgende week twee online tentamens. Heel drukke weken die ik heb aangepakt met behulp van timemanagement-tools. Door een goede tijdplanning te maken heb ik al mijn vakken gehaald. Ik vind timemanagement belangrijk omdat je zo een goed overzicht krijgt van je taken en je zaken makkelijker kunt inplannen.’

Toch blijft er nog wel wat te wensen over: ‘Ik kijk er nog steeds naar uit om met mijn hele klas weer op locatie les te volgen.’

 

Zoë: ‘Alles is natuurlijk voor het eerst, dat gaf best wel wat spanning’

Zoë Stam, eerstejaars technische informatica, heeft een goede eerste tentamenweek achter de rug. ‘Ik had een toets en drie inleveropdrachten. Een drukke week, en alles is natuurlijk voor het eerst, dus dat gaf best wel wat spanning.’

Die spanning ging vooral over ‘hoe werkt een online tentamen?’ en over wat ze kon verwachten van haar mondelinge toetsen en projecten. ‘De tentamens en mondelinge toetsen vielen gelukkig mee, de projectweek erna was eigenlijk een stuk stressvoller. Ik heb samen met m’n groepje drie dagen non stop aan ons project gewerkt. Gelukkig hebben we het gehaald, en het was heel erg fijn dat we drie dagen op locatie konden werken!’

 

Tim: Alle tentamens zijn online afgenomen en dat was goed geregeld

Tim van Santen, tweedejaars international business and supply chain management, weet dat de eerste tentamenweken altijd spannend zijn. Hij stelt zich altijd de vragen: Heb je jezelf goed voorbereid? Hoe zou het niveau dit jaar zijn en heb je wel goed genoeg opgelet tijdens de lessen? ‘Wij hadden dit blok twee tentamens, verdeeld over het blok. Eén in week 4 en één in week 8. Dit was best fijn, want je had voor beide tentamens volledig de tijd om te leren. Daarnaast hadden we een onderzoeksrapport en een groepsproject.’

Alle tentamens zijn online afgenomen en dat was goed geregeld, volgens de tweedejaars. Tijdens de online tentamens hoefden de camera’s niet aan: ‘Het systeem waarop we de tentamens maakten kon zien op welke vensters je zat en zag wanneer je wisselde van venster. Op die manier werd eventuele fraude gesignaleerd. Ik hoor wel dat er binnen de hogeschool verschillende manieren zijn om online tentamens af te nemen maar hoe dit verder geregeld is weet ik niet.’

 

Nienke: ‘Ik heb mijn opdracht bij de verkeerde knop op Cumlaude ingeleverd’

Nienke Ottingh is tweedejaars aan de Ad-opleiding crossmediale communicatie en is erg blij met de cijfers die ze tot nu toe heeft gehaald. Bij één van haar theorievakken liep ze wel tegen wat onduidelijkheid aan. ‘Bij online marketing en mediapsychologie was de toets omgezet in een opdracht die je binnen een bepaald tijdvak moest maken en inleveren op Cumlaude. Op zich niet zo’n punt, maar doordat er op Cumlaude meerdere inleverknoppen stonden was het onduidelijk waar ik mijn opdracht moest inleveren. Met als gevolg dat ik mijn opdracht bij de verkeerde knop had ingeleverd. Ik heb direct contact opgenomen met de docent en gelukkig maakte zij er geen punt van, waardoor het cijfer correct is ingevoerd.’

 

Zoë: ‘Het enige wat beter kon is het tijdstip waarop we deze toets hadden’

Zoë Krullaars is tweedejaars aan de opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek (bml). Haar tentamenweek bestond uit een theorietoets en een praktijktoets. ‘Als eerste had ik mijn theorietoets op locatie. Alles met betrekking tot deze toets verliep goed. Het enige wat beter kon is het tijdstip waarop we deze toets hadden, hij begon om 18:30 uur en eindigde om 20:00 uur. Ik zat hierdoor eigenlijk de hele dag te wachten tot ik eindelijk naar school kon en ik was laat thuis.’

Bij haar praktijktoets ondervond ze veel tijdsdruk. ‘We kregen twee uur de tijd voor de toets. Er was bijna niemand die ver voor de tijd klaar was, ik ook niet. Hier baalde ik wel heel erg van. Gelukkig heb ik de toets wel gehaald en daar gaat het uiteindelijk om.’

Studeren in coronatijd: ‘Ik mis het contact met klasgenoten erg’

Tekst: Asli Kösker
Fotobewerking: Demian Janssen

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top