Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Opinie

Op zoek naar de essentie #10: Vind je het gek dat studenten zoveel moeten herkansen?

21 September 2023

In een serie blogs voor Profielen gaat hoofddocent Mark Smit op zoek naar de essentie van goed onderwijs. Niet met elke hype meedoen, niet elke vernieuwing omarmen, maar ‘doordachte eenvoud’, zoals hij het noemt. Lees meer over Mark en zijn motivatie om deze reeks blogs te schrijven.

Menig curriculumschema ziet eruit als een door kleuters gebouwd Lego-kasteel: bontgekleurde grote en kleine blokjes die min of meer een geheel vormen. Alleen doen ze dat vaak niet. Al die versnippering maakt voorbereiden, focussen en leren lastig, betoogt Mark Smit in zijn tiende blog.

Vaak is er wel een structuur te herkennen in het curriculumschema. Verticale stroken geven de toetsperiodes aan. Aan het eind van het jaar zijn die stroken nog wat breder, want er moet ruimte zijn voor herkansingen. In de lesroosters zie je dat ook terug, in de door de week verspreide lesblokken met totaal verschillende vakken, werkcolleges, hoorcolleges et cetera. Een week of acht hetzelfde, en dan een week vol toetsen. Daar tussendoor uren, dagen of dagdelen met niets erin. Die zijn voor ‘zelfstudie’.

Voor de meeste studenten is dit niets nieuws: ze zijn het gewend vanuit het voortgezet onderwijs. Zo gaat het nu eenmaal.

Maar waarom is dit eigenlijk de norm geworden? Waarom verwachten we dat studenten in staat zijn om gedurende een dag meerdere keren te switchen tussen onderwerp, lesvorm en werkvorm?

Als je al vol zit met het vorige werkcollege, wordt het lastig om je aan het eind van de dag nog op iets totaal anders te focussen. Er ontstaat onvermijdelijk concurrentie: voor welke les bereid je je wel voor, welke kan nog wel even wachten? Waar zet je jezelf wel in de leerstand, waar doe je het even rustig aan?

We vergeten weleens dat nieuwe dingen leren veel inspannender is dan dingen op routine doen. Voor ons als docent is de dag meestal goed door te komen omdat we een groot deel van de werkzaamheden al eerder hebben gedaan. Af en toe leren we bedoeld of onbedoeld wat nieuws. Maar het meeste is routine. Voor een student is dat anders. Vrijwel alles is nieuw, doe je voor het eerst en zonder zicht op waar je aan het eind staat. Dat is mentaal behoorlijk inspannend.

Een doordacht eenvoudig onderwijsontwerp houdt hier rekening mee. Het programma zit niet overvol, want er is nagedacht over de essentie. Er is ruimte voor oefenen, voor het opbouwen van routine. Je hoeft niet nét als je het een beetje denkt te snappen, over naar de volgende les of het volgende onderwerp.

Jazeker, er is tijd nodig om nieuwe dingen te laten bezinken, te laten indalen. Onderzoek naar leren toont aan dat bezinktijd essentieel is om kennis te laten beklijven. Maar dat pleit niet voor totale versnippering – even iets uitleggen en dan maar laten indalen. Voordat iets kan indalen, moet het wel goed geoefend zijn. Dat kost tijd en aandacht.

Het pleit voor een eenvoudig gestructureerd onderwijsprogramma waarin studenten langere tijd, minstens een dagdeel, liever een dag, met hetzelfde bezig kunnen zijn. Maar dan wel in afwisselende werkvormen. Tijd nemen om voorkennis te activeren. Korte instructies afwisselen met begeleid oefenen. Overleg in kleine groepen. Tijd voor pauzes. En vooral: niet te veel onderwerpen stapelen in een week. Liever een week met een of twee onderwerpen aan de slag in een kortere periode dan gedurende een lange periode constant switchen tussen onderwerpen. Daarna een week wat anders, zodat de vorige week kan indalen. En dan weer verder.

Als je in een nieuw, onzeker leerproces zit, is het prettig om regelmatig onderdelen af te kunnen ronden. In een geconcentreerd onderwijsprogramma kan dat: aan het eind van een week is er duidelijk voortgang geboekt in dat onderwerp. Je kunt nieuwe dingen, je hebt nieuwe inzichten. Die zijn zichtbaar te maken in presentaties of tussenproducten. In een versnipperd programma komt de ‘beloning’ pas aan het eind: toets gehaald, missie geslaagd.

Maar wel tegelijk met de afronding van die zes andere vakken … Het is ook niet verrassend dat toetsweken niet goed werken, en dat een of twee keer herkansen voor veel studenten de norm is geworden. Zeker voor de vakken die je in het versnipperde programma even wat minder aandacht had gegeven.

Natuurlijk, studenten moeten leren omgaan met het verdelen van tijd over meerdere activiteiten. Maar nieuwe dingen leren is al moeilijk genoeg, en je hoeft niet meteen alles tegelijk te kunnen.

‘Het kan eenvoudiger, maar de tentamenstress blijft’
‘Aan onze opleiding hebben we het huidige curriculum ontwikkeld volgens een aantal principes die complexiteit en verwarring moeten reduceren. Elke onderwijsperiode van tien weken slechts drie onderdelen van 2, 4 en 9 studiepunten. En per blok maar drie ‘toetsen’. Het laat zich raden waarnaar de aandacht van studenten uitgaat: het blok met de meeste studiepunten dat in ons geval het ‘project’ betreft waarin we studenten het meest willen laten leren. En waar in het vorige curriculum studenten bij het afstuderen verrast werden door de complexiteit van een afstudeeropgave, laten we studenten nu vanaf onderwijsperiode 1 in studiejaar 1 al wennen aan wat die opgave is. Geen afstudeerder meer bij ons die daarover nog in verwarring is. Die winst hebben we behaald. Wat niet is verdwenen is de stress van deadlines en toetsen: de huidige studenten die slechts drie toetsen hebben klagen daarover nog evenveel als de studenten die vroeger wel zeven deadlines of toetsten hadden. Dat is blijkbaar iets van alle tijden.’
Peter van Waart, hoofddocent CMI
‘Onze schuld studenten de verkeerde keuzes maken’
‘Wij klagen over werkdruk, maar wat te denken van de werkdruk voor studenten als er zoveel parallel getoetst wordt aan het eind? Hoe beklijft al die leerstof? Wanneer vindt het leren dan plaats? Voor de studenten is die workload onwenselijk en vaak skippen ze lessen om te werken aan hun verslagen. Waarom zorgen wij er zelf voor dat studenten deze verkeerde keuzes maken? Ik zie in dit blog een mooi voorstel om het anders, en vooral beter, te organiseren.’
Monique van den Heuvel, hoofddocent IvG

Tekst: Mark Smit
Redactie: Olmo Linthorst
Illustratie: Marit Breuker

Meer blogs van Mark Smit

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Op zoek naar de essentie #10: Vind je het gek dat studenten zoveel moeten herkansen?

  1. Een hele herkenbare beschrijving die Mark geeft #10. Ook wij stopten onze studenten in jaar 1 vol met theorie in verschillende vakken.
    Deze maand zijn wij bij de opleiding HRM in jaar 1 gestart met onderwijs vanuit hele beroepstaken. Studenten krijgen meteen te maken met een opdracht vanuit de praktijk of een praktijkcasus. Zorgvuldig opgebouwd in afnemende begeleiding en binnen 4-6 weken af te ronden met een onbegeleide opdracht. Geen toetsdruk meer door concurrerende vakken. 1 Hele dag per beroepstaak met voldoende momenten voor uitdaging, rust en focus. En expertcolleges waar nodig.
    In 1 dag ben je die week klaar met je beroepstaak, (2 per week) en dat geldt ook voor de onbegeleide toets in een willekeurige lesweek.
    Studenten op een goede manier uitdagen daar zijn wij op uit. Geen routine meer, maar aandacht voor de student en het leren.
    Wij hebben hoge verwachtingen, studenten inmiddels ook 😉

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top