Cover Profielen 140

Klik op de cover om het magazine te lezen of pak 'm uit de bakken.

Profielen | Profielen translated

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

Column Halil: Winnende Nederlanders, rellende Marokkanen

Gepubliceerd: 13 November 2017 • Leestijd: 1 minuten en 47 seconden • Halil Karaaslan

Marokko plaatste zich afgelopen weekend voor het WK voetbal en Marokkaanse-Nederlanders vierden uitbundig feest. Social media kleurden rood en groen (naar de kleuren van de Marokkaanse vlag) en feestelijke beelden overspoelden mijn Facebooktijdlijn. Naast de blijdschap en vreugde waren er helaas ook beelden van vernieling en rellen.

foto van Halil

Tijdens dit soort gebeurtenissen vind ik het vooral interessant om (oud)leerlingen te volgen op Facebook. Na de initiële vreugde over de overwinning ontstonden er interessante gesprekken met als thema: de Nederlandse media zijn hypocriet in hun framing van Marokkaanse voetballers als Nederlanders. Of het daadwerkelijk zo is, is een andere discussie, maar ik vind het interessant om te zien wat dit soort berichtgeving met jongeren doet. Zo kan ik in de klas het gesprek erover voeren.

Zondagavond waren mensen op Facebook boos over het volgende: Marokko kwalificeert zich voor het WK (positief) en de media spreken over Nederlandse Marrokkanen in het elftal. Aan de andere kant is er overlast (negatief) en dan zijn de relschoppers enkel Marokkaans. Social media versterken dit gevoel omdat de berichten naast elkaar staan. Voetbal International interviewde El Ahmadi en schreef een artikel met de kop ‘Nederlands getint Marokko voor eerst sinds 1998 weer naar WK’, RTL laat de hele Nederland-connectie liggen bij de berichtgeving over de rellen en spreekt over de Marokkaanse gemeenschap. De conclusie: de media zijn hypocriet. You get the picture.

De berichtgeving voedt het gevoel dat bij veel Marokkaanse jongeren al leeft: dat ze tweederangsburgers zijn en er alleen bij horen wanneer ze het goed doen in de ogen van een ander. En dat hun tweede nationaliteit er vooral toe doet als het niet goed gaat. En dat terwijl jongeren met hun succes én falen Nederlander zouden moeten zijn.

Wat deze discussie in de klas ingewikkeld maakt, is dat je als docent vaak advocaat van de duivel moet spelen. Als je bijvoorbeeld vraagt of leerlingen zich Nederlands of Marokkaans voelen en ze antwoorden dat ze zich niet associëren met Nederlanders, dan is het misschien niet zo gek dat anderen dat ook niet doen. Of voelen deze jongeren zich geen Nederlander omdat anderen hen niet zo zien? Een beetje de kip-of-eivraag.

Wat in ieder geval altijd zichtbaar is tijdens dit soort gebeurtenissen is dat we als samenleving nog een lange weg hebben te gaan om elkaar te accepteren als volwaardig burger en medemens. En we moeten een beter antwoord vinden op de vraag wanneer iemand een Nederlander is. Nog te vaak is die definitie afhankelijk van externe factoren en losstaande gebeurtenissen en gaat het te weinig over intrinsieke binding met het land waarin we ons allen bevinden. Turk, Marokkaan, Surinamer, Antilliaan, whatever: als je hier woont ben je Nederlander met je succes én je tekortkomingen.

Halil Karaaslan (28) studeerde op de HR aan de lerarenopleiding maatschappijleer. Hij geeft dit vak aan mbo-2-leerlingen in Schiedam en mengt zich actief in het diversiteitsdebat. Voor Profielen schrijft hij columns over diversiteit en onderwijs. Vorig jaar publiceerden we een interview met hem.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to Column Halil: Winnende Nederlanders, rellende Marokkanen

  1. Dank, Halil Karaaslan! Intrinsieke binding is uiteraard complex. De populistisch-politieke culturalisering van het Nederlanderschap staat maar al te vaak in schril contrast met volwaardig burgerschap en/of medemenselijkheid. Binding is zo niet voor allen weggelegd.

    Jan van Heemst, hoofddocent cultuurstudies WdKA

  2. Leg mij dan aub uit hoe ik iemand als mijn “medelander” moet zien wanneer dezelfde groep zichzelf sterk identificeert met volledig tegenovergestelde normen en waarden, de weigering om te intergreren en zich schijnbaar nooit als Nederlander neer te zetten. De vierde generatie kan nog steeds niet accentloos Nederlands praten, heeft reeds een grote taalachterstand nog voor het einde vran groep 8 en is oververtegenwordigd in de gevangenis.Ik zie deze groep zichzelf enkel als ‘Marokkaans’ of ‘Turks’ uitten dan ‘Nederlands’. Wanneer dezelfde groep Turkse vlaggen zwaait bij een referendum in een vreemd land, wanneer dezelfde groep vernielingen aanricht enkel omdat een voetbal team in een vreemd land naar het WK mag, leg mij dan aub uit waarom ik deze mensen als mijn gelijke moet zien.

  3. “En dat terwijl jongeren met hun succes én falen Nederlander zouden moeten zijn.” Waarom staan deze jongeren dan in een Marokkaans shirt, zwaaiend met een Marokkaanse vlag feest te vieren als Marokko naar het WK gaat? Is het dan zo gek om ze te bestempelen als Marokkaans? Als Nederlandse jongeren in Marokko hetzelfde doen met een Nederlands shirt en een Nederlandse vlag zou geen enkele Nederlandse krant of zender aarzelen om ze Nederlands te noemen.

    “Of voelen deze jongeren zich geen Nederlander omdat anderen hen niet zo zien? Een beetje de kip-of-eivraag.” Ik beoordeel iemand op z’n doen en laten, dus als iemand wil dat ik hem as Nederlander zie moet hij zich als Nederlander gaan gedragen, niet als Marokkaan. Als iemand wil dat ik hem als loodgieter zie moet hij zich als loodgieter gedragen, niet als timmerman. Is dit zo’n vreemde redenatie? Wat je nu zegt komt een beetje over als een slachtofferrol. “Ik ben gaan rellen en heb politieagenten aangevallen terwijl ik met een Marokkaanse vlag zwaaide en een Marokkaans shirt droeg, maar dat komt omdat JULLIE mij niet als Nederlander zien.”

    “Turk, Marokkaan, Surinamer, Antilliaan, whatever: als je hier woont ben je Nederlander met je succes én je tekortkomingen.” Nee dat ben je niet. Zie mijn argumenten hierboven, ga je eerst maar als Nederlander gedragen, pas DAN ga ik je als Nederlander zien. Zouden deze jongeren in een Nederlands shirt lopen met Nederlandse vlaggen als Nederland wint?

    Verder vind ik het wel erg knap van je dat je een situatie waarin Marokkaans-Nederlandse jongeren, met Marokkaanse shirt, met Marokkaanse vlaggen, in reactie op een Marokkaanse overwinningen agenten hebben aangevallen zo weet te verwoorden dat het lijkt dat het allemaal komt omdat Nederlanders ze niet genoeg accepteren. Chapeau!

  4. ‘Wat in ieder geval altijd zichtbaar is tijdens dit soort gebeurtenissen is dat we als samenleving nog een lange weg hebben te gaan om elkaar te accepteren als volwaardig burger en medemens.’
    De column richt zich op media en samenleving:
    Ik ben soms bang dat lokaal bestuur, de lokale driehoek, burgemeester; politie en officier van justitie, de aanwezigen in wijken met signalement X, helemaal niet meer als burgers beschouwt. Ik zie dat taken van politie: voor veiligheid zorgen (voor iedereen in Nederland), de openbare orde bewaken, in die wijken niet meer of niet meer altijd door de politie uitgevoerd worden. Ik heb soms de indruk dat de lokale driehoek vindt, dat wijk X helemaal niet meer onder haar jurisdictie valt?

  5. @Karel Anker says:

    14-11-2017 at 9:46 am

    Hoi Karel, Kun je a.u.b. ophouden met al die steekhoudende argumenten de hele tijd? Mijn vingers beroeren nauwelijks nog t toetsenbord wanneer het profielen betreft en ik word roestig inmiddels..

    Bij voorbaat dank 🙂

  6. Ik zie dat het door ieder anders wordt geïnterpreteerd. Waar het om gaat is dat er inderdaad bij kwaadschiks de burger gezien en aangesproken wordt op zijn tweede nationaliteit, maar bij goedschiks op zijn Nederlandse nationaliteit. Dat is hypocriet. Je kan niet iemand alleen een loodgieter noemen op het moment dat het jou goed uit komt. Ook vind ik het verbazingwekkend dat er een commentaar is waarin gesproken wordt over een nationaliteit en vervolgens het gedrag van een Nederlander. Wanneer vertoon je Nederlands gedrag? Vertonen Nederlands die maar 1 nationaliteit hebben ”Nederlands gedrag”?

    Hoe zit het met de artikelen in de krant over criminaliteit wat betreft ”Nederlanders”. Ik vind dat je mensen niet over een kam moet scheren. Er zijn talloze Nederlandse kinderen/ gezinnen die kampen met problemen op het gebied van levensstijl/ spelling en etc. Dit geldt ook voor kinderen/ gezinnen met een tweede nationaliteit.

    ”Ga je maar als mens gedragen dan kunnen we elkaar respecteren en waarderen om het feit dat we allemaal een human being zijn.”

    Uit ervaring heb ik zeker tijdens de WK en EK medestudenten, vrienden en onbekenden met een tweede nationaliteit zien dansen springen op het moment dat Nederland scoorde of door ging. Ook zij waren gekleed in het oranje.
    Het is belangrijk om eerst goed te onderzoeken waar je over praat en de culturele samenleving onder de loep te nemen.

    Het begin van een culturele verbetering is het beginnen bij je eigen normen en waarden. Wanneer je je eigen valkuilen in kunt zien zul je met een breder bril kunnen kijken naar ONS samenleving waar wij allen in leven/wonen en ademen. Het feit blijft dat er zowel mensen met een ”tweede nationaliteit” als ”Nederlanders” te maken krijgen met allerlei soorten problemen in Nederland!

  7. Halil schreef het al: we hebben als samenleving nog een lange weg te gaan. Dat kon niet beter geïllustreerd worden dan met een aantal van bovenstaande reacties… Laten we stoppen met wij/zij denken en laten we ook stoppen met mensen er in gebrekkig Nederlands van te beschuldigen dat hun Nederlands niet goed is… 😉

 

Spelregels

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).

Lees hier alle details over ons spelregels

Recente artikelen

Back to Top