Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Opinie

Op zoek naar de essentie #12: Je mag meer dan je denkt!

4 October 2023

In een serie blogs voor Profielen gaat hoofddocent Mark Smit op zoek naar de essentie van goed onderwijs. Niet met elke hype meedoen, niet elke vernieuwing omarmen, maar ‘doordachte eenvoud’, zoals hij het noemt. Lees meer over Mark en zijn motivatie om deze reeks blogs te schrijven.

‘Nee, dat krijgen we nóóit langs de examencommissie.’ ‘De hogeschool werkt nou eenmaal in kwartalen.’ ‘Een assessment moet van de wet altijd met twee assessoren worden afgenomen.’ Het lijkt soms wel alsof we meer regels willen, betoogt Mark Smit in zijn onderwijsblog nummer 12.

Ik hoor dit soort uitspraken veel te vaak. Heel veel ‘dwingend beleid’ ontstaat in onze eigen hoofden. Kennelijk is er een mechanisme waardoor inmiddels herzien of allang afgeschaft beleid hardnekkig blijft kleven. Of waarin ‘geruchten’ over niet bestaand beleid snel serieus genomen worden. Liever nog dan even te checken of het vermoede beleid nog geldt, en wat nu precies de intentie van het beleid is, wijzen we elkaar erop terecht.

Het lijkt wel of we in de complexe onderwijswereld snakken naar kaders en regels, zelfs als we er last van hebben. Je kunt het beleidsmasochisme noemen.

Beleidsvermoedens liggen vaak bovenop dingen die je als opleiding zélf hebt bedacht vanuit eigen behoefte en ervaring. Je gaat jezelf in bochten wringen om aan de veronderstelde regels te voldoen. Nog een paar beoordelingscriteria erbij (want dat moest toch?). Nog een beoordelingsstap aan de afstudeerprocedure toegevoegd.

Beleidsvermoedens zijn gevaarlijk, want ze maken je onderwijs complexer en ze leiden af van de essentie. Laten we dit bestrijden. Aan beleidsvermoedens hebben we niets.

Hooguit vind je weer eens een reden om het examenreglement, de wet op het hoger onderwijs of het hogeschoolbeleid er nog eens goed op na te pluizen, inclusief de inleiding: wat was de intentie? En druist wat we van plan waren nou écht in tegen die intentie?

Zo nee: gewoon doen waar je echt in gelooft. Als je het kunt uitleggen met doordachte argumenten, dan kom je verder dan je dacht.

‘Weten wij hamsters wel waarom we in een kooi leven?’
‘Als je de kooi van de hamster openzet, wil dat niet zeggen dat-ie eruit komt. Het is misschien een wat oneerbiedige beeldspraak, maar wel een mooie metafoor voor de paradox waar we voor staan. Het is een pedagogische paradox. Je wilt dat de hamster vrij kan zijn, maar hoe zit dat met die kooi? De kooi biedt (schijn-?)veiligheid, houvast in de handelingswereld van de hamster. Wat is ‘vrij’ eigenlijk? En hoe ziet die hamster dat zelf? Ik denk dat het probleem vooral is dat we onszelf niet goed tot die kooi (dus tot de regels en maatschappij) verhouden. Wat zijn de regels en waarom zijn ze er? Welke rol wordt van mij verwacht? En wat is integer handelen?’
Ernst Phaff, hoofddocent HRBS
‘Een goed verhaal wordt door iedereen gehoord!’
‘Weet wat je doet en waarom je je dat doet. Verantwoord je keuzes. Neem zelf, vol vertrouwen, de regie. Dat is wat ik studenten graag zie doen en dat is wat ik zelf ook doe. Wacht niet op ruimte, maar maak deze zelf. Een goed verhaal wordt door iedereen gehoord.’
Monique van den Heuvel, hoofddocent IvG

Tekst: Mark Smit
Redactie: Olmo Linthorst
Illustratie: Marit Breuker

Meer blogs van Mark Smit

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top