Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: Nadenken over inrichting onderwijs

Gepubliceerd: 8 July 2021 • Leestijd: 2 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De coronaperiode was ook in het hoger onderwijs niet leuk. Er kon een hoop niet. Maar docenten en anderen bedachten werkwijzen om daar mee om te gaan. Werkwijzen die soms aansloegen en misschien wel een blijvertje zijn. Zoals beter nadenken over de inrichting van het onderwijs.

‘Ik was al zo’n twee jaar met MS Teams bezig, toen corona kwam’, vertelt Ralf Hillebrand, de docent die zo’n beetje de Teams-goeroe van de HR werd. Hillebrand maakte inmiddels vele uitlegvideo’s op zijn Youtube-kanaal en nam voor twee dagen per week ontslag om een eigen Teams-adviesbureautje te starten.

‘Dat nu iedereen Teams kent is een groot voordeel’

De docent digitale didactiek bij de lerarenopleidingen hoopt dat ‘we’ door de ervaringen met Teams anders gaan nadenken over hoe het onderwijs moet worden ingericht. ‘En hoe we twee werelden met elkaar in verbinding brengen. Dat nu iedereen Teams kent is een groot voordeel. Teams kan een onderdeel zijn van die nieuwe inrichting, maar ook een nieuw volwaardig LMS (een learning management systeem, red.). Teams is dat nu niet, er is bijvoorbeeld geen link met Osiris.’

Wie denkt dat Hillebrand vindt dat je zo’n beetje alles online moet (blijven) doen, heeft het mis. ‘Soms zijn er duidelijke redenen waarom je iets op locatie in de klas doet. Een vraag is ook wat je moet met mensen met heel veel reistijd terwijl ze maar 100 minuten les hebben. Hoe gaan we met zoiets om, wat gaat er in september gebeuren? Het is een spannende tijd.‘

‘De flexibiliteit vind ik heel prettig’

Het thuiswerken met de verminderde reistijd maakte de combinatie werk en privé voor Hillebrand, prettiger. ‘Ik was makkelijker in staat om even de kinderen naar school te brengen of naar de tandarts te gaan, en om dan ’s avonds nog wat te werken. Die flexibiliteit vind ik heel prettig.’

Meegenomen uit de coronatijd wordt ook de snelheid van communiceren, denkt Hillebrand. ‘De chat in Teams gaat sneller dan een mailtje. Het is informeler, mensen spreken elkaar ook niet altijd aan maar komen meteen met een vraag, het is een beetje zoals Whatsapp in je privéleven.’

‘We belasten elkaar meer dan noodzakelijk is’

In die laagdrempeligheid zit wel het gevaar dat mensen zelf niet meer nadenken, merkt Hillebrand. ‘Hoe vaak niet iemand mij een chatberichtje stuurde en dat er dan later nog een berichtje komt met “Oh, het is al opgelost”. We belasten elkaar meer dan noodzakelijk is. Daar moeten we een balans in vinden.’

Hillebrand vindt persoonlijk contact met collega’s belangrijk en was daar afgelopen anderhalf jaar ook online bewust mee bezig. ‘Je moet naar elkaar om blijven kijken. Op school gaat dat makkelijker en spontaner maar ik belde soms zonder directe aanleiding een collega. “Zullen we effe koffiedrinken?”, vroeg ik dan. En dat deden we dan, online. En ja, in het begin reageerden mensen soms verbaasd op mijn vraag.’

Online koffiedrinken met elkaar blijft misschien, denkt de docent. ‘Zeker met collega’s die vaak op een andere plek werken.’ Vanwege de coronamaatregelen en met hulp van Teams had Hillebrand het afgelopen anderhalf jaar ook veel contact met collega’s van bijvoorbeeld andere hogescholen. ‘We wisselden kennis uit, en omdat je elkaar makkelijk kunt bereiken werd dat heel normaal. Voorheen ontmoette je elkaar twee keer per jaar op een congres.’

‘Ik zal filmpjes blijven maken’

Hoe het leven er na de coronatijd uit gaat zien weet niemand maar Hillebrand is vast van plan zich onder andere te blijven focussen op Teams. ‘Ik zal filmpjes blijven maken, omdat ik er positieve feedback op krijg en ik het leuk vind er mensen mee te helpen. En die filmpjes zijn natuurlijk ook een reclamebord voor m’n bedrijf.’

Of zijn bedrijf nog levensvatbaar is als we straks weer minder afhankelijk zijn van Teams, weet de docent niet. ‘We zullen er minder intensief mee bezig zijn, dat zeker. En als ik met mijn bedrijf moet stoppen is dat ook goed. Dan ga ik gewoon weer meer lesgeven.’

Lees ook de eerdere afleveringen van deze rubriek:

Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: online studievoorlichting

Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: De toolkit

Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: Decaangesprek online

Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: Efficiënt – online – vergaderen

Tekst: Jos van Nierop
Fotobewerking: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top