Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Blog Anniek: Yes! Ik ben peercoach

Gepubliceerd: 15 September 2016 • Leestijd: 1 minuten en 36 seconden • Anniek Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ik was ongeveer vijftien jaar toen ik wekelijks bijles kreeg in wiskunde. Al die getallen en formules, ik kon er slecht mee overweg. Verbanden leggen kon ik al helemaal niet en dus leek bijles een logische stap. Elke dinsdagmiddag kwam de slimste vwo’er mij wat extra kennis bijbrengen. Alles om ervoor te zorgen dat ik het een beetje beter onder de knie zou krijgen. En met succes. Want ik haalde het vak met een 6,5.

Foto van Anniek van der Hoek

Zelfs in mijn examenjaar ging ik na de les nog regelmatig naar de docent toe voor uitleg. Het leverde niet altijd extra kennis op, het ging meer om de coaching. Want nadat ik alles tot me had genomen, waren het de positieve woorden die net dat beetje extra zelfvertrouwen gaven. ‘Je redt het wel’ en ‘het komt wel goed’ deden inderdaad veel goed als ik een tentamen moest maken waar ik eigenlijk heel erg tegenop zag.

Bijles

Bijles was ook niet iets waarvoor je je hoefde te schamen. Er waren altijd wel leerlingen die niet goed mee konden komen met een bepaald vak, maar die weer uitblonken in iets anders. Zo vulde de kantine op dinsdagmiddag zich altijd met veel mensen. Die jongen die zo goed was in wiskunde, begreep weer helemaal niks van Frans. En het meisje dat niks van scheikunde snapte, kon ontzettend goed tekenen. Alleen al om die reden was bijles nooit een probleem. Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten, en hoe mooi is het dan om iemand te helpen die ergens moeite mee heeft. Alleen al het vertrouwen dat je die persoon meegeeft, is wat waard.

Positief

Daarnaast ga je ook ineens heel anders kijken naar bepaalde leerstof. Jij leert het op die manier, maar kan het ook anders zodat het misschien makkelijker is? Of zijn er bepaalde manieren die je kan toepassen waardoor iets veel simpeler lijkt? Het is niet alleen voor de leerling die bijles krijgt handig, maar ook voor de bijlesgever. Zo ga je opeens heel anders naar iets kijken. En laat mij dat nou aanspreken!

Dit schooljaar mag ik mijzelf dan ook peercoach noemen. Na het volgen van een keuzevak ben ik officieel ‘in functie’. Nu is aan mij de taak om eerstejaars wat extra kennis bij te brengen en af en toe even  positief toe te spreken. Want zeg nou zelf, gaan we allemaal niet net iets positiever dat moeilijke tentamen in als we weten dat iemand in ons gelooft?

Anniek van der Hoek is tweedejaars crossmediale communicatie aan de Rotterdam Academy. Je kunt meer van Anniek lezen op: mignon-et-chouette.nl.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een tweewekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top